har fullblod ofta fel på hovarna?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare non-stop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 638
N

non-stop

:confused: hejsan jag har kanske en konstig fråga men jag ska få köpa ett fullblod som har gått på bana.och undrar om fullblod har ofta fel på deras hovar?? efter dom har gått på bana? :banana:

Sv: har fullblod ofta fel på hovarna?

Kul att du skall köpa fullblod! Grattis!

Många fullblod på banan går på aluminium skor, vilka är inte är särskilt bra för hovarna. Många som har köpt ”begagnade löphästar” märker att en del individer kan flytaut, vara aningen plattfotade och från början inte riktigt få rum med de tjockare modellerna av ridhästjärnskor. Men det är ingenting en bra hovslagare har några som hälst problem med att korrigera. Fullbloden har framförallt fått dåligt ryckte för att det finns allt för många dåliga hovslagare och allt för många okunniga (om hovar) hästköpare, som inte ser när detta problem finns där.

Med andra ord så är det helt individuellt, om du läser under ”Hästhantering” hittar du en tråd som heter ” Erfarenhet av fullblod?” där du kan läsa mycket matnyttigt inte minst om olika erfarenheter av fullblod och hovar.

Där påpekas bland annat att halvbloden har minstlika dåliga hovar, om inte sämre.

Lycka till!

tackar.har du häst ?hon har gått as bra på banan trydligen, men han som äger henne vill att jag ska ta föl på henne och göra så att hon blir en ridhäst.han vill att hon ska få det bra dom sista åren för att hon har gått så himla bra på banan.han vill att hon ska ut och lulla i skogen och jag har lovat att hon inte ska komma ut på banan igen.därför får jag köpa henne.

non-stop skrev:
tackar.har du häst ?hon har gått as bra på banan trydligen, men han som äger henne vill att jag ska ta föl på henne och göra så att hon blir en ridhäst.han vill att hon ska få det bra dom sista åren för att hon har gått så himla bra på banan.han vill att hon ska ut och lulla i skogen och jag har lovat att hon inte ska komma ut på banan igen.därför får jag köpa henne.

då tror jag att du definitivt inte bör oroa dig. Men har du tänkt att ha henne barfota så rådfråga en bra hovslagare, som du såg i det forumet så lämparsig inte alla fullblod för det.

mja, inte värre än någon annan iallafall. :p min har väldigt fin form på sina tassar, är inte ömfotad och så. däremot har hon just tillfrisknat från hålvägg på ena bakfoten, och hennes hovar är rätt spröda i allmänhet. men whatever - fullblod is the shit. :D

Efter den erfarenheten jag har av fullblod, så.. - JA..
Har man otur så får räkna med ett antal tappskor.

Efter vad jag har hört så har fullblod ofta dåliga hovar då man tyvärr inte bryr sej så mycket om hovkvaliten på avelshingstarna.. jag vet inte om det stämmer men det låter ganska rimligt.

:p

min syrra hade ett fullblod som hade gått på banan och hennes sto tappade skona kanska så ofta. jag vet inte vad för skor man ska ha till ett fullblod,som man ska hoppa lite me och rida lite dressyr och gå mest i skogen me?

Hej Nej fullblod har oftast inte fel på hovarna men dom som har gått på banan har som mest algrig gått med järnskor utan aliminiumskor och dom ger inget bra stöd för foten men allt ska ju vara så lätt som möjligt så slipper man sko om dom var 14 dag då dom ska starta. Det man kan tänka på är att be hovslagaren lägga på lättare järnskor i början och tänka på att lägga in skon så att hästen inte trampar av sig den så lätt. Sen har fullblod kanska mjuka fötter.Ja jag kan nog skriva mkt mer men nu fick du lite tips.Boot är bra på hästar som lätt trampar av sig skor.

Nej inte vad jag har märkt. Dom har utmärkta, starka ben och kan vara lite ömfotade ibland men inte mer. Men ofta verkar dom tappa skorna. Men mitt fullblod har då inte gjrot det på länge nu, hittat en perfekt hovslagare :)

non-stop skrev:
min syrra hade ett fullblod som hade gått på banan och hennes sto tappade skona kanska så ofta. jag vet inte vad för skor man ska ha till ett fullblod,som man ska hoppa lite me och rida lite dressyr och gå mest i skogen me?

Ett tipps :idea: för er som har möjligheten så ta och gör ett besök hoss smeden på tex Solvalla, då börjar man förstå hur fruktansvärt massa skor det finns! Inom begreppet ”Vanliga ridhästskor” finns tex en enorm brädd!

Just för att det finns en så enorm brädd föreslår jag ”Vanliga järnskor” men en lite nättare typ med många ytliga sömhål. Många för att hovslagaren skall få valmöjlighet och ytliga för att försäkra sig om att sömmen inte hamnar fel. Ytliga just efter som hovkvaliten kan vara lite nersatt då hoven arbetar dåligt med aluminiumskornas (om hästen nu har gott på det mycket) och hovväggarna kan vara lite tunna.

Men återigen oftast är hovarna inte problemet utan hovslagaren.

Lägger man på stora rejäla ridhästskor (där sömhålen sitter typ i mitten) kan hovslagaren tvingas (lockas fast att han/hon vet bättre?) att låta skon sticka ut lite för att få rum med sömmen (har varit med om det några ggr=skitdåligt). Vad som lätt sker då är att hästen trampar av sig skorna (framförallt i hagen och när du rider på annat än asfalt eller djup sand, underlagen en häst från banan är van vid) och sedan är man inne i en mycket ond cirkel, vilket egentliggen gäller alla hästar!! När skorna väl har börjat att åka, tenderar de att trasa sönder hoven och tillslut är det boots och plastikpadding över hela stallet! :crazy:

En bra hovslagare vet om hur han skall bete sig och är förbered om du berättar att det är ett fullblod som skall skos. Har hovslagaren inte egen erfarenhet, är det bara att hoppas att denne skaffar sig upplysning från någon kollega…

Ninniw skrev:
Ett tipps :idea: för er som har möjligheten så ta och gör ett besök hoss smeden på tex Solvalla, då börjar man förstå hur fruktansvärt massa skor det finns! Inom begreppet ”Vanliga ridhästskor” finns tex en enorm brädd!

Just för att det finns en så enorm brädd föreslår jag ”Vanliga järnskor” men en lite nättare typ med många ytliga sömhål. Många för att hovslagaren skall få valmöjlighet och ytliga för att försäkra sig om att sömmen inte hamnar fel. Ytliga just efter som hovkvaliten kan vara lite nersatt då hoven arbetar dåligt med aluminiumskornas (om hästen nu har gott på det mycket) och hovväggarna kan vara lite tunna.

Men återigen oftast är hovarna inte problemet utan hovslagaren.

Lägger man på stora rejäla ridhästskor (där sömhålen sitter typ i mitten) kan hovslagaren tvingas (lockas fast att han/hon vet bättre?) att låta skon sticka ut lite för att få rum med sömmen (har varit med om det några ggr=skitdåligt). Vad som lätt sker då är att hästen trampar av sig skorna (framförallt i hagen och när du rider på annat än asfalt eller djup sand, underlagen en häst från banan är van vid) och sedan är man inne i en mycket ond cirkel, vilket egentliggen gäller alla hästar!! När skorna väl har börjat att åka, tenderar de att trasa sönder hoven och tillslut är det boots och plastikpadding över hela stallet! :crazy:

En bra hovslagare vet om hur han skall bete sig och är förbered om du berättar att det är ett fullblod som skall skos. Har hovslagaren inte egen erfarenhet, är det bara att hoppas att denne skaffar sig upplysning från någon kollega…

Jag måste bara säga att jag är imponerad av all kunskap du har!!! (Men behöver inte du plugga..... ;o)
Man lär sig en hel del när man läser både dina och Annikas svar!
//Lotta

Tack, men jag e klar! *slår bakotvolter* :banana: Så nu är det allvaret som hägrar!! :eek:

lånar knapp

Sen har många fullblod en stor vighet och rörlighet och ett enprmt övertramp i skritten. Min valack hade ca 50 cm övertramp i skritt!

Det i sin tur gör att de lätt drar av sig skor om de sprallar lite. Är en orsak till tappskor. Särskilt som Ninniw påpekar om hovslagaren skott så att det sticket ut lite av skon utanför hoven.

Gordon skrev:
Hej Nej fullblod har oftast inte fel på hovarna men dom som har gått på banan har som mest algrig gått med järnskor utan aliminiumskor och dom ger inget bra stöd för foten men allt ska ju vara så lätt som möjligt så slipper man sko om dom var 14 dag då dom ska starta. Det man kan tänka på är att be hovslagaren lägga på lättare järnskor i början och tänka på att lägga in skon så att hästen inte trampar av sig den så lätt. Sen har fullblod kanska mjuka fötter.Ja jag kan nog skriva mkt mer men nu fick du lite tips.Boot är bra på hästar som lätt trampar av sig skor.

Var detta till mig????

Jag anser ju inte att fullbloden har speciellt dålig hovkvalite eller drar av sig skorna mer ofta än andra

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 037
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
764
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈