Bukefalos 28 år!

Ännu en analysrapport.

N

Nikki

Fick hem analysen ifrån höet idag, och eftersom jag är helt grön på detta så vill jag veta vad ni tycker om provet.
Torrsubstans 84
smältbart råprotein 38 g/kg foder
energi 8.5 MJ/kg foder
ca 3.1 g/kg foder
p 1.6 g/kg foder
mg 0.7 g/kg foder
kalium 15.0 g/kg foder

råproten 82 g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 46 g/kg torrsubstans
energi 10.1 Mj/kg torrsubstans
ca 3.7 g/kg torrsubstans
p 1.9 g/kg torrsubstans
mg 0.9 g/kg torrsubstans
k 17.9 g/kg torrsubstans

Vattenaktivitet 0.69

Fodret ska vara till två dräktiga fölmärrar och till två tävlingshästar i hårt träning.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inge vidare hö till fölmärrar eller?
Smältbart råprotein är endast 38, vad för konsekvenser får det på höet?
 
Sv: Ännu en analysrapport.

Snälla är det ingen som kan kommentera analysen?? Vet inte om den är bra eller dålig..
 
Sv: Ännu en analysrapport.

Jag tycker analysen ser helt okej ut.. Det är ganska mycket energi i förhållande till protein och kvoten blir därmed ganska låg. Jag skulle rekommendera ett foder med högt proteininnehåll och lite lägre energi t.ex. k---t groov 125, eller h---o alfa grow. Ev. lite lusern, för att få upp kvoten lite.

MVH
 
Sv: Ännu en analysrapport.

Du vet väl att det finns ett superbra forderprogram, (gratis) på SLU:s hemsida hippocampus? Bara att knappa in värdena och det foder du tänkt använda...
 
Sv: Ännu en analysrapport.

okej tack:)

Ja jag vet, men tack i alla fall
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
588
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp