Handledsfrakturer

Jessica91

Trådstartare
Hej!
Jag halkade för 2,5 vecka sen och bröt båda mina handleder (radiusfraktur). Den ena låg rejält fel och fick dras rätt.
Jag ska ha gips på båda i 4 veckor, sen ortoser i ca 2 veckor.
Ni som haft handledsfraktur, hur snart kunde ni rida? Mocka? Bära vatten?
Med andra ord, när blev ni återställda? 😁
 
Jag har brutit mina med två månaders uppehåll. Mina har dock blivit opererade. Red efter ca två månader efter den första, blev lite feg efter den andra och har då väntat ca tre månader. Bär farande inte fulla vattenhinkar utan fyller med hjälp av vattenkanna. Mocka gick ändå ganska snabbt. Känner fortfarande av dem, speciellt höger som var nummer två. Det har nu gått inte fullt 4 månader. Läkarna har sagt att jag kan känna av dem länge då det var fula frakturer.
 
Jag har brutit mina med två månaders uppehåll. Mina har dock blivit opererade. Red efter ca två månader efter den första, blev lite feg efter den andra och har då väntat ca tre månader. Bär farande inte fulla vattenhinkar utan fyller med hjälp av vattenkanna. Mocka gick ändå ganska snabbt. Känner fortfarande av dem, speciellt höger som var nummer två. Det har nu gått inte fullt 4 månader. Läkarna har sagt att jag kan känna av dem länge då det var fula frakturer.

Tusen tack för svaret! Då kanske min förhoppning om att rida i samma veva som min sjukskrivning går ut inte är helt körd.. Då har det gått 6 veckor 😊
 
Tusen tack för svaret! Då kanske min förhoppning om att rida i samma veva som min sjukskrivning går ut inte är helt körd.. Då har det gått 6 veckor 😊
Har du inte opererats skulle jag räkna med lite längre tid. Jag hade bara gips i två veckor efter operationen men fick inte belasta på fyra veckor till. Du behöver få igång rörligheten och våga belasta.
 
Hej!
Jag halkade för 2,5 vecka sen och bröt båda mina handleder (radiusfraktur). Den ena låg rejält fel och fick dras rätt.
Jag ska ha gips på båda i 4 veckor, sen ortoser i ca 2 veckor.
Ni som haft handledsfraktur, hur snart kunde ni rida? Mocka? Bära vatten?
Med andra ord, när blev ni återställda? 😁

Åh, din stackare! Jag har aldrig varit så handikappad som när jag bröt bägge handlederna! Bodde själv utomlands och fick vara inlagd i en vecka av sociala skäl, kunde ju inte göra nånting. :wtf:

Bägge mina reponerades och behandlades sen konservativt med gips i 6 veckor, och när gipsen kom av var jag ännu mer handikappad, då hade jag ju vant mig vid att till exempel hänga matkassarna på gipset (efter att jag bett kassörskan att öppna mina mjölkpaket och colaflaskor.:angel:)

Jag red inte när jag skadade mig, men råkade börja efter typ 3 veckor... 🙈 Några kompisar skulle rida och jag ville såklart följa med och sniffa på hästar, abstinent som jag var.
Vips, så satt jag plötsligt på en häst, utan hjälm och med två gipsade armar, strålande lycklig! Sen började jag åka dit nästan varje dag och red flera hästar. Kunde inte borsta eller sadla själv, men rida kunde jag!:laugh:

Jag fick ingen sjukgymnastik eller arbetsterapi efteråt och tyvärr blev de aldrig helt bra. 10 år efteråt fick jag fortfarande ont i handlederna när det blev kallt.

Sen bröt jag den högra igen för 4 år sedan, då bodde jag i Sverige igen och blev både opererad och fick träffa arbetsterapeut efteråt, så nu är den mycket bättre. Red efter några veckor även den gången. :angel:
 
Bröt ena i våras, fick operera och det dåliga då är ju att man har infektionsrisken i såret så fick inte vara i stallet alls på tre veckor.. :( Var det lite ändå men gjorde inget stalljobb utan pussade bara på hästen :D :love: Men 6 veckor att inte rida sa läkaren, red lite innan dess för gjorde ont om ryck i tygeln eller om den kom emot sadeln och hade inte tillräckligt snäll o stabil häst att rida på en hand :p Men började tömköra lite försiktigt när longering kändes ok. Mocka var inte så svårt med en hand värre när du har båda.!
 
Hej! Tusen tack för era svar 😍 Tog gipset för en vecka sedan idag. Har nu ortoser istället.. När jag tog gipset frågade jag läkaren när jag får rida och då sa han om två veckor. Alltså en vecka kvar 😃😍 Lär få ha hjälp att spänna sadelgjorden men annars ska det förhoppningsvis gå! Arbetsterapeuten rekommenderade mig att ha ortoserna när jag rider. Om en vecka ska jag inte ha dom mer än vid tyngre aktiviteter annars😁
 
Den här tråden hade jag missat, vad bra att kunna få höra andras erfarenheter! Jag har en handled gipsad nu, det var tal om operation från början men efter skiktröntgen ändrade ortopeden sig. Ska göra en till nästa vecka så hoppas jag kunna få en bättre tidsuppskattning sedan.
 
Den här tråden hade jag missat, vad bra att kunna få höra andras erfarenheter! Jag har en handled gipsad nu, det var tal om operation från början men efter skiktröntgen ändrade ortopeden sig. Ska göra en till nästa vecka så hoppas jag kunna få en bättre tidsuppskattning sedan.

Håller tummarna för snabb bättring! Idag har jag mockat en box för första gången, med ortoser på visserligen. Det var inte skönt men det gick så jag ser ljuset i tunneln 😁👍
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 011
Hästmänniskan Hej! För ca en vecka sedan så bröt jag Radius benet i min handled. Jag ska ha en gipsskena i ca 3-4 veckor. Nu undrar jag, när kan jag...
Svar
4
· Visningar
714
Senast: Jessica91
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp