Handlar ni från Foodoras spökkök och virtuella restauranger

Islandshästryttare

Trådstartare
En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste (låst GP-artikel) så gjorde de mat för ett antal olika koncept. Foodora har försett dem med manualer för varje rätt och de gjorde totalt 500 olika maträtter. Själv köper jag inte från en restaurang som inte finns i verkligheten men då bor jag också rätt centralt i en storstad och har mycket att välja på ändå. Kan kanske förstå det mer på en mindre ort med få val. Men jag vill ha något som är gjort av en kock och restaurang som brinner för sin mat och den typen av mat som de gör.
 
Oj, jag beställer aldrig men brukar kolla menyer när jag är hungrig :D Trodde att dessa "spökkök" var en enklare variant för driva en restaurang eller testa koncept. Vilket känns ok men att de är försedda med manualer känns väldigt konstigt. Förklarar standardbilderna :P
 
Jag har aldrig använt Foodora eller liknande och tror inte att jag kommer göra det heller. Jag ser dem här i stan men har aldrig tänkt tanken att anlita dem
 
En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste (låst GP-artikel) så gjorde de mat för ett antal olika koncept. Foodora har försett dem med manualer för varje rätt och de gjorde totalt 500 olika maträtter. Själv köper jag inte från en restaurang som inte finns i verkligheten men då bor jag också rätt centralt i en storstad och har mycket att välja på ändå. Kan kanske förstå det mer på en mindre ort med få val. Men jag vill ha något som är gjort av en kock och restaurang som brinner för sin mat och den typen av mat som de gör.

Bor i en region som kallar sig storstadsregion men någon hemleverans av maträtter eller livsmedel finns inte (av naturliga skäl kan jag tänka när man bor längst ut på fraktalen och inga andra hus i närheten).

För mig är foodora och dess kompisar ett stadsfenomen.

Jag tycker det är okej att ha flera olika koncept i samma restaurang, kan funka helt okej för enklare mat. Som jag har förstått det så är det ändå uppenbart vem som gör maten, och beställer man sushi från Pizzeria Venedig kanske förväntan får vara därefter.
 
En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste (låst GP-artikel) så gjorde de mat för ett antal olika koncept. Foodora har försett dem med manualer för varje rätt och de gjorde totalt 500 olika maträtter. Själv köper jag inte från en restaurang som inte finns i verkligheten men då bor jag också rätt centralt i en storstad och har mycket att välja på ändå. Kan kanske förstå det mer på en mindre ort med få val. Men jag vill ha något som är gjort av en kock och restaurang som brinner för sin mat och den typen av mat som de gör.
Fast om det är en krögare som gör maten så finns ju restaurangen på riktigt?

Här finns ingen Foodora, och jag måste säga att det var bra länge sedan jag hamnade på en restaurang där det känns som om kocken brinner för sin mat. Då får man nog gå upp några prisklasser och det har jag sällan råd med.
 
Jag beställer väldigt ofta från foodora, inte sett något sånt där? Nu dyker det ju upp nya ställen där ibland men tror att alla är riktiga restauranger?
 
Bor i en region som kallar sig storstadsregion men någon hemleverans av maträtter eller livsmedel finns inte (av naturliga skäl kan jag tänka när man bor längst ut på fraktalen och inga andra hus i närheten).

För mig är foodora och dess kompisar ett stadsfenomen.

Jag tycker det är okej att ha flera olika koncept i samma restaurang, kan funka helt okej för enklare mat. Som jag har förstått det så är det ändå uppenbart vem som gör maten, och beställer man sushi från Pizzeria Venedig kanske förväntan får vara därefter.
Du får det att låta som att det inte finns hemleverans i hela regionen, det gör det ju😉
 
Här är det inte uppenbart vem som gör maten? Det kan möjligtvis stå en adress som är för alla dessa kök antar jag. Att pizzeria A även kan göra en ok hamburgare är en sak men jag har själv försökt hitta var sjutton maten kommer ifrån och inte fått några resultat.
 
Du får det att låta som att det inte finns hemleverans i hela regionen, det gör det ju😉
Nej, det är ju tokigt. De två stora städerna har ett stort utbud som når ända ut i yttre delarna, liksom de andra stadsbildningarna i länet.

Men jag inflikade ändå det här "(av naturliga skäl kan jag tänka när man bor längst ut på fraktalen och inga andra hus i närheten)."
 
Nej, det är ju tokigt. De två stora städerna har ett stort utbud som når ända ut i yttre delarna, liksom de andra stadsbildningarna i länet.

Men jag inflikade ändå det här "(av naturliga skäl kan jag tänka när man bor längst ut på fraktalen och inga andra hus i närheten)."
Vad menar ni egentligen? - Samma län.

Ute en bra bit från tätorterna, alltså ordentligt lantligt, så finns inget företag som levererar färdiglagad mat vad jag vet.

Maten hinner ju bli kall och förändrad hur som helst (vi köper ibland färdig pizza med från närmaste Pizzeria, garanterat kall när man kommer hem, men det vet vi ju om).
Det finns heller ingen som levererar "färdig matkasse", och vi får vara glada om DHL och Schenker gitter köra hit utan att tjat på dem.
 
Vad menar ni egentligen? - Samma län.

Ute en bra bit från tätorterna, alltså ordentligt lantligt, så finns inget företag som levererar färdiglagad mat vad jag vet.

Maten hinner ju bli kall och förändrad hur som helst (vi köper ibland färdig pizza med från närmaste Pizzeria, garanterat kall när man kommer hem, men det vet vi ju om).
Det finns heller ingen som levererar "färdig matkasse", och vi får vara glada om DHL och Schenker gitter köra hit utan att tjat på dem.
Ja samma län. I östergötland kan man ju få hemlevererad mat på väldigt många ställen men som du säger, ingen levererar mitt ute på landet. Av förklarliga skäl, som du nämner😊
Tyckte bara @sjoberga skrev så märkligt i sitt första inlägg.
 
Fast om det är en krögare som gör maten så finns ju restaurangen på riktigt?

Här finns ingen Foodora, och jag måste säga att det var bra länge sedan jag hamnade på en restaurang där det känns som om kocken brinner för sin mat. Då får man nog gå upp några prisklasser och det har jag sällan råd med.
Oj här har vi lunchrestauranger som brinner för maten där det kostar omkring hundringen.
 
Vad menar ni egentligen? - Samma län.

Ute en bra bit från tätorterna, alltså ordentligt lantligt, så finns inget företag som levererar färdiglagad mat vad jag vet.

Maten hinner ju bli kall och förändrad hur som helst (vi köper ibland färdig pizza med från närmaste Pizzeria, garanterat kall när man kommer hem, men det vet vi ju om).
Det finns heller ingen som levererar "färdig matkasse", och vi får vara glada om DHL och Schenker gitter köra hit utan att tjat på dem.
Här har de värmelådor när de kör ut. Inte för att vi använder hemkörning men har sett det.
 
Jag bor centralt norr om Stockholm och har minst tio restauranger inom fem minuters gångavstånd, den närmsta i bottenvåningen på mitt hus, så jag har aldrig känt något behov av att anlita såna tjänster. Jag känner mig dessutom tveksam till hela konceptet, och jag har hittills aldrig en reflekterat över att jag skulle ha behov av sådana tjänster.
 
Vi bor ett par kilometer från centrum och det händer att vi beställer pizza från pizzerian som sen levereras av fodora.
Den kommer fram varm. Supersmidigt.
 
Aldrig handlat på det sättet och det ska nog mycket till att handla av spök-kök.
Äter jag restaurangmat är det pizza som jag hämtar själv alt thaimat som jag också hämtar själv, typ 1 mil-1.5 mil bort.
 
Har hört talas om konceptet, men visste inte att det kommit till Sverige. Sedan är det extremt sällan jag kör på hämtmat, och då i 99% av fallen är det någon av de närbelägna ställena jag frekventerar, och då går jag och hämtar, istället för att få det hemkört. Därav så är jag rätt säker på att jag inte nyttjat någon spökrestaurang, om det ens nu finns några här i stan ännu.
 
Nej, eftersom jag inte vill understödja Foodora och liknande tjänster.

Talade med en krögare som inte är med i Foodora, och han berättade att Foodoras provision är mycket hög (enligt offerten ska Foodora ha 30 %).

Googlade och hittade följande, ur tidningen E-handel:

"Foodora ska, enligt en tidigare anställd, även debitera 34 procent och inte 30 procent. I ett räkneexempel från en faktura syns det hur Foodora tar 726,90 kronor netto från utkörningsorders på 2 163,39 kronor netto. De räknar däremot på 30 procent från bruttobeloppet, i det här fallet 2 423 kronor. Så när beloppet 726,90 kronor sen ställs i relation till 2163,39 blir det just 34 procent."

Det var inte heller tillåtet för krögare att ha olika priser för hemkörning och för gäster som äter på restaurangen. (Förstår ju i och för sig varför). Men vinstmarginalerna är redan små i branschen, så det är nog få som faktiskt har råd med detta.

I kombination med svajiga villkor för matbuden känns det inte som att detta är något jag vill stödja. Jag brukar hämta maten själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp