Handpenning tillbaka eller ej?

Sv: Handpenning tillbaka eller ej?

Handpenningen är såklart din.
Sen måste jag lägga till en sak angående detta att hästen är "knäpp" och inte så lugn som du sagt osv. Det tar ganska lång tid för en häst att anpassa sig till ett nytt ställe. Självklart beroende på individ, men jag har själv varit med om det. En häst vi köpte var väldigt lugn och trevlig när vi provred, men var mer eller mindre hispig i en månad sedan vi fått hem henne.
Nyligen har jag flyttat över 90 mil, och nu tagit hit en häst som vi själva fött upp, kört och ridit in, dvs känner väldigt väl. Men på det här nya stället är han som en annan häst. Nä, såklart känner jag igen honom, men han överreagerar på en hel massa saker som jag vet säkert att han aldrig brytt sig det minsta om förut. Så den långa resan, nya hästar, nya människor osv kan ta lång tid att anpassa sig till. Ärligt talat har jag själv varit lite nervös för att rida honom här, men nu efter en månad börjar han kännas tryggare och kommer säkert lugna ner sig ännu mer. Men det tar tid! Det måste denna köpare, och många andra, låta det göra. Så att efter bara några dagar ringa och säga att du ljugit är inte det minsta rättvist mot varken dig eller hästen.

Handpenningen är egentligen förbrukad, det är den alltid enligt mig.
Resterande belopp får du betala tillbaka om ni hade en klausul om återköp/återlämnande om det inte fungerade. Jag betalar inte tillbaka pengarna om mina katter jag säljer blir återlämnade, men detta klargörs i kontraktet. Jag hade helt klart velat behålla hela handpenningen.

Men...

Det finns ingen lag som säger att du får behålla pengarna, men däremot har du rätt till en skälig ersöttning för dina besvär.
Detta avgörs från fall till fall.

Så du får bestämma hur mycket du tycker besväret är värt, och behålla den summan. Men kom ihåg att drar hon dig inför rätta, har du inte lagen på din sida, och kan dömas att betala tillbaka en större del av beloppet iallafall. Jag hade kanske behållt en mindre del av handpenningen för besvär med att hitta nya köpare, annonsera om, etc. Men hela summan ska hon i vart fall inte ha tillbaka.

du glömde en 0-a ;) :angel: handpenningen va 10.000

Om jag var du skulle jag kontakta Lars Deckeman, det är advokaten som upprättat det köpeavtalet som man kan köpa i de flesa ridsportbutiker. Han är jättetrevlig och ger gärna tips och råd via telefon.
Har du och "tanten" skrivit ett köpeavtal? Om inte kan det bli svårt att driva igenom kanske, men jag tycker att handpenningen är din och att du var jättesnäll som tog tillbaka hästen.
Vi har nyligt tagit tillbaka en såld häst, slutade med att den "försäljningen" kostade oss ca 2000:- plus att vi avvisat andra lovande köpare :mad:
Visserligen vårat eget fel då vi inte egentligen trodde att hon skulle komma tillbaka så vi funderade inte så mycket över villkoren... :(

Handpenningen är din!! Ett tips!!! Skriv kontrakt nästa gång så blir det inga konstigheter.... Lider med dig. Det finns inget värre än oseriösa köpare.

Du måste vara väl stadd vid plånbok om du tycker att 10 000 kr inte är tillräckligt för att vända sig till jurist.

Jag - och många med mig - tycker nog att det är värt ett telefonsamtal med fri rådgivning. Men det är klart, har man 10 000 kr att skicka iväg så finns det ju många goda gärningar att göra. Frågan är om detta är en sådan...

Normalt brukar handpenningen vara 10% av totala summan, i detta fall skulle handpenningen vara 5800 kr. Så frågan är om det är den summan som kan vara rimlig för dig att behålla, och det övriga räknas som förskottsbetalning.

Jag känner mig faktiskt också mycket tveksam till att handpenningen kan behållas.

Handpenningen säkrar ju genomförandet av köpet. Köpet är genomfört. Handpenningen har då blivit en delbetalning och hästen är fullbetald.

Säljaren är godhjärtad och tar tillbaka hästen, och i o m detta ska ju den fulla köpeskillingen återbetalas om inget annat avtalats. Någon handpenning existerar ju inte längre, efter att köpet väl genomförts.

Tack för alla synpunkter!!
Jag har läst alla noggrannt och tagit till mig allt.

Jag har pratat med en advokatbyrå som i pincip sa så här: Om "varan är defekt" ska handpenningen betalas tillbaka annars inte.
Jag måste ju kunna bevisa att hon inte är "defekt" med en film som jag bara en vecka innan spelade in för att skicka till en annan intressent samt om jag spelar in en till nu när hon kommit tillbaka. Hon är inte alls nervös så som köparen påstår, hon är precis som vanligt "igen".

Ang 10% som handpenning som kan jag nog hålla med till viss del, men nu är det så att tanten själv valde att betala 10000 som handpenning, jag sa aldrig vilket belopp som skulle gälla.

Jag håller er uppdaterade om vad som händer!

Jag känner mig faktiskt också mycket tveksam till att handpenningen kan behållas.

Handpenningen säkrar ju genomförandet av köpet. Köpet är genomfört. Handpenningen har då blivit en delbetalning och hästen är fullbetald.

Säljaren är godhjärtad och tar tillbaka hästen, och i o m detta ska ju den fulla köpeskillingen återbetalas om inget annat avtalats. Någon handpenning existerar ju inte längre, efter att köpet väl genomförts.

Hon betalade aldrig hästen helt, jag har bara fått handpenningen av henne, inget annat. Vad gäller då?

Då tolkar jag det som att köpet inte genomförts, men det är också en knivig fråga. Är ni bägge privatpersoner? Ingen har hanterat hästen som företagare? Varför har du inte fått resterande summa?

OM köpet kan anses som genomfört tror jag det blir svårt att hävda att handpenningen får behållas. MEN en jurist är mer påläst och gör säkert en korrekt tolkning.

Vi är båda privatpersoner och hon betalade inte hela för att jag va blåögd och litade på att hon skulle betala senare. Hon hämtade hästen på en söndag och lovade att hon skulle betala in pengarna på måndagen.

Knivigt. Förmodligen har hon väl hela tiden haft någon baktanke att inte betala förrän hon kollat varan själv. Fult.

Jag hade inte betalt tillbaka handpenningen, MEN lagt den på konto till saken är utredd. Så jag hade haft pengarna OM jag tvingats betala tillbaka.

Hon väljer att REKLAMERA hästen p g a temperament för att hon då hävdar att skulden ligger hos dig. Det är då troligare att hon bedöms vara berättigad en återbetalning av handpenningen.

Att hon ÅNGRAR köpet, utan vidare grund, gör att hon förlorar handpenningen.

Du hade ju i princip kunnat tvinga henne genomföra köpet och krävt resterande peng och sedan hade hon fått påvisa att hästen inte uppfyllde det du utlovat. Något som är mycket svårt för henne, eftersom hon genom ombud faktiskt provat hästen.

Tänkte bara informera er om att tanten gav upp. Jag fick behålla handpenningen! :bump: :)
Tack för alla synpunkter, ibland är det nyttigt att få höra vad andra har för argument så man vet vad man själv kan säga eller förbereda sig på vad den andra kan kontra med. :bow:

Antar att jag lyckades få henne att förstå att man inte kan dömma en häst efter bara två dagar på ett nytt ställe.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 544
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka