Hänger i tygeln

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare guzzi my love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 809
G

guzzi my love

Hej!! Min sköthäst hänger i höger tygel ibland när jag rider honom.Jag vet inte varför och hur jag ska göra för att få honom att sluta.Det stör ridningen när han börjar hänga.Kan det bero på en vass tand elr vad kan det vara?? Snälla hjälp mig.:(

Sv: Hänger i tygeln

Ta hjälp av någon tränare eller annan duktig ryttare och testa även själa att driva mycket med högerskänkel för att få honom att lätta, hjälper det inte kolla upp munnen för att vara på den säkra sidan.

Sv: Hänger i tygeln

Hej!
Ett enkelt svar! Vad jag tror men man kan aldrig vara på den säkra sidan.
Han är ju helt enkelt ojämn. Många hästar har problem med just den sidan.. och även ryttare!
Ett tips... I vä varv, ställ utåt och använd ytterskäånkeln på volten för att ha koll på bogen.
Hö varv: Ex galopp ställ ut och tänk vänster bakben inåt mot mitten. Vid lite lättare eftergift från häst ställ om men sitt ej tungt på hö sittben. Fatta mkt galopper. Gör en övning ex fyrkant med bakdelsvändningar(halva) i varje hörn en 10x10 m ruta alltså.Noga eftergift på inner. Saker som kan funka. Använd mkt sits å skänklar. Använd mkt överskänkel om du ska samla mer och bromsa upp.
Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 160
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V