Handskar eller inte?

Sv: Handskar eller inte?

Jag har alltid så vitt jag minns ridit med handskar. Klarar inte av att rida utan dem.:eek:
Sist jag gjorde fick jag en mängd blåsor. :mad::(
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag kan inte rida utan handskar, möjligtvis om jag skrittar ut eller så (och alltså i princip inte håller i tyglarna) men jag kan absolut inte träna utan. Förutom att jag lätt får blåsor/skavsår/ont utan, så tycker jag att ajg får bättre kontakt med, men det är en vanesak. Dock ska det vara tunna smidiga handskar, Roeckl helst :love: , absolut inte för långa i fingrarna - galet irriterande! :eek: Det ska bara vara som en "extra hud" och man ska inte märka att man har dem på sig, mer än att jag inte får blåsor då! :p
Har extremt känslig hud och år sår/skav av minsta lilla, alltid o överallt.. :crazy:

Har dock fått lära mig rida med Jacson-handskar nu eftersom Roeckl är hopplöst att hitta i min storlek :cry: , det funkar, men är inte optimalt, och de går sönder på ingen tid..
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider (om det inte är för kallt) utan handskar, egentligen mest som en kontroll av att jag inte blir för hård i handen. Blåsor och valkar blir för mig ett dåligt samvete och ett tecken på att min häst också troligen fått motsvarande ont i munnen... Eller tänker jag fel nu?

Handskar är ju skönt, men då riskerar jag att hålla för hårt i henne tror jag, har talang för det tyvärr... :crazy:

Vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Handskar eller inte?

Jag använder handskar/vantar. Upplever inte att jag blir okänslig av det...är nog mest en vanesak;)
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag tycker att jag får bättre känsla utan handskar. Ska jag rida många hästar så att jag riskerar blåsor använder jag handskar, även på tävling och hård träning (då hästens svett kan göra tyglarna hala).
 
Sv: Handskar eller inte?

aldrig handskar, kan inte ens rida med tunna roeckl, AVSKYR det. tycker inte jag får någon känsla eller finlir. har iofs tjocka tre-fingervantar på vintern när det är svinkallt, men jag hade inte ens handskar när jag red fem-sex hästar om dagen. får väldigt sällan blåsor.
 
Sv: Handskar eller inte?

Med. Ganska tunna. Är det kallare har jag varmare vantar, iaf alltid femfingrars.

Jag rider utan ibland, man får mycket bättre känsla och blir känsligare i handen - så det är jättenyttigt!!

Jag fick mig en tankeställare för ett tag sen; man ska ju inte behöva få blåsor i händerna av att rida!!! :confused: Då är det nåt fel.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag brukar inte ha vantar så ofta. Min ponny är jättekänslig i munnen, och jag upplever det som att jag blir hårdare i handen när jag har handskar :o

Fast på uteritter när jag har helt långa tyglar brukar jag använda termovantar :p
Och ibland när jag rider dressyr har jag tunna helsvarta vantar mest för syns skull (alltså om vi ska ta kort eller nått :p)

Har aldrig fått ont i händerna av att rida utan hanskar. Men min kompis får blåsor jättelätt, och hon rider mjukt och fint, så det är nog mycket från person till person..
 
Sv: Handskar eller inte?

kan inte rida med!
alltid utan handskar, även när det är 20 minus, börjar träna på att iallafall rida ut med handskar.. men blir oftast utan ;)
har ett par jag försöker vänja mig vid, ett par huuur tunna som helst! går sönder lätt även fast dom va dyra, men dom går att andvända, gör det då jag ska rida många hästar, fast helst utan... :)
 
Sv: Handskar eller inte?

jag använder handskar helöa året förutom när jag rider åp banan på sommaren... jag får jättelätt varmt.. har ett par tunna handskar nog men iaf, det är äckligt.. min häst drar inte alls så jag får inte skavsår eller så.. i terrängen använder jag dock alltid.. hur varmt det är är.. ifall att han drar ner huvudet eller blir lite små het.. då får jag annars lätt skavsår
 
Senast ändrad:
Sv: Handskar eller inte?

Jag trivs bäst utan handskar, och sedan jag slutade på ridskola har jag av någon anledning inte haft problem med skav eller blåsor...:angel:

Samma här faktiskt, undra varför:devil:


Jag kan inte rida med handskar längre. Det bara går inte, all känsla försvinner. Vilket ställer till problem såhär års för jag är en riktig fryslort! Är det bara uteritt så kan jag leva med dem men ska jag rida dressyr spelar det ingen roll hur kallt det är, handskarna åker av! :p

Nu har jag faktiskt varit lite smart och skaffat mig ett par kantflätade tyglar som gör ont och skaver om jag har dem fel i handen:D Ett simpelt men effektivt sätt att märka när man gör fel. För att det ska funka går det inte att ha handskar.
 
Sv: Handskar eller inte?

Rider med tunna, mjuka läderhandskar. Kan rida utan men tycker det är lite obehagligt att hålla direkt i tygeln (typ strävt material och jag är så känslig i huden). Den enda tygeln som funkar att hålla i utan handskar är släta lädertyglar, något dom inte har på ridskolan.
På sommaren händer det dock att jag rider utan, men som sagt så föredrar jag att ha handskar. Ser ingen anledning till att rida utan eftersom jag har lika bra känsla oavsett handskar eller inte. Däremot är det bra mycket skönare för huden med handskar.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag tappar lite av känslan i handskar, håller alltid för löst av någon anledning så jag tappar tyglarna titt som tätt :crazy: Enda anledningen till att jag har dom (när jag har dom) är mest för att jag fryser eller att dom åker på utav bara farten.

"Mekar-handskar" eller tunna fleecehandskar är det som används då.
 
Sv: Handskar eller inte?

Samma här faktiskt, undra varför:devil:


Jag kan inte rida med handskar längre. Det bara går inte, all känsla försvinner. Vilket ställer till problem såhär års för jag är en riktig fryslort! Är det bara uteritt så kan jag leva med dem men ska jag rida dressyr spelar det ingen roll hur kallt det är, handskarna åker av! :p

Nu har jag faktiskt varit lite smart och skaffat mig ett par kantflätade tyglar som gör ont och skaver om jag har dem fel i handen:D Ett simpelt men effektivt sätt att märka när man gör fel. För att det ska funka går det inte att ha handskar.
Hur tycker du att dom ligger rätt då? Vad är skillnaden mellan rätt och fel så att säga?

;)
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag försöker rida utan handskar så långt det går. Tycker jag får lättare att känna kontakten i tygeln och mina händer blir mjukare^^

Men på vintern blir det vantar iaf :p
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag föredrar nog handskar, men de ska vara tunna. Tror det är en vanesak. Förr red jag jämt utan, men fick ibland blåsor, då tyglarna skavde. Går hästen i rätt form, behöver jag nog inga, men nu har jag vant mej. Det är värre när vintern kommer, då känns vinterhandskarna för tjocka, och jag känner som dej, att det är svårt att vara "lyhörd" i händerna. Är rädd att jag tar för hårt i munnen osv. Men man kanske vänjer sej vid det oxå.
 
Sv: Handskar eller inte?

jaa, eftersom jag är en ridskoleelev fortfarande får jag 'ta det som bjuds' så det blir vanliga tyglar, vävda tror jag dom heter. De är så sträva att det är svårt att inte få blåsor, iaf för mig. Men jag funderar på att sätta på plåster mellan fingrarna så att jag kan fortsätta rida utan, för det var en jätteskön känsla!
 
Sv: Handskar eller inte?

Har varit olika i perioder, men de senaste åren har jag alltid ridit med handskar! Det sliter inte lika mycket på händerna, som ändå är väldigt "utsatta" när det gäller hästverksamhet av alla slag.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 715
Senast: Ramona
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 765
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 859
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp