Hantera avtrillningar hur!?

Pallen

Trådstartare
Jag har för ett tag tagit över ridlektionerna på mitt jobb (jobbar på gård/ridskola/svelsstall i Danmark) och förra veckan hade jag 3 avtrillningar på samma dag. Då slog det mig, hur ska man egentligen hantera avtrillningar? Annorlunda barn/vuxna?

Jag brukar alltid låta dem ligga kvar och fråga om de har ont i huvudet eller rygg och om de kan andas. Om detta verkar vara okej sätter jag dem upp och säger att de ska ta ett par djupa andetag. MEN när en tjej flög av sprang hennes pappa in och i prinip kastade upp henne på benen igen :crazy:, vilket jag ALDRIG skulle gjort utan att fråga hur det var med personen.

Sen vet jag självklart att vid eventuell nack/rygg/huvudskada ska personen ligga still och man ska ringa efter ambulans.

Och sen tar man alltid hästen i sista hand ;D

Hur hanterar ni avtrillningar?
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Jag trillade av ganska illa förra veckan, dock var det ingen ridlektion utan det var jag och en kompis som hoppade. När hon såg att jag åkte av hoppade hon av sin häst och sprang fram till mig. Jag tappade luften och halvlåg och hulkade och hon sa åt mig att lägga mig ner och bara ligga stilla. Sen frågade hon var jag hade ont och om jag kunde röra armar och ben och om jag kände smärta i nacken och huvudet. Jag hade väldigt ont mellan skuldrorna men sa att det var okej, så hon hjälpte mig försiktigt upp och tog mig in i klubbrummet och där ringde vi ambulans. Jag hade spräckt några kotor så det var tur jag fick komma till sjukan och få smärtstillande!

Jag tyckte att min kompis skötte det hela jättebra, jag själv fattade ju inte så mycket så jag hade väl helst rest mig upp och försökt fånga hästen. Men som du säger, det är ju jätteviktigt att man ligger helt stilla när man har ramlat av så jag tycker att dina "principer" är precis som man ska göra!! OM det skulle va nåt med nacken så är det ju livsfarligt att bara rycka upp någon! Sen om man inte har jätteont så ska man nog försöka sätta sig upp på hästen igen.

Men fortsätt som du gör!
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Det första jag gör är självklart att försäkra mig om att personen inte gjort illa sig inte har speciellt ont någonstans, inte är illamående eller yr som är tecken på hjärnskakning då är det akuten och kolla direkt så det inte blir problem med ngn hjärnblödning eller så om man har otur.

Ett barn som skriker ser jag som ett bra tecken, för då har de antagligen ingen allvarlig skada, max ett brutet ben eller två och det är faktiskt ingen katastrof i jämförelse med vad som kan hända...


Mår personen däremot bra så är det upp på hästryggen direkt och fortsätta med det man gjorde innan man åkte av, annars är det som upplagt för att man ska bli mer eller mindre rädd.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Har ni inga interna regler för hur ni ska gå tillväga när någon ramlar av? Om inte så ta upp det med chefen för det är ju jätteviktigt att det finns på alla ridskolor och anläggningar.

Du har ju agerat helt rätt hitills men det kan ju vara bra att ni har ett schema att följa så att sådant förhindras som när pappan sprang in och slet upp sitt barn.
Det kan sitta på väggen vid ridhuset så att alla kan läsa hur man gör. Där kan första förband också finnas.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Hur jag hanterar det beror lite på hur våldsamt det är. Men i fallet me pappan som rusar in så kan det finnas en naturlig förklaring. En förklaring som man måste vara beredd på som ridlärare. Det är chocken när ens barn eller någon annan med för den delen råkar ut för en olycka. Då reagerar människor ibland helt orationellt på sätt som de inte skulle gjort annars. Pappan kan t ex mycket väl i grunden veta att man inte bör röra någon som kan ha skadat ryggen. Men just att det är ens barn gör att man inte tänker "rätt".

Upptäckte det själv när det hände en arbetsplatsolycka på mitt jobb. En kollega föll med en stege ner i ett betonggolv och smällen som hördes när han slog huvudet i golvet. Ja bara tanken på den får en att rysa. En kollega som i vanliga fall är väldigt lugn och sansad rusade fram och börja kämpa för att få den som föll att sitta upp. Vi andra kunde först inte ens få bort honom där ifrån och än minder få honom att sluta dra i den som föll. Slutade med att när ambulansen kom fick skicka med även den chockade kollegan till sjukhus.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Har ni inga interna regler för hur ni ska gå tillväga när någon ramlar av? Om inte så ta upp det med chefen för det är ju jätteviktigt att det finns på alla ridskolor och anläggningar.

Du har ju agerat helt rätt hitills men det kan ju vara bra att ni har ett schema att följa så att sådant förhindras som när pappan sprang in och slet upp sitt barn.
Det kan sitta på väggen vid ridhuset så att alla kan läsa hur man gör. Där kan första förband också finnas.

Nej det har vi faktiskt inte! Ridskolan är endast driven av en person (förutom styrelsen) och är förhållandevis liten så tror ingen tänkt på det. Men ska föreslå det när min chef kommer hem igen :bow:
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Ja det är sant. Pappan fick nog en mindre chock han också :D Ville ryta till honom att inte lägga sig i men såklart vill man hjälpa och göra det bästa för sitt barn och kände inte att det var läge att säga till. hehe.

Känner att jag har mer kontroll över situationen om jag är ensam med den avtrillade och kan ju kalla på hjälp om detta skulle behövas, tycker det blir så rörigt när alla ska komma fram och hjälpa, fast de menar väl förvärrar de oftast situationen.

Och ja, håller med er om att människan ALLTID ska upp på hästen igen sålänge denne inte skadat sig allvarligt.

Men tycker ni att man ska låta människan sitta och gråta och "hämta sig" lite eller är det pang bom upp på hästen. Detta kan ju också vara olika för olika människor men ja, en tanke som slog mig.

Men det viktigaste är nog att man alltid har en laddad mobiltelefon i fickan om det skulle vara nödvändigt att tillkalla hjälp.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Absolut sitta och hämta sig en stund! Det här med upp igen med detsamma tror jag hänger kvar sedan kavalleritiden, men nu är det inte soldater du utbildar.

Sen, när den som trillat av hämtat sig ska man försöka få upp den på hästen igen. Helst fortsätta med lektionen, men ibland får man nöja sig med att leda dem ett varv i skritt. Aldrig tvinga upp någon, men däremot övertyga dem att prova! Oftast känns det bra när de väl kommit upp i sadeln igen.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Håller med till hundra procent där! Ett alternativ för någon som blivit riktigt rädd är att man sitter upp och skrittar hästen innanför fyrkanten resten av lektionen medan de andra får rida som vanligt. Efteråt får den avfallne ryttaren prova alla gångarter med ridläraren som longerar åt båda varven. Behöver ju bara ta fem minuter extra för ridläraren, men kan bli orsaken till att ryttaren känner sig trygg nästa gång igen.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Precis! Just att tvingas upp på hästen igen kan inte vara det viktigaste och inte hjälper det en från att bli rädd heller...

Jag ramlade av en bockande, skrämd unghäst på lektion. Landade på ändan och fick en fraktur på en ryggkota. Det gjorde jätteont och jag var helt skakig, men man vill ju inte vara sjåpig så jag protesterade inte tillräckligt när ridläraren tvingade upp mig igen direkt. Känns inte helt sunt att tvingas upp med "bruten" rygg. Skador kan ju vara värre än vad de ser ut från början.
Och trots att detta var 10 år sedan så har jag sedan dess inte vågat mig upp på en "stor häst" igen, enbart islänningar och ponny.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Jag åkte av ganska rejält när jag skulle skritta en häst förra veckan, dum var jag och satte mig upp utan väst också. Hästen fick råryck och kastade av mig, landade på axelpartiet och drog i huvudet.

Nu gick det ganska bra ändå, och kom undan lindrigt med hjärnskakning och ömmande kropp. Jag är själv ganska snabb upp från marken, fast jag har ont, så ingen hoppade direkt av hästen för att kolla om jag var ok. Det var först när jag fångat hästen, och blev tvungen att stödja mig vid väggen pga mitt huvud de hoppade av och tog hand om hästen åt mig. Visserligen hade de stannat sina hästar och frågade hur det gick. Jag hoppade inte upp igen etersom jag var väldigt yr och huvudet inte kändes 100% bra.

Jag red igen på unghästen jag håller på med i fredags. Jag var lite nervös innan, men det släppte när jag kom igång och nu känns allt bra igen.
Men jag tycker inte att det viktigaste är att man sätter sig upp på hästen direkt igen, utan då är det viktigare att man verkligen är okej.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

När jag varit ensam ansvarig för en grupp (när jag jobbade på ridläger) där någon ramlat av har jag bett de andra som inte ramlat av hjälpas åt och hålla varandras hästar och fånga in alternativt hålla den lösa hästen borta från den som ramlat av. Sen vill jag gärna att den som ramlat ligger ner tills den hämtat andan lite. Då brukar jag passa på att fråga om personen har ont någonstans, kan röra tår och fingrar. Brukar oxå hålla fram 3 fingrar och fråga hur många fingrar personen ser. När detta är avklarat och allt har gått bra plockas hjälmen av och personen får sätta sig upp försiktigt gärnas med huvudet mellan knäna en liten stund. Då brukar jag passa på att kolla igenom hästen. Jag föredrar att personen går något varv på ridbanan med eller utan häst innan den sitter upp för att verkligen kolla att allt är okej.
Vill personen inte sitta upp igen brukar jag själv eller annan i närheten sitta upp och skritta av hästen. Den som har ramlat av får sitta på en stol inbäddad i filt och om den är såpass pigg och glad att den orkar har de fått hålla i resten av lektionen :D

Är lite nojjig och det tar lite tid men detta är en rutin som jag gärna följer. Har tack och lov aldrig behövt ringa ut ambulans.
Det viktigaste är att låta det ta tid och att den personen som ramlat av noga känner igenom kroppen.
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Angående om man ska hämta sig lite eller pang bom upp i sadeln så tycker jag det är självklart. Klart man måste hämta sig från smällen/chocken. Tänk vilken hemsk situation det kan bli annars, med en halvyr skrämd ryttare upp på en stressad häst för att "göra om samma sak". :crazy:

Sen tar det ju ett tag innan man fattade vad som hände och innan man har känt igenom kroppen att allt är helt. Själv chocken gör ju att man inte alltid känner smärta osv. Inte så sunt att hoppa upp då på en gång....

Under mina år som ryttare och de avramlingar som jag råkat ut för så har jag alltid blivit bra "omhändertagen". Jag tycker det är skönt att få "ta hand om mig själv", ridlärare eller bekanta bör inte komma springandes i panik. Bättre att lugnt fråga om det gick bra och om man vill ha hjälp. Kommer någon rusandes så framkallar det i alla fall på mig en reaktion att själv kasta mig upp så fort som möjligt, vilket inte alltid är så bra.
Sen får man gärna fråga igen efter några minuter. För det är oftast efter ett tag som man känner hur läget igentligen är. :)
 
Sv: Hantera avtrillningar hur!?

Precis som du säger, kolla om personen svarar på tilltal, inte har någon skada i rygg/nacke eller något brutet, sen får man nog anpassa lite efter hur det ser ut.. om någon går omkull med hästen och får den över sig, eller slängs av in i väggen så tycker jag nog att man ska vänta en stund, jag hamnade i lite chocktillstånd när jag var med om båda dom grejerna och kände inte att foten svullnade upp kraftigt och det var lite bristningar och grejer, vill lova att det kändes rejält efter en kvart när jag hade gått tillbaka till stallet med hästen.. :crazy:

Om man "fjuttar" för mycket med barn så är det lätt hänt att dom tror att dom ska tycka att det är farligt och bli rädda (jag var sån i början).. men det beror ju helt på barnens psyke :) mamma slängde minsann upp mig på hästarna igen och sa åt mig att rida på som vanligt igen, och det har inte satt några mentala problem i huvudet på mig än iallafall ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 412
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 543
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 456
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp