Sv: Han bits...
Låt mig lite försynt peka på:
Du använder i första inlägget ord som "biter" och "bits". Nu är det "nafsar" och "aldrig kommit åt mig"!
Detta är ett tydligt bevis för hur svårt det är att diskutera ett specifikt fall, när man inte själv kan vara närvarande. Ord (det har jag erfarit här oräkneliga gånger) har olika betydelse för olika personer. För mig är det en himmelsvid skillnad mellan bita och nafsa och det är det även för hästarna.
Jag är glad över att du väljer NH-forumet i st f "banka skiten ur" alternativet.

Har du förresten kollat i PNH-tråden?
Kön, ålder, erfarenheter, medfödda egenskaper mm gör att alla är individer och ska hanteras därefter. Bortsett från det så ska jag våga mig på en förenkling.
Du ser en liten bit hos hästen som saknar/behöver uppfostran. Visa hästen i olika sammanhang att det är du som bestämmer i slutänden. Visa det med kroppsspråk (och röst) men inte med spöt. Var plötsligt världens största varelse som säger "jag mosar dig ditt lilla kryp om du inte omedelbart släpper tröjan" om det är vad han busar med just då. Som man säger:
Ta i så lite som möjligt men så mycket som behövs. Trappa upp så snabbt och så högt att han verkligen förstår budskapet. Men viktigt!! Läs hästen och släpp trycket i samma ögonblick hästen korrigerar sig!
Var konsekvent och hantera varje oönskad situation på motsvarande sätt.
Det blev en liten glimt av vad man kan göra. Mycket mer information och kunskap finns i NH.
Lycka till med hästen.
LIA