Hänger på vänstersidan... hjälp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tottinonna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 942
T

tottinonna

Om hästen hänger på vänster tygel.
ELler för att förklara enklare vad jag menar så är det precis som om hästen biter sig fast på vänster sida av bettet. Känns som om man ibland kan rida häste och bara hålla i vänster tygel.
Hästen har även en tendens att skjuta baken något till vänster.
FÖrstår självklart att något inte står rätt till och att veterinär är ända utvägen.
Antagligen kommer jag inte att åtgärda något större problem på hästen. Antingen får hon gå kvar som sällskap eller så får hon vandra vidare.

Jag undrar vad det kan vara för fel. Var sitter det?
Hon har tidigare haft probblem med sina höfter.
Tänder och mun är kollade.
Ömmar inget i ryggen vid tryck. Ömmar dock lite på höftmuskelaturen.
Har ej blivit bättre av vila (2 månader).

Sv: Hänger på vänstersidan... hjälp

Det kan vara mycket, så det är omöjligt att säga. Är det nytt eller om det gjort så länge?
De flesta hästar ju sneda av naturen och behöver ridas mer rakriktande för att stärka båda sidorna, att hänga på ena tygeln och skjuta ut en bog beror på att den inte arbetar rakt. Sen är frågan om det är ridrelaterat (sitter du snett, sadel ligger snett osv) eller är det en skada?
Det kan bara veterinär säga.

Det kan vara ett bakben som den sparar, eller att något hänt i SI-leden, det ger också bla det symtomet. Eller höfterna som den ju haft problem med.

Bäst att kolla hästen, det kan vara flera olika orsaker.

Vad har hon haft för problem med sina höfter innan?
Om du rider utan att hålla i tyglarna, gör hon likadant då?
Vem har kollat munnen?
Att hon skjuter ut baken kan ju vara att hon behöver balansera upp sig när hon drar snett i tygeln, eller så är det så att problemet kommer från höften och då måste hon hänga sig i tygeln för att balansera upp den sneda höften.
Många problem hänger ihop som du säkert vet.
Visst kan du kolla med veterinär, men rörelsestörningar tror jag att en massör/osteopat/equiterapeut är bättre på.
Mvh Anna, snart färdigutbildad hästmassör

det kan vara så enkelt att du sitter mer på vänstersidan eller håller mer i vänstertyglen. min systers häst gjorde samma ska när min syster precis börjat rida efter att ha brutit handleden, hästen gjorde så för att hon var starkare i den handen som var "frisk"

Liknande trådar

Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
2 020
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 160
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·
Hästvård Här kommer mitt stora problem inom hästeriet som jag behöver hjälp med. Läget är följande... Benen: Han lyfter inte ordentigt på... 2
Svar
23
· Visningar
2 120
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka