Handla från England

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zozzoz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 866
Z

zozzoz

Brukar ni handla över internet från ex england eller ngt annat land?
Tycker ni det funkar bra? å vad är fördelarna och nackdelarna?

Sv: Handla från England

Jag har handlat en hel del hästsaker från England och USA, det har alltid fungerat utmärkt och det har varit värt en längre väntetid (USA ca 3-4 v) . Det som först var dilemmat var dessa storlekar, de har inte alls så som vi har men nu har jag en måttlista :laugh:. England är oftast lite dyrare i frakt medan man från USA riskerar tull. Kan i alla fall skryta med att jag lyckades göra ett RIIIKTIGT fynd en gång - Pessoas stalltäcke fr, USA för under 600 kr inkl. frakt. :banana: Har alltid betalat via Paypal. Jag vet inte så mycket mer om vad jag kan skriva om ämnet bara "GO FOR IT" :rofl:

Ställ gärna följdfrågor, kikar in i tråden igen

LYCKA TILL

Köpte min Barefoot sadel och padd direkt från Tyskland. Det gick hur bra som helst. Jag fick färgen jag ville ha (brun) och sparade lite pengar också...:)

Jag tar gärna emot tips på både sidor där man kan beställa samt måttlista över storlekar. ;)

Jag har handlat en hel del hästsaker från England och USA, det har alltid fungerat utmärkt och det har varit värt en längre väntetid (USA ca 3-4 v) . Det som först var dilemmat var dessa storlekar, de har inte alls så som vi har men nu har jag en måttlista :laugh:. England är oftast lite dyrare i frakt medan man från USA riskerar tull. Kan i alla fall skryta med att jag lyckades göra ett RIIIKTIGT fynd en gång - Pessoas stalltäcke fr, USA för under 600 kr inkl. frakt. :banana: Har alltid betalat via Paypal. Jag vet inte så mycket mer om vad jag kan skriva om ämnet bara "GO FOR IT" :rofl:

Ställ gärna följdfrågor, kikar in i tråden igen

LYCKA TILL

oj ojh - det blev ett lätt rörigt inlägg men men....kanske återspeglar inlägget hur det egentligen står till "där getterna skulle ha stått" :rofl:

Är det någon som har koll på storlekarna i hjälmar, om någon har en tabell eller liknande?

Fördelar - Mer urval, bättre priser.
Nackdelar - Svårare att skicka tillbaka och byta om det blev fel. Handlar man utanför EU kan man fastna i tullen.

Men om det fastnar i tullen, blir man av med det då? Finns det ingen chans att få tillbaka det om man har betalt för det?

Jaja, du måste betala typ 25% av varans värde eller nått för att få ut det, kommer inte riktigt ihåg hur det är. Någon annan kan svara på det.

Du måste lösa ut paketet med motsvarande tullavgiften. Du får alltså inte ut sakerna utan att betala tull.

www.tullverket.se :idea:

Du blir såklart inte av med det du köpt men allt som förs in från länder utanför EU ska du betala tull och moms för. Undantaget är gåvor från privatperson understigande 500 SEK.

Förstod nästan att inlägget skulle raderas eftersom jag länkade till inköpsställen - men storlekstabellen lägger jag in igen, fick den av snäll bukefalist en gång i tiden.
22336890.jpg
[/url][/IMG]

När något har fatsnat i tullen har jag fått hem en avi som vanligt i postlådan med en total summa att betala, det är tullavgift samt några administrativa avgifter. Vid postombudet har jag betalat som om det skulle vara ett paket mot postförskott och därefter fått mitt paket.

Om man köper via auktion kan man be säljaren att skriva att det är en gåva på försändelsen eller att varans värde understiger 300 SEK. Då kommer man undan...hehe

Som jag skrev ovan är det 500:- som gäller för gåva och det är helt upp till säljaren om hän vill göra det eftersom det är en olaglig handling.

Tullavgift + moms betalar man.

Sorry *** 300 kronors summan kom från ett gammalt papper jag hade hemma - daterat 2002...haha..

Och nej - kan man komma undan moms och tullavgift, oavsett om det är en olaglig handling eller inte - så gör då jag det, varför betala mer om man inte behöver? De flesta har väl sagt en vit lögn eller "fifflat" lite till sin egen fördel - det är bara att läsa i en kvällstidning, för att få svaret.

Sen är det jättebra om en del är helt" vita" och ärliga, var och en blir salig på sin fason ;)

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
776
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 426
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025