Hans Majestät tar till orda

Om han skulle representera hela Sverige så skulle han behövt vara noggrannare med att se till att nämna den stora variation av traditioner och kultur som är svensk och inte är knuten till konservativa värderingar. Se till att visa medlidande med alla de människor i Sverige som lever med minnen från krig som inte är från Ukraina. Talat om vikten av att vi står enade i kampen mot klimatkrisen, och för mänskliga rättigheter. Jag ser talet som högst politiskt och inte opartiskt alls, så som det var.
När en av få svenskar som traditionsenligt ärvt både sitt jobb och sin religion och sen håller ett jultal, dvs ett tal vid en ”traditionell kristifierad” högtid, så tycker jag väl ändå att det är lite väl höga förväntningar att talet på något sätt ska vara politiskt progressivt eller ses som misslyckats om det inte är mångfasetterat ur ett kulturellt perspektiv.
 
När en av få svenskar som traditionsenligt ärvt både sitt jobb och sin religion och sen håller ett jultal, dvs ett tal vid en ”traditionell kristifierad” högtid, så tycker jag väl ändå att det är lite väl höga förväntningar att talet på något sätt ska vara politiskt progressivt eller ses som misslyckats om det inte är mångfasetterat ur ett kulturellt perspektiv.
Jag tycker inte det är politiskt progressivt att tilltala och inkludera hela Sveriges befolkning i ett tal när en är statschef, inte heller att inte välja ut en viss folkgrupp/land att ge specialbehandling. Det är uppenbart inte bara äppelätande-trähusboende-psalmsjungande svenskar som firar jul, och uppenbart inte bara Ukrainare som just nu lider eller har beröring med Sverige i sitt lidande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp