Har fått höanalysen = dåligt

Spirit

Trådstartare
Måste jag slänga mitt hö?
Eller går det att rädda på något vis?

Tog en hö & hygienanalys av mitt hö eftersom jag tyckte det luktade lite skumt.

Resultat:

Mögelsvamp total 6.6 log cfu/g rekomendation: max 5,5 log

mögelsvamp lagringsflora 6.6 log cfu/g rekomendation max 5,0 log

Aspergillus fumigatus <2.0 log cfu/g rekomendation mindre än. 2.0

vattenaktivitet 0.49

totalantal aeroba bakterier 6.3 log cfu/g bör vara lägre än 8.0 log


I övrigt är värdet på mitt hö:

ts. 84
smrp 23
energi 7.1
ca 2.6
p 2.0
mg 0.8
K. 21.1

råprotein 63
smältbart råprot. 28
energi 8.4
ca 3.1
p 2.3
mg 1.0
k 25.1

Är det helt kört för min del ????
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

*putt* Ingen som vet?

Mitt gräs i hagen är slut om nån vecka & då skall jag börja stödutfodra m höet.
Måste veta nu om det går att använda eller jag hinner elda upp det jag har & köpa in ett annat parti.
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

Reklamera det till den du köpt det av?? Oacceptabelt hygienvärde.. Dessutom är det ju bra om h*n får reda på att höet är av sådan kvalité så han lär sig torka/lagra det bättre!

Skulle inte använda det det är bara att slänga.. Mögelsvamp kan ge din häst kronisk bronkit.. och det vill du ju givetvis inte.
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

Har köpt det från fältet av en kompis :(
Har aldrig haft problem m lagringen, men reagerade så fort jag fått in det att loftet inte luktade "friskt" har dragit ut på det eftersom ingen annan har märkt något. Gjorde slag i saken & gjorde en analys på höet. Fick analysen igår.
Ska ringa & informera henne & sen slänga höet. Kommer bli en dyr vinter, får ge hösilage.
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

Ja det är inte kul när man går på en sådan nit! Men du kan ju tänka som så att det var tur att du kunde lukta något ens, för ofta så syns det ju inte på höet alls.
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

fy fansen va trist!!
hoppas du kommer över något någorunda billigt grovfoder ..
fy va trist!
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

Min häst fick av misstag lite lusern i två dagar med liiite mögel i. Och efter det började hon hosta.

Jag skulle inte använda det utan lämna tillbaka det till leverantören: precis som jag gjorde med mitt lusern.
 
Sv: Har fått höanalysen = dåligt

460 à 13 kg/balen åt helsike :(

Ska ringa bonden idag som har ungdjur (nöt) om han kan byta det mot lika många friska balar eller mot hösilage, för mitt hö är tjänligt som nötfoder ringde en som jobbat m nöt i 40 år & frågade. Men det var ej lämpligt till mjölk kor pga celldelningen i mjölken. (förstod inte riktigt vad han menade)

Har jag tur så kanske det löser sig ändå

Tur att man är astmatiker & är lite känsligare för mögel & dålig lukt, detta är nog enda gången jag varit glad för det :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur vet jag om det är ett bra hö? Tog prover på båda två hösorterna som jag har. Tog även prov på mögel osv. Hö 1: Mögelsvamp...
Svar
8
· Visningar
1 109
N
Foder & Strö Fick hem analysen ifrån höet idag, och eftersom jag är helt grön på detta så vill jag veta vad ni tycker om provet. Torrsubstans 84...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Nikki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp