Hänger det ihop??

Ireland

Trådstartare
Mitt sto har under en tid nu bitit sig fast i vä sida av bettet. Hon är kollad av tandläkare med ett par vassa kanter bara, och genomgången några gånger av EQ. Nu har jag börjat fundera på en sak. Hon har varit mycket stel i musklerna (har varit igång i 3 månader nu efter en mycket lång vila med föl), men det har blivit bättre nu när hon är igång mrf. Har varit sned i korset, vilket rättats till 2 ggr (inte så länge sen sist) och nu senast var det inte så mycket.
Svårt att böja sig åt vänster och stel i hö bog. Svag i hö bak, släpar gärna det lite i backen om man inte jobbar henne ordentligt. Hon var lägre på hö sida, så därav kommer väl svagheten i hö bak.
Nu tänkte jag att detta kanske hänger ihopa. Svaghet i hö sida, och biter fast i vä sida av bettet? Slänger gärna ut vä bog med, och har svårt med galoppombytena från höger till vänster.
Nu är vi mycket ute o klättrar och galopptränar varvat med mycket skritt på långa tyglar. Hon har börjat muskla sig fint (och jämnt för den delen).

Tror ni att detta kan hänga ihop? Någon teori?

Sv: Hänger det ihop??

Vad är det för bett du använder på hästen? Gillar hästen bettet du använder?

Min häst gjorde likadant när han protesterade emot saker han tyckte var jobbiga och då han inte gillade bettet, bytte bett och det har blivit mycket bättre sedan dess! :)

Kan självklart vara så att allt det du beskriver hänger ihop att hästen förmodligen försöker komma undan för nåt den tycker är jobbigt eller inte gillar. Rider du alltid hästen med kontakt i munnen? Hur funkar det på långa tyglar?

Jag har provat alla möjliga bett. Rider mest på ett vanligt 2-delat, men har även ridit med tredelat utan skillnad. Hon blir värre ju skarpare betten är, hon är väldigt känslig. Jag märker också att det blir värre när hon blir stressad (som efter en galopp då hon lätt tänder till) och när hon börjar bli trött, eller när hon inte får springa så fort hon vill tex.
Ja jag rider med kontakt hela tiden. Rider ganska mycket dressyr nu (tävlar hoppning annars med henne).
Långa tyglar tränar vi på att kunna rida. Hon är ganska het och springer bara om man ger henne långa tyglar, men det tränar vi på.

Jag ska ta henne till en annan tandläkare med för en second opinion.

Jag har provat alla möjliga bett. Rider mest på ett vanligt 2-delat, men har även ridit med tredelat utan skillnad. Hon blir värre ju skarpare betten är, hon är väldigt känslig. Jag märker också att det blir värre när hon blir stressad (som efter en galopp då hon lätt tänder till) och när hon börjar bli trött, eller när hon inte får springa så fort hon vill tex.
Ja jag rider med kontakt hela tiden. Rider ganska mycket dressyr nu (tävlar hoppning annars med henne).
Långa tyglar tränar vi på att kunna rida. Hon är ganska het och springer bara om man ger henne långa tyglar, men det tränar vi på.

Jag ska ta henne till en annan tandläkare med för en second opinion.

Då är det ju bra ifall ni fortsätter att träna på långa tyglar, så hästen lär sig att den inte ska hänga i din hand eller dra iväg genom bettet.
Det vet du säkert redan; Men man ska ju inte rida hästen med händerna, utan med sätet, skänklar osv. Bra om du har så lite kontakt som möjligt så hästen inte kan ta det stöded i din hand och i bettet som den gör nu.

Bra med ett andra utlåtande ifrån tandläkare... Det kan vara så att den förra missat något eller så kan det vara något som har uppstått efter det.

Eller så är hästen bara olydig. Träna mycket markarbete, longering. Så hästen lär sig att lyssna på din röst och dina komandom därifrån, så slipper du ta så mycket i bettet när du tex ska stanna sen osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 144
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 738
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 880
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 716
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka