Har eran ridskola en policy...

GDPR gäller enbart för företag. Du som privatperson kan lägga upp filmer etc på Youtube osv utan att GDPR gäller. Andra bestämmelser hos de tjänster du lägger upp filmerna på kan ju gälla förstås men GDPR gäller inte. Straffet om man inte följer GDPR är upp till 4% böter av företagets omsättning.... vilket då säger sig självt att det inte gäller privatpersoner.
 
GDPR gäller enbart för företag. Du som privatperson kan lägga upp filmer etc på Youtube osv utan att GDPR gäller. Andra bestämmelser hos de tjänster du lägger upp filmerna på kan ju gälla förstås men GDPR gäller inte. Straffet om man inte följer GDPR är upp till 4% böter av företagets omsättning.... vilket då säger sig självt att det inte gäller privatpersoner.

GDPR gäller inte enbart företag och myndigheter.
Jag läste det här:
"GDPR gäller vid behandling av personuppgifter. Det finns inget krav på att behandlingen ska göras av en myndighet eller ett företag, utan det räcker med att en privatperson hanterar personuppgifter för att GDPR ska aktualiseras. Om du bara använder filmen för eget bruk faller det utanför GDPR.s tillämpningsområde (Artikel 2(1)(c) GDPR). Om du lägger ut filmen online måste du uppfylla någon av de rättsliga grunderna som anges i Artikel 6 GDPR." Källa: https://lawline.se/answers/far-jag-som-privatperson-filma-nagon-utan-deras-tillatelse
 
GDPR gäller inte enbart företag och myndigheter.
Jag läste det här:
"GDPR gäller vid behandling av personuppgifter. Det finns inget krav på att behandlingen ska göras av en myndighet eller ett företag, utan det räcker med att en privatperson hanterar personuppgifter för att GDPR ska aktualiseras. Om du bara använder filmen för eget bruk faller det utanför GDPR.s tillämpningsområde (Artikel 2(1)(c) GDPR). Om du lägger ut filmen online måste du uppfylla någon av de rättsliga grunderna som anges i Artikel 6 GDPR." Källa: https://lawline.se/answers/far-jag-som-privatperson-filma-nagon-utan-deras-tillatelse
& @Harmomini
Se mitt första inlägg i tråden, det inlägget är korrekt. GDPR gäller förvisso inte bara företag och myndigheter, men förordningen exkluderar uttryckligen sådan personuppgiftbehandling som görs av privatperson och avser verksamhet som är just privat eller hänger ihop med hushållet. GDPR är helt enkelt inte applicerbar där.

(Privatpersoner kan ju även ägna sig åt sådan personuppgiftbehandling som inte är privat - exempelvis i en roll som föreningsfunktionär, eller genom att sälja personuppgifter, eller genom att på annat sätt sprida dem utanför den privata sfären. Och är GDPR applicerbar.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: ameo
·
Gnägg Brukar eran ridklubb ha luciashow? Vad brukar ni ha för nummer och kringaktiviteter? Jag tillhör en liten ridklubb och tycker det är...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På ridskolorna ser vi tydligt hur ridning är en sport för alla åldrar. En ridlärarkollega till mig berättade hur hon hade en grupp på...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 847
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp