Har gjort tävlingsdebut!!!

A

AlexH

jag då har vi gjort det även om det inte gick så bra men 17 va jag var nervös el blev det iallfall när jag stod i collecting ring ...ja så började det vi kom in i super tölt med rollningar ..skulle jaga dom andra hästarna...sen kom våran bästa gångart trav ...det gick bra där vi körde om en hel massa i så kallad super fart...min häst va på G kan man säga :D och så kom skritten och sen galoppen ni skulle ha sätten ...han va underbar i galoppen med bra steg vill jag lova och sen till poängen...denna bana var ca 340m
Tölten 3,2,1 hmm jo det gick inte så bra :crazy:
traven: 5,5.4.5 jo nöjd med dessa :smirk:
Skritten:4,5.5.4,5
galoppen:4,5.4,5.3
Totalt 3,90 kom 12 av 19 starter nöjd med dessa poäng
Roligt att slå en del med en häst som inte kan tölt skade glad :rofl: :D
Skulle va roligt att höra från fler hur det gick på eran debuttävling :confused:
 
tjena, kul att du är nöjder:) Min lilla tävlingsdebut blev väldans lyckad... fick mitt livs enda 6:or för tölt, vi travade hem 5:0r och skrittada och galopperade 5,5:or... kom tvåa och fyra gjorde vi,,, (finalen gick lite åt skogen hehe.. 0 för trav..) Sen har det tyvärr bara gått sämre och sämre...
 
Jag vann båda klasserna, lätt tölt och lätt fyrgång, konkurensen var inte så stor. Fick poäng strax under 5 i lf och 3,75 i lt. Jag red då Logi fra Kokholm.
 
Vad kul!

Min första tävling red jag för fem-sex år sen på min pappas häst. Då vann jag lätta tölten på 4,97 och i lätt fyrgång galopperade jag glatt ett helt varv i fel galopp och kom då sist på poängen 3,97. Men jag var så glad ändå... :) Fast då åkte jag nog mer häst än red... :smirk:
 
Min tävlingsdebut (för ett år sedan ganska exakt)

Resulterade i de föga imponerande siffrorna 3.63 I lätt tölt och 4.1 i lätt fyrgång.

Nervös som jag vet inte vad satt jag stel som ett spett i tölten och bara åkte med.

I fyrgången hade nerverna slääppt och det kändes mer, "Nu djävlar skall här drivas" eftersom jag totalt glömt det i första klassen. Men då blev det "Överilat och spänt+ hästen rusar+ överdriven ryttarhjälp" etc i kommentarerna. :smirk:

Nåja. Nästa gång går det nog bättre. Det var en erfarenhet och faktiskt roligt, även om jag verkligen inte skötte mina kort som jag borde, och hästen följaktligen gick krattigt då jag försvårade så för henne. :)
 
Har bara tävlat en gång med islandshäst på en firmakeppni kom femma av trettio starter. Blev riktigt nöjd. Nästa år ska jag börja tävla med min egna häst så då får vi se hur det går. Hoppas det ska gå bra.
 
Jo det kan lätt bli så när man är nervös... Jag är fortfarande jättenervös så fort jag ska tävla... Men nu kan jag koncenterra mig lite mer medan jag är inne på banan iaf... :)

Men när jag är som mest nervös så brukar jga bestämma mig för att jag aldrig mer ska tävla... :smirk: men det brukar gå över så fort jag ridit klart! :D
 
Tack :bow:ska vi avslöja vårt mål med gårdagens tävling , mål vara att inte komma bland dom två sista tyckte jag lyckades med vårat mål :banana:
nu är isen bruten nu är jag på tävlingshumör skulle kunna tävla nästa vecka oxå :D för han skötte sig superbra på tävlingsplatsen vid transporten ... synd bara att det är så långt att åka till andra banor :smirk: kanske blir mer när våran ovalbana kommer :smirk: :banana:
 
jag har så himla ont i min kropp så jag önskar nästan att jag hade åkt på honom igår :crazy: :smirk:

för att inte sväva ut så mycket från tråden ;) så får jag återknyta genom att säga att jag tycker det var duktigt gjort AlexH! Alla som vågar tävla är duktiga enligt mig :D
 
Har tävlat en gång på Island på en firmakeppni. Jag kom 4 av 30 startande och slog bl a några ekipage som tävlat på fjordungsmót. Hade kunnat gå bättre men hästen orkade inte längre hålla sin underbara tölt så vi åkte ut. Jag är dock jätttenöjd med den insatsen. Nu ska jag bara ta mod till mig o ge mig ut på tävlingsbanan med min egen häst här i Sverige.
 
det måste har varit roligt att tävla på island :confused:
och det va ju ett bra resultat oxå :smirk:
 
På min debut fick jag 3.95 i lätt fyrgång...inte så nöjd :p
Sen kom jag 11 av 50 startande i en firmakeppni..vilket jag blev ganska nöjd med.
Sen på senaste tävlingen fick jag 7.62 i B-flokk och 7.26 i tölt..det är jag mkt nöjd med! Blev en färgad rosett och en sjätteplats! :D
 
Jo, debuten var för ca en månad sedan. Målet var att tölten inte skulle bli ren grisepass. De andra gångarterna var jag inte så orolig för innan... :o.
Vi började med lätt tölt, Pållan töltade på rätt fint på lång tygel och jag satt så försiktigt jag kunde för att inte störa takten, ökningarna gick faktiskt över förväntan (har inte tränat så mkt på den biten) Det blev 4,0;4.5 och 3.5. Ngt energifattigt, fri form och inte tillräckligt markanta ökningar. Slutade som nr 16 av 25(?)tror jag.

Inför fyrgången på em var jag peppad :love:, eftersom tölten hade gått så pass (ingen pass) bra så skulle ju detta inte vara ngn match !

Jo då Pållan (och matte) hade tappat energi. Tölten var ngt passaktig(4; 4,;3.5) traven började finfint tills vi kom till kurvan, galopp och nästa kurva samma sak (4,5;4.0, 2.5)
skritten stressade jag upp pållan så den blev passaktig och på framdelen (3 och 2.5 tror jag)Galoppen blev mest korsgalopp (1.5, 2 mm).
Så fyrgången var ingen fin uppvisning direkt, och mkt var mitt fel!

Men lärorikt var det och vi kommer igen nästa gång!
 
min tävlingsdebut i islandshästsammanhang var 1994 på Finska Mästerskapen (på den tiden fanns det inte så mycket isisar i Finland och nått kval till FM var det inte tal om!)
Jag tävlade i V1, dressyr och terränghoppning (då en FIPO-gren) och kom ut på 3,74 i V1 och förstod inte så mycket. Samma häst tävlade jag NM på Häringe med 1996, då med en något bättre poäng! ;)

/Malin
 
på min första tävling med min häst kom jag åtta och kom till b- final :banana: där kom jag femma! (sist, fast femma låter mycket roligare!) :)
 
Det var jättekul. Även om resultatet till större delen berodde på den jätteduktiga häst jag red. Så länga han inte blev stressad eller trött gick han i ren tölt med höga lyft och ganska bra form helt i princip av sig själv.
 
man kan ju inte va proffs från början :D
jo men tycker faktiskt vi har gjort ett stort steg framåt ...vi har vågat bli bedömda inför publik och inte i nån paddok nån stanns el va säger du :confused:
jo jag hade då tölten som svek rätt ordentligt kan man säga men däremot har han bra andra gångarter
ni som vill se kort ...
här kommer adressen http://medlem.spray.se/draumur/tav2103.htm en del bilder kan va suddiga men tycker dom e ganska bra tagna :smirk:
 
Det var ju ett bra resultat även om du hade en bra häst så måste man ju rida till en framgång :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 495
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp