Han Stegrar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Classica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 3 904
C

Classica

Köpte en tvåårig hingst för några veckor sen, han är jättegó på alla sett o vis, inte mkt hanterad men han lär sej jättefort!!Lika fort har han lärt sej att resa sej när man är ute o går med han...om han vill gå fortare o han inte får det då reser han sej..Hur får jag han att sluta med detta??Han är ju inte så liten heller,
ca.160.. :confused:**

detta problem hade jag med min (då nästan 2 år) unghäst.
antingen gick han på bakbenen eller så skulle han tvärvända och dra iväg.
Gjorde inget speciellt mer än att jag var ute varje dag och gick med honom och röt till och var mycket bestämd.
Några månader senare var han en mycket väluppfostrad herre. :)
att vara bestämd är alltså ett måste :)

hmm...Är alltid rak o bestämd mot mina hästar men jag blev då förvånad första gången o samtidigt osäker på hur jag skulle göra så han kände nog att han fick övertaget på en gång där... :crazy:
Finns det inget man kan göra så han inte går upp bakbenen från början..? :confused:

tror inte det, är svårt överhuvud taget att hindra hästar göra saker dom känner för :)
Ryt till och led honom i kedja.

Ryt inte till och led inte i kedja. Onödigt jobbigt och ger onödigt mycket extrajobb sen när hästen lär sig att helt enkelt ignorera röst och kedja.

Träna mycket förflyttningar med hästen, lär hästen att det är DU som flyttar på HANS fötter och inte vice versa. Jobba mycket med små rörelser, var så tyst du kan och så lugn du bara kan. Och om han ställer sig, gå raskt mot hans bakdel (släpp INTE ut lina åt honom) och håll repet kort, så att han böjer halsen, måste gå ner och vända sig om. Fortsätt snurra honom tills han börjar tänka FRAMÅT, och inte uppåt.

Ryt inte till och led inte i kedja. Onödigt jobbigt och ger onödigt mycket extrajobb sen när hästen lär sig att helt enkelt ignorera röst och kedja.

min häst ignorerar inget av det. leds dock inte med kedja nu.

Och om han ställer sig, gå raskt mot hans bakdel (släpp INTE ut lina åt honom) och håll repet kort, så att han böjer halsen, måste gå ner och vända sig om. Fortsätt snurra honom tills han börjar tänka FRAMÅT, och inte uppåt.

skulle vilja se den som hann göra detta

Jag hinner, och jag är sannerligen ingen snabb människa. Men man måste använda huvudet, och vara beredd innan hästen ställer sig. ALLA hästar jag har sett stegra förvarnar innan de ställer sig, och de allra flesta studsar till innan för att få fart upp. EN gång har jag varit med om att en häst helt utan förvarning ställt sig RAKT upp, och då satt jag på och hade sannerligen ingen chans, det erkänner jag.

mina hästar som har stegrat har aldrig förvarnat.
men dom flesta av mina hästar har jag vetat NÄR dom ska stegra och har därför varit beredd.

Jag skulle kunna sätta min vänsterhand på att dina hästar förvarnar, annars är det mycket underliga hästar. Jag såg inte heller "tecknen" först, men det är sånt man kan lära sig.

nej men många av dessa hästar jag köper är dömda att bli korv och dessa hästar kan jag utan att ljuga säga har ett VÄLDIGT underligt beteende.
eller underligt kanske det inte är men ovanligt.

Men även om de har ett underligt och konstigt beteende så verkar det ju konstigt om de slutat tala som hästar... det är ju ett beteende som ligger i arvet...

Det är mycket möjligt, men inte deras sätt att tala och leva- deras kroppspråk och signaler till varandra är nog inget som bara försvinner..

ok men att förvarna innan man reser sig på bakbenen är alltså ett av deras naturliga beteende, jag tycker det verkar lika naturligt att inte varna om det?
Står det någonstanns bevisat att det är så?
Minns en gång när hingsten(170)reste sig och jag flög i backen,,precis som den andre unghästen som reste sig och slog ner hovslagaren i backen, ingen av oss blev förvarnade.

Eller så kan det ju vara så att du missade signalerna.. :)
Hästen behöver ju inte signalera en timme innan och vifta med röd flagga.. :p Signaler och tecken kommer isamband med, i detta fallet stegringen, och det kan går fort som attsingen.. :crazy:

Jag har oxå missat signaler på det mesta- men det betyder inte att signalen inte fanns där...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 303
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka