N
non-stop

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
non-stop skrev:tackar.har du häst ?hon har gått as bra på banan trydligen, men han som äger henne vill att jag ska ta föl på henne och göra så att hon blir en ridhäst.han vill att hon ska få det bra dom sista åren för att hon har gått så himla bra på banan.han vill att hon ska ut och lulla i skogen och jag har lovat att hon inte ska komma ut på banan igen.därför får jag köpa henne.
non-stop skrev:min syrra hade ett fullblod som hade gått på banan och hennes sto tappade skona kanska så ofta. jag vet inte vad för skor man ska ha till ett fullblod,som man ska hoppa lite me och rida lite dressyr och gå mest i skogen me?
Ninniw skrev:Ett tippsför er som har möjligheten så ta och gör ett besök hoss smeden på tex Solvalla, då börjar man förstå hur fruktansvärt massa skor det finns! Inom begreppet ”Vanliga ridhästskor” finns tex en enorm brädd!
Just för att det finns en så enorm brädd föreslår jag ”Vanliga järnskor” men en lite nättare typ med många ytliga sömhål. Många för att hovslagaren skall få valmöjlighet och ytliga för att försäkra sig om att sömmen inte hamnar fel. Ytliga just efter som hovkvaliten kan vara lite nersatt då hoven arbetar dåligt med aluminiumskornas (om hästen nu har gott på det mycket) och hovväggarna kan vara lite tunna.
Men återigen oftast är hovarna inte problemet utan hovslagaren.
Lägger man på stora rejäla ridhästskor (där sömhålen sitter typ i mitten) kan hovslagaren tvingas (lockas fast att han/hon vet bättre?) att låta skon sticka ut lite för att få rum med sömmen (har varit med om det några ggr=skitdåligt). Vad som lätt sker då är att hästen trampar av sig skorna (framförallt i hagen och när du rider på annat än asfalt eller djup sand, underlagen en häst från banan är van vid) och sedan är man inne i en mycket ond cirkel, vilket egentliggen gäller alla hästar!! När skorna väl har börjat att åka, tenderar de att trasa sönder hoven och tillslut är det boots och plastikpadding över hela stallet!![]()
En bra hovslagare vet om hur han skall bete sig och är förbered om du berättar att det är ett fullblod som skall skos. Har hovslagaren inte egen erfarenhet, är det bara att hoppas att denne skaffar sig upplysning från någon kollega…
Gordon skrev:Hej Nej fullblod har oftast inte fel på hovarna men dom som har gått på banan har som mest algrig gått med järnskor utan aliminiumskor och dom ger inget bra stöd för foten men allt ska ju vara så lätt som möjligt så slipper man sko om dom var 14 dag då dom ska starta. Det man kan tänka på är att be hovslagaren lägga på lättare järnskor i början och tänka på att lägga in skon så att hästen inte trampar av sig den så lätt. Sen har fullblod kanska mjuka fötter.Ja jag kan nog skriva mkt mer men nu fick du lite tips.Boot är bra på hästar som lätt trampar av sig skor.