Hantlar - vilken vikt?

Var hos naprapat igår. Mot slutet "slängde hon ur sig" att det inte vore fel om jag skaffade hantlar för styrka. Det fanns liksom inte mer tid att diskutera och jag glömde att kolla vilken vikt det ska vara.
Ja, vad ska man ha om man vill träna sina muskler lite grann för ökad styrka :) ?

Det finns på tex rusta där du kan ändra vikterna efter behov. De funkar bra om du inte flera köpa flera olika vikter. Ofta är man olika stark i olika rörelser, på vissa övningar klarar man 2kg och på andra 12kg

Annars som fler har tipsat om, allt man har hemma med vikt funkar. Ett vedträ kan funka lika bra, även om det inte är lika smidigt handtag som på en hantel. :)

Jag har pyttehantlar på 1 kg som fysioterapeuten rekommenderat pga problem med axlar och nacke.
De känns lätta men kombinerat med ett bra träningsprogram är de alldeles tillräckligt.

Annars är ett tips beroende på övning man ska köra att skaffa gummiband. Där kan man reglera motståndet en hel del beroende på hur nära/långt ifrån man står.
Ja, jag tycker gummiband är bättre än hantlar på många sätt! Jag har en hel hög med olika motstånd och olika varianter. De tar mycket mindre plats än hantlar, väger ingenting, är enkla att ta med sig till tex badhuset eller jobbet eller ut i skogen om man hellre tränar där.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 258
Senast: sardellen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 379
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 519
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka