Hanhund på helfoder

Meibla

Trådstartare
Jag hade en diskussion med en tjej ang. hur många parningar som är normalt att ta på en hanhund som är utlämnad på helfoder.

Nån som har någon koll på vad som är max antal?

Sv: Hanhund på helfoder

Det reglerar väl ändå uppfödare och fodervärd gemensamt i avtalet?

Jo, men hon sa att det fanns ett max antal parningar, så jag är mest nyfiken på om det stämmer. På tikar är det ju max två kullar, men på hane står det inget mer än att hunden ska övergå till fodervärden vid senast 7 års ålder.

Jag hade en diskussion med en tjej ang. hur många parningar som är normalt att ta på en hanhund som är utlämnad på helfoder.

Nån som har någon koll på vad som är max antal?

Jag tror det är 3 kullar. Och då tror jag det handlar om att hanen kan para tiken 2 ggr/tik. Har för mig att dom räknar kullarna där också.

Men jag kan ha fel.

Finns ingen maxgräns utan det kommer man som tidigare sagt överens om tillsammans.
På min helfoder hane har jag max 7 kullar eller upp till 7-års ålder. Detta är dock väldigt högt satt, förmodligen kommer inte alla att utnyttjas.

Enligt SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt gäller för hane högst tre parningar fram tills hanen uppnår 5 års ålder.

Enligt SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt gäller för hane högst tre parningar fram tills hanen uppnår 5 års ålder.

Det står på fodervärdsavtalet från SKK en streckad linje där man själv skriver in antal parningar, och sedan en annan streckad linje för ålder när ägarskapet ska övergå. Vid ålder står det dock inom parentes "max 7 år".

Antalet parningar är alltså fritt och maxlängd på avtalet är till hunden fyller 7 år.

Det står på fodervärdsavtalet från SKK en streckad linje där man själv skriver in antal parningar, och sedan en annan streckad linje för ålder när ägarskapet ska övergå. Vid ålder står det dock inom parentes "max 7 år".

Antalet parningar är alltså fritt och maxlängd på avtalet är till hunden fyller 7 år.
Från vilket år är ditt avtal?
Mitt är från 2007, kan de kanske ha ändrat?

Sorry! Frågan gällde ju helfoderavtal.
Mitt avtal är ett annat.

Senast ändrad av en moderator:

ah ok, tack för svaret.

En annan anledning till att jag frågade är att jag har Hannibal på helfoder, och där har uppfödaren satt max 10 parningar eller att han övergår till mej vid 5 års ålder. Jag tycker 10 parningar låter väääldigt mkt :crazy:

Det beror lite på hur gammal hunden är när han blev placerad hos er och om han är meriterad, redan lämnat avkomma osv.

Det optimala är ju att ha en meriterad hund, ta några kullar, vänta och se vad det blir av dem, om det visar sig att avkommorna blir bra och man anser att hunden har något att tillföra rasen kan man ju ta en del kullar efter honom. 10 kullar innan 5 års ålder kan jag iof tycka är lite väl mycket, svårt att hinna utvärdera kullarna efterhand, men om uppfödaren tror väldigt mycket på hunden vill man kanske gardera sig så att möjligheten finns även om man inte utnyttjar det.

Jag har en hane ute på foder och där gäller 5 parningar eller tills hanen är 7 år. Jag har tagit en kull efter honom och är inte alls säker på att jag kommer att nyttja alla parningarna.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 599
Senast: Sel
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 054
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka