Han gör mig galen!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare soffiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 868
S

soffiz

Medryttarhästen gör mig fullkomligt galen ibland!

Han har stått i 2 dagar nu då jag skulle ridit, då jag inte kunde rida i fredags pga ryggvärk! Då va han hur trevlig som helst och ville mer än gärna med in i stallet, men fick då vara kvar ute i hagen!
Idag när jag kom och skulle plocka in honom så VÄGRADE han komma in! Jag fick inte komma närmare än 2 meter sen vände han på klacken å gick! Asså vad ska jag göra... havre hjälper inte! Den ratar han totalt!

Nån som har samma problem som har kommit på en lösning? :confused:

Sv: Han gör mig galen!

går i hage med kompisar antar jag?
prova o ta egen hage en kort period så han lär sig komma när man ska hämta!

viktigt att man ofta går in i hagen utan att varje gång ta in hästen.
annars kan vissa lätt förknippa med, hämtning = arbete.
gå spontant in i ibland o bara klappa, ge lite morötter. Gå ut.
Dvs detta ska göras regelbundet.

Har själv en häst som är/va svår att fånga i hagen men har blivit mkt bättre nu! Har tom sista tiden börjat komma fram självmant, samt ställa sig o vänta vid grinden när matte kommit hem.

Hmm det kan va en idé! Svårt nu bara när han går på sommarbete! Ska dock på läger i sommar med honom och då kommer han få gå själv! Jag får försöka åka ut mer när jag inte har honom och bara gå ner å prata lite med honom :)

Grejjen är ju den, nu näör jag har tänkt lite, att när jag går ner i hagen utan grimma så går det hur bra som helst, men såfort den är med så vill han inte... eller det är ju inte alla ggr heller, utan ibland... :crazy:

en ide kanske...ta med grimman ut då du går ut för att bara prata med honom då...
så han vänjer sig.. ta på grimman o ta av den så han vet att det inte betyder att han han e tvungen till något bara för att grimman e på.....

fundera oxå över varför han inte vill komma då han förväntar sig att du ska ta ut honom, tycker han inte det är tillräckligt skoj?

menar nitre att så e fallet, men tänk till om det är något han kan uppleva som olustigt då han är utanför hagen...
Lycka till:)

Min unghäst blir "vildhäst" första veckan/veckorna på betet och går knappt att få tag på. Jag brukar mata hennes mamma vid grinden under sommaren, och då blir man ju genast poppis även hos övriga hästar :angel:
Mitt tips är att du knatar ut och matar hästen utan att fånga honom, så kommer han ju snart att komma bara du kommer med hinken i handen. I början kan man ju retas lite och kanske mata någon av de andra för att väcka hans intresse.

Nja han älskar att man håller på md honom och jag har bara varit ute och lullat/busat i skogen dom senaste ångerna, men iofs vet jag inte vad den andra medryttaren gjort med honom! Ska försöka gå ner med grimman, men han låter mig inte komma inärheten med grimman (enbart när han är på jävulskt humör!)
Det kan ju vara att han bara testar mig oxå, men idag var jag tvungen att låta honom vinna *suck* Kommer bli ett helvete näste gång :smirk:

Som ajg skrev uppe så är han helmysig om jag inte har med mig grimman! Men men... det blir nog bättre! haha

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 117
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 029
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 547
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka