Här härjar dödliga hästsjukdomen

En livsfarlig hästsjukdom härjar i Västsverige.
– Det finns hästar som har dött av det, säger Sofia Arvidsson, ordförande i Tjörns ridklubb, om sjukdomen.
På ridskolan har två hästar insjuknat och man har tvingats hålla stängt. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/har-harjar-dodliga-hastsjukdomen/

Dödlig var väl lite överdrivet, får hästarna antibiotika i tid blir de allra flesta helt återställda. Däremot kan ridskolor drabbas väldigt hårt ekonomiskt av ett kvarkautbrott som ofta pågår i flera månader.

Har kvarkan muterat? Visst kvarka är inte att leka med, men med den rubriken kändes det som jag ville ta hem gamlemannen och trycka in på gästtoan.

Jag tycker det är mest intressant att de skriver att den härjar i Västsverige. Den har väl härjat i större delen av landet under flertalet månader nu.

Jag tycker att det är bra att den tas på allvar. Många verkar bagatellisera den vilken gör att den sprids.
Tycker det är bättre med korrekt information än skrämselpropaganda. Kvarka kan vara farligt men om man behandlar i tid är det knappast en livshotande sjukdom dvs RING VETERINÄREN om du misstänker kvarka.

Tycker det är bättre med korrekt information än skrämselpropaganda. Kvarka kan vara farligt men om man behandlar i tid är det knappast en livshotande sjukdom dvs RING VETERINÄREN om du misstänker kvarka.

Alla människor tar bevisligen inte till sig det. De hör bara att om det inte är dödligt så är det inte så farligt och de behöver inte vara så noggranna.

Och varför skriker du åt mig att jag ska ringa veterinären?

Alla människor tar bevisligen inte till sig det. De hör bara att om det inte är dödligt så är det inte så farligt och de behöver inte vara så noggranna.

Och varför skriker du åt mig att jag ska ringa veterinären?
Jag vet inte vilka människor du umgås med men de flesta i min umgängeskrets tar inte lätt på smittsamma hästsjukdomar. En julkurs jag skulle på blev inställd pga att en häst i stallet hade feber och min ridlärare bytte kläder varje gång hon var på besök under en period när de hade sjuka hästar i stallet.

Hur som helst tycker jag inte man ska överdriva utan informera sakligt, men det kanske man inte ska förvänta sig av en kvällstiding.

Jag skriker inte utan det var ett sätt att understryka det jag tycker är viktigt och det förstår du nog egentligen.

Jag vet inte vilka människor du umgås med men de flesta i min umgängeskrets tar inte lätt på smittsamma hästsjukdomar. En julkurs jag skulle på blev inställd pga att en häst i stallet hade feber och min ridlärare bytte kläder varje gång hon var på besök under en period när de hade sjuka hästar i stallet.

Hur som helst tycker jag inte man ska överdriva utan informera sakligt, men det kanske man inte ska förvänta sig av en kvällstiding.

Jag skriker inte utan det var ett sätt att understryka det jag tycker är viktigt och det förstår du nog egentligen.

Stora bokstäver betyder att man skriker, för mig var det obegripligt varför du skrek åt mig att kontakta veterinär.

Som du säkert förstår är det inte bara de människor jag umgås med som behöver vara medvetna om smittorisken utan även alla de som mitt umgänge träffar och de som de i sin tur träffar och så vidare. Jag talar om medvetandet hos alla människor som umgås med hästar, allt från ridskoleelever till professionella. Jag talar om de som sätter sina egna behov av tävla, träna etc före behovet av att stävja smittspridning. Jag håller till norr om Stockholm och här är det kvarka i flera stallar. Jag vet inte hur den har spridits men det oroar mig att den fortsätter att spridas.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar vid en ridskola i Surahammar har insjuknat i den smittsamma hästsjukdomen kvarka. Ridskolan håller nu stängt till och med den...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den mycket smittsamma hästsjukdomen kvarka sprider sig just nu i Västsverige. Flera stall har stängt in- och utförsel av hästar för att...
Svar
0
· Visningar
578
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den livsfarliga hästsjukdomen kvarka har konstaterats i Munkedal. På Munkedals ridklubb är oron för smitta stor och all in- och utförsel...
Svar
0
· Visningar
970
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästsjukdomen Kvarka cirkulerar i distriktet, och under nästa vecka stänger Lysekils Ryttarförening sin anläggning. Inga hästar får...
Svar
0
· Visningar
355
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025