Bukefalos 28 år!

Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag vet att det är vanligt och ofarligt att hundar äter bajs, speciellt hästbajs verkar vara poppis. Min hund ääälskar hästskit, framförallt såhär års då den är frusen.

Men på senare tid har skitätandet börjat gå överstyr, i min mening, och jag vet inte hur jag ska stoppa eländet. Vi går långt varje dag, nån mil minst, och under den milen är han fullständigt koncentrerad på att hitta och äta skit. Hästskit (finns i mängd här), harskit, rådjursdito, och andra hundars. Eller katters. Jag tror han får i sig nåt kilo bajs varje gång vi går ut, allvar! (Människoskit är förståss godast men den brukar vi bara stöta på några gånger per år...)

Jag har honom lös nästan hela tiden, och försöker hålla honom aktiverad med annat, men skitletandet tar överhanden. Han VET att jag ogillar ätandet, så han maskerar sitt letande till han är nån halvmeter från skiten, och då är han som en kobra, bara hugger, och sväljer så han storknar ibland. Stora frusna högar hästskit tuggar han frenetiskt så fradgan stänker för att hinna få ner alltihopa innan jag hunnit fram. I vanliga fall kan jag få honom att släppa det mesta, men skiten är helig. Och jag vill inte köra in näven i gapet på honom för att gräva ut en hundbajskorv, direkt.

Har jag honom kopplad får jag vaka som en hök, för vanligt nosande kan blixtsnabbt övergå i att en skithög försvinner ner i gapet. Nu på vintern ser jag inte vad som döljs under snön, men han vädrar läckerheten, och nosa måste han ju få göra!

Jag är ordentligt less på det här men står handfallen. Jag tycker det är uräckligt, han luktar ur munnen och han måste ut 2 gånger varje natt för att själv bajsa, eftersom han sätter i sig såna mängder.

Enda alternativet är att ha honom kopplad, kort, eller sätta på en munkorg av nåt slag. Det hjälper inte hur rosenrasande jag än blir när han äter skiten - han håller sig i skinnet några hundra meter, sen äter han igen. Han är besatt! Jag når inte fram till honom. :(
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Skvallerträna. Varje gång han hittar bajs så ge honom något supergodis. Så att han kommer till dig istället för att smaska. Och sen skulle jag nog fundera på inälvsmask.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Skvallerträna. Varje gång han hittar bajs så ge honom något supergodis. Så att han kommer till dig istället för att smaska. Och sen skulle jag nog fundera på inälvsmask.

Han är skvallertränad på andra saker, människomöten t.ex. men just skiten tror jag överträffar allt godis jag kan erbjuda. Jag har försökt men såvida jag inte har fickorna fulla med rå kycklingfile eller nötfärs, tar skiten priset i hans värld...

Menar du att inälvsmask får honom att äta skit, eller att han kan ha mask av allt skitätandet? Eller bägge ...
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Jag skulle nog sätta på en munkorg faktiskt. I alla fall i en period för att bryta beteendet.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Jag skvallertränade min tant på hästskit, just för att hon åt som besatt av det :D Nu åt hon annat också, typ hundskit.. Det slutade hon faktiskt med när jag bytte foder på henne.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Ja, jag har funderat på det. Vill bara inte att folk ska tro att jag har en ilsken jycke ;) Men det får dom väl tro, då.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Vilket foder bytte du till? Och från vilket? Jag ger Royal canin Maxi Adult, plus diverse godbitar från vår mat....

Han är verkligen fullständigt besatt!
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Vilken typ av munkorg kan man tänka sig? Så han kan nosa, hässja, osv och inte känner sig låst?
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Vilket foder bytte du till? Och från vilket? Jag ger Royal canin Maxi Adult, plus diverse godbitar från vår mat....

Han är verkligen fullständigt besatt!

Från Magnusson M&B till Standardt.
Och nu låter jag väl tjatig, men jag har då aldrig träffat någon hund som fungerat perfekt på RC-foder och skulle aldrig frivilligt köpa ett dyrt foder som ändå mest innehåller majs och diverse andra spannmål :angel: Mina egna kunde inte ens äta det som godis, deras maxi junior, för de sket massor och började prutta en hel del.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Någon enkel typ så han kan andas lätt och som inte är tung på huvudet, kanske en lure coursning-korg. Eller en vanlig enkel i plast. Bara den sitter stabilt nog och är tät nog så han inte kan trycka ner den i skiten och få i sig ändå ;)
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Det är inte helt ofarligt att äta hästbajs, beroende på om hästarna nyligen avmaskats.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Det är inte helt ofarligt att äta hästbajs, beroende på om hästarna nyligen avmaskats.

Jag vet! :( Och så mycket som han sätter i sig, är oddsen skyhöga att han äter en hel del avmaskningsmedel för häst.... (eller säger man att oddsen är låga....så blir det väl, va...).
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Fy vilket jobbigt problem..
Jag skulle som du, bli galen.
Men jag hade också testat med munkorg och även bytt foder.
Nu är nog beteendet så starkt så byta foder kanske inte gör nytta. Men hellre veta man provat.

Grana som skulle blivit galen, tror jag :eek:
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Jag säger som ovan. Prova munkorg, och byt foder. Man får verkligen en aha-upplevelse då man hittar rätt foder.

Sen kan du ju kombinera munkorgen och skvaller. Han hittar bajs (men kan inte äta det) och får godis.¨

Min äter gärna harskit, men bara på isen, tack och lov. Där spanar hon verkligen efter dem. Som tur är finns det inte så mycket, så jag har inte gjort nån stor grej av det. Ännu.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Svarar både dig och Grana!

Foder, ja.... Jag vet att här finns en fodertråd men hittar den inte. Hans RC-säck är nästan tom så jag måste ändå köpa nytt. Ska jag testa Standart, måntro, finns en återförsäljare här.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Foder, ja.... Jag vet att här finns en fodertråd men hittar den inte. Hans RC-säck är nästan tom så jag måste ändå köpa nytt. Ska jag testa Standart, måntro, finns en återförsäljare här.

Gör det :D Meen på många hundar måste man fasa över långsamt till Standardt för att det ska bli bra. Så tänker du köra på det, köp en säck så snabbt som möjligt och börja blanda i lite av det i fodret redan nu.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Tack! :-) Ja, jag ska ta det försiktigt. Ska jag ta Standardt Hjort, eller?? Hunden är en Beauceron hanne, kastrerad, 6 år, 73 cm och dryga 50 kilo.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Jag har bara kört på normal-fodret själv och är det en "vanlig hund" så hade jag börjat med det. De personer som varit missnöjda med Standardt verkar alla ha kört på just hjort-fodret, så jag är lite skeptisk till det faktiskt. Men ja, antingen hjort eller normal är väl deras "vanliga" foder :)
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Från Magnusson M&B till Standardt.
Och nu låter jag väl tjatig, men jag har då aldrig träffat någon hund som fungerat perfekt på RC-foder och skulle aldrig frivilligt köpa ett dyrt foder som ändå mest innehåller majs och diverse andra spannmål :angel: Mina egna kunde inte ens äta det som godis, deras maxi junior, för de sket massor och började prutta en hel del.

Satt precis och tänkte detsamma om RC som du.
Har inte heller träffat på någon hund som faktiskt fungerar riktigt bra på det, brukar fälla massor, vara halvtråkiga i pälsen, skita massor ofta löst som luktar så att det inte ens går att vara i samma kvarter utan att vara på väg att spy...

/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp