Hänger i handen.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Cheddargubben
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 690
C

Cheddargubben

Hejsan!
Har en häst som gärna hänger i handen,
och då ganska rejällt. Eftersom jag håller
på och utbildar honom till dressyrhäst så
vill jag ju att han ska bära sig själv.
Finns det någon som har något tips hur
man slipper detta elände??

Tacksam för månag svar!! :angel:;)

Sv: Hänger i handen.

Min spontana tanke är att han inte jobbar med bakdelen. Sätt lite mer tryck i honom bakifrån och aktivera bakbenen, då blir hästen mer självbärig. Sen så kan ju hästar ha olika förutsättningar, en del är mer framtunga än andra. Men det är viktigt att alltis börja med formen bakifrån, är bakbenen aktiverade, så kommer rygg, och sedan nacken naturligt.

Mvh Maria

Sen en liten grej som jag bara påpekar innan nån annan gör det.

Även hopphästar, westernhästar o andra typer av ridstilar har som mål att hästen ska vara självbärig. Men du kanske bara uttryckte dig lite felaktigt:)

Sen en liten grej som jag bara påpekar innan nån annan gör det.

Även hopphästar, westernhästar o andra typer av ridstilar har som mål att hästen ska vara självbärig. Men du kanske bara uttryckte dig lite felaktigt:)

Absolut, det förstår jag!! ;)
Tacksam för svaret förresten! :idea: - lampan.

Ju starkare han blir desto lättare kommer han att komma upp på bakbenen och mer framåt. Bommar passar vissa hästar mycket bra för att komma upp och framåt. Precis som föregående sa, så lite mer tryck i bakbenen kan behövas.
Ett annat alternativ är också att träna mycket övergång och öka, minska volter.

Tack :)
Nu har vi något att träna på imorgon :angel::smirk:

mycket ben lite hand. ställ krav och var konsekvent

Håller med majola.. Red en häst i onsdags på ridskolan som är känd för att vara jättestark och bara springa på och hänga i handen.. Det gick hur bra som hälst! Med en lätt hand (utan att du för dens skull blir passiv med handen) och en aktiv drivning så kommer bärigheten även på en sån häst!

hästen kan bara hänga i handen om du låter den hänga där. erbjud den ej det.
driv mer framåt, och ta pauser... för allt handlar om styrka.

HAr du provat att rida på lång tygel? Rider själv en häst som blir hur stark som helst och bara hänger på tygeln, men som faktiskt kan gå mycket bättre på lång tygel. För övrigt: mjuk hand, ge mycket eftertgifter och om du känner att du blir stel i hand/arm eller att hästen hänger, så ta fram handen som i en eftergift för att påminna hästen om att den ska bära sig själv. Annars mycket halvhalter, drivning, tänk på bakbenen.

"Det man inte har därbak det får man i handen" Alltså, ju mindre hästen arbetar/bär med sin bakdel, ju mer vikt kommer framtill. Hästen måste få igång sin bakdel och därmed bli lättare i handen. Ge hästen ingenting att hänga på. Jag har själv en sån häst som jag inte får ge någonting i handen att hänga på för då gör hon det direkt. Bättre att tygeln hänger och hästen bär sig själv. Med tiden kan man korta tygeln mera. Grundläggande arbete med tonvikten på aktiv bakdel och lätthet fram. Då kommer ni säkert rätt.

Kan vara problem med munnen också!

En häst jag tränade hängde så in i norden. Men det upphörde då jag bytte från Aachen-grimma till remontgrimma. Det var veterinären som såg att hon bet på insidan av kinden då Aachen-grimman tryckte in "köttet" mellan tänderna. Stora sår på insidan kinden :(

Remontgrimma rekommenderas även av hästtandläkare jag pratat med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 710
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka... 2
Svar
26
· Visningar
1 468
Senast: Cattis_E
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd