Handlat från Wish nyss?

MissFideli

Trådstartare
Postnord och Wish ska ju ha kommit överens om det här med avgiften, samt moms. Trots detta vet jag folk som fått extra faktura från Postnord på saker som är beställda efter att det börjat gälla. Så jag har inte velat beställa än.
Nån som gjort och/eller har koll på vad som faktiskt gäller?

Handlar egentligen hellre från AliExpress, men sakerna finns på båda sidorna så det får funka.

Wish och Postnord har avtal så om du beställer från Wish så behöver du inte betala mer än vad du betalar till Wish.

Ok det vet jag inget om, det är inte så att man hade beställt innan lösningen då? För det står på Postnords hemsida specifikt om just Wish och hur man har löst det där.

Nej, inte enligt dom som fått det. Dom säger att de beställt efter och fått betala ändå.

Mamma beställer en del. Det hon sagt är att får man faktura från Postnord så betalar man den, men kontaktar Wish så får man en återbetalning därifrån.

Mamma beställer en del. Det hon sagt är att får man faktura från Postnord så betalar man den, men kontaktar Wish så får man en återbetalning därifrån.

Jag förutsätter att Wish inte återbetalar det som PostNord tagit betalt för, Wish (eller säljarna som använder sig att plattformen Wish) kan bara återbetala pengar som de själva faktiskt emottagit. :)

Jag förutsätter att Wish inte återbetalar det som PostNord tagit betalt för, Wish (eller säljarna som använder sig att plattformen Wish) kan bara återbetala pengar som de själva faktiskt emottagit. :)
Dumt formulerat av mig. Vad jag förstått så ersätter Wish det man fått betala till Postnord. Enligt mamma då, själv har jag aldrig beställt därifrån :p

Dumt formulerat av mig. Vad jag förstått så ersätter Wish det man fått betala till Postnord. Enligt mamma då, själv har jag aldrig beställt därifrån :p

Wishs policy säger följande gällande extra utgifter: "Wish does not collect any payment for customs, taxes, VAT, currency conversion rates, or any other fees, and cannot reimburse any extra charges.
Customs: We recommend that you contact your local customs office if you have any doubts or questions about whether or not your item will be permitted into your country.
VAT: We do not charge for Value-Added Tax and cannot cover any charges which your country may add."

Blir ärligt nyfiken på hur Wish skulle kunna göra dessa återbetalningar av dessa kostnader när de pengarna i så fall skulle komma direkt ur de (oftast kinesiska) försäljarnas fickor. Visst kan ju Wish ha fixat något speciellt just för den svenska marknaden, men tja, det låter ju för bra för att vara sant.

Wishs policy säger följande gällande extra utgifter: "Wish does not collect any payment for customs, taxes, VAT, currency conversion rates, or any other fees, and cannot reimburse any extra charges.
Customs: We recommend that you contact your local customs office if you have any doubts or questions about whether or not your item will be permitted into your country.
VAT: We do not charge for Value-Added Tax and cannot cover any charges which your country may add."

Blir ärligt nyfiken på hur Wish skulle kunna göra dessa återbetalningar av dessa kostnader när de pengarna i så fall skulle komma direkt ur de (oftast kinesiska) försäljarnas fickor. Visst kan ju Wish ha fixat något speciellt just för den svenska marknaden, men tja, det låter ju för bra för att vara sant.
Får kolla med mamma sen, blir tämligen nyfiken jag också. Återkommer :)

Det verkar ju vara Wish's säljare som gör fel, kanske därför de ersatt?

Möjligt, men låter som mer strul för alla än om PostNord ersätter kunden för den avgift de tagit ut. Framförallt då PostNord lägger på en hanteringsavgift som säljaren inte får del utav och därmed inte bör kunna återbetala?

Herreminje vilken soppa. För mig som upptäckt Wish nu i detta med avgiften och som väntar på att det ska bli ordning så jag kan beställa kul grejer (med förstånd och inget onödigt) så verkar det som värsta röran.
Hur vågar man köpa något?

Enligt artikeln jag la in så är det ju Wish säljare som gjort fel så det bör ju vara dom som ska betala tillbaka då dom inte satt rätt etiketter på grejerna för postnord.

Nu är det antagligen så att säljarna själva får inte välja om dom vill betala tillbaka utan det bestämmer Wish, och det vill såklart Wish för dom vill inte förlora kunder, så dom drar pengarna från säljarna bara. Åtminstone funkar det så på våra Svenska försäljningkanaler (inget man som säljare uppskattar) Normalt sätt är det så att när du betalar för en vara så betalas det till Wish, inte till säljaren, Wish betalar sedan ut pengarna ett par veckor senare (minus deras avgifter osv) och säger dom då att 5 av dina paket var felmärkta så du får inga pengar för det ja då blir det så. Inget man som säljare kan göra mycket åt. Fyndiq har tex en taktik att om någon påstår sig fått en trasig vara och värdet är under 200 kr så betalas det tillbaka DIREKT: ingen kontakt med säljaren, inget krav på bevis.

Ja de kan naturligtvis betala tillbaka det varan plus frakt och moms de tagit ut kostat, men jag har fortfarande svårt att se hur de kan betala för de avgifter PostNord tagit ut, där bör man väl rimligtvis vända sig till PostNord om man nu valt att hämta ut paketet. Som jag förstått det är det dessutom ofta så att PostNords avgift överstiger det man redan betalat för paketet? Då blir det ju ohållbart för säljaren att betala tillbaka det också.

I slutändan är det förstås så att säljaren inte får betalat för varan, men det gäller ju också i de (för många) fall där köparna av snålhet ber om pengarna tillbaka utan en riktig orsak.

Ja de kan naturligtvis betala tillbaka det varan plus frakt och moms de tagit ut kostat, men jag har fortfarande svårt att se hur de kan betala för de avgifter PostNord tagit ut, där bör man väl rimligtvis vända sig till PostNord om man nu valt att hämta ut paketet. Som jag förstått det är det dessutom ofta så att PostNords avgift överstiger det man redan betalat för paketet? Då blir det ju ohållbart för säljaren att betala tillbaka det också.

I slutändan är det förstås så att säljaren inte får betalat för varan, men det gäller ju också i de (för många) fall där köparna av snålhet ber om pengarna tillbaka utan en riktig orsak.

Jo... Men om säljaren sätter på rätt etikett så slipper köparen betala. Så felet ligger ju hos säljaren ändå. Gör dom rätt slipper alla problemet.

Det verkar handla om en ytterst liten andel av säljarna/paketen som gör/blir fel så jag skulle inte oroa mig oavsett. Är det en väldigt billig grej så är det bara att inte hämta ut den och är det en lite dyrare grej så får man väl leva med att behöva bråka en gång på 100.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 015
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 703
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 432
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Kan man förbättra sitt minne när man har dåligt minne? Jag vet ju att jag har dåligt minne av flera orsaker- epilepsi, mediciner mot det...
Svar
8
· Visningar
963
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31