Har jag fel? lr rätt?

F

*fia*

vad jag fick lära mej av mina lärare på ridgymnasiet så ska hästen grovfoder täcka ca 70-80% av det dagliga fodret.

alltså du ska inte ge mer än 20% kraftfoder.

jag fick lära mej en enkel teori hos en äldre hoppryttare som hon hade kört i många år,

1/3 kraftfoder 2/3 grovfoder hö/ensilage/halm.


e detta fel?

kan ju va olika från olika hästar men jag blir galen på va folk stoppar i sina hästar.



sen vad jag fick höra av vetrinären om man vill ha upp en häst i hull så ska man dra ner kraffoder å öka grovfodret.


har jag fel?



fick nyligen hem en d-ponny sto. 146 hög, fullblodstyp. men hu säger jag bara va hon fått inte konstigt att hon inte musklat på sig lr satt muskler.


denna lilla ponny har per dag fått 2kg havre, 1½kg hippo, 1L betfor, majs, glucosamina, b-vit osv.


asså mina andra hästar en svårfödd travhäst å en angaloarab går på 600g musli å är fina i hull å fint musklade å hsr en framåtanda å lagom pigga.


e det inte för tok för mycket för en ponny med så mycket mat om den inte tävlat mer en 2 gånger i månaden, kan tänka mej att man vill fodra upp inför tävling med detta är va den fårr varje dag?


suck.. jag tycker de låter helt galet.:eek:


räta mej om jag har fel!
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

Jag försöker täcka underhållsbehovet med grovfoder. Med ett bra grovfoder kan jag ofta täcka hela foderstaten på en normalt arbetande hyfsat lättfödd häst.

Nu har vi hästar som kräver mycket foder, och därför ger vi koncentrerat kraftfoder (för att slippa ge så mycket). I vårt fall innebär det lucern till den ena (tillsammans med havre) och Hippo Alfa till den andre.

Det som generellt går att säga är att hästen behöver minst 1 kg ts/100 kg häst för att mage/tarm ska fungera. Med bra värden på grovfoder kan hästar¨i många fall klara sig på enbar grovfoder. Men då krävs analys, annars kan det sluta med mager eller bukig häst.

Vad som är rätt och fel i olika fall går inte att säga över nätet. Det beror ju helt på grovfoderanalysen när man ser på pappret.
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

20% är bara 1/5 och alltså mindre än 1/3. Man måste ju ha värdet på grovfodret för att kunna ge några bra råd i en sån här fråga. Tycker inte att 2 kg havre är så mycket för en tävlingsponny, vissa behöver det.
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

Jag försöker i det längsta att täcka behovet med endast grovfoder. Underhållet täcker jag alltid med grovfoder. Behövs det något mer pga dåliga värden i grovfodret lägger jag till helst lucern och ibland om det inte räcker K****t Protein. Arbetstillägget fodrar jag upp vid behov med något foder som passar grovfodret + ev mineraler.
Så har jag lärt mig att göra foderstat.
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

Det där med att ange hur mkt man "ska" ge i procent eller delar måste väl vara uråldrigt? :crazy:

Vad man bör ge sin häst beror ju först o främst på vad det är för värden i höet/silaget man ska fodra med (genom analys får man reda på det) och sedan vad just den individen har för behov - är den lättfödd, normalfödd, svårfödd? Hur mycket arbetas den?

Har man ett hö/silage med höga värden så kan man OFTA täcka behoven med enbart det (ÄVEN om den arbetas) - vilket man bör sträva efter!
Räcker inte X antal kilo så ökar man tills hästen ser ut att stå sig på det. Är den svårfödd kanske fri tillgång krävs.
I vissa fall arbetas hästen MYCKET HÅRT eller är MYCKET SVÅRFÖTT och då behöver hästen så mycket näring per dag att den inte orkar/hinner få i sig allt genom grovfodret - då kompenserar man med kraftfoder. Det finns också fall då hästen inte gärna äter mer än en viss mängd stråfoder och då finns ju inget annat att göra än att ge den kraftfoder för resten av behovet.
Ofta kan det vara så också att energimängden är hög men proteinmängden LÅG i det aktuella grovfodret - då får man kompensera med kraftfoder som har ett högt proteinvärde dvs s k "proteinfodermedel" som t ex soja, linfrö, foderjäst, Krafft Groov 125, Krafft Protein osv.
Hur mycket och vilka mineraltillskott man behöver ge beror också på vad som finns i grovfodret - ibland kan det vara så väl att man bara behöver ge tillskott av SELEN (som inte finns i våra svenska marker och därför inte heller i något grovfoder). I andra fall kan man behöva ge kalk UTÖVER det vanliga mineraltillskottet för att få upp kalcium/fosfor kvoten (inte ovanligt att grovfoder innehåller för mycket fosfor i förhållande till kalcium).

Förstår du? Allting hänger först o främst på vad ditt grovfoder innehåller - sen kan man börja fundera på vad din ponny har för behov och hur du ska tillgodose behoven.
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

jag skrev så som jag fått lära mej säger inte att de e rätt lr fel? DÄRFÖR FRÅGAR JAG.

vi lärde oss alltså detta år 2002 av våran lärare som va utbildad på strömsholm.

själv har jag jobbat med både travhästar, islänninga, dressyr å hopp hästar men alltså 4 kg kraftfoder å 7 kg hö tycker inte jag låter sunt.


har ingen analys på mitt hö, har aldrig lärt mej räkna så heller.

räkna å räkna jag ger mycket hö ofta, sen följer jag foder rådgivningarna på påsen de fullfodret jag ger ska man 400G per 100kg häst eftersom detta inte funkat på min ena så har jag tillsatt mineraler för ja hin är lättfödd å dessotum het som en skollad jaa..




men tycker ni inte 4kg kraft på en d ponny är för mycket?

enligt vet jag snacka me så tyckte han inte de va klokt vare sej man hade analys lr inte om man inte utsätter den för extrema antrsägningar som tex galopp, travhästar å fältävlanshästar!


han sa så jag lärde mej genom travet massa grovfoder lite kraft öka till du tycker att din häst ser fin ut å mår bra å e lagom het.


jag är inte okunnig men aldrig räknat med data program osv fast jag är utbildad hästskötare.
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

jag skrev så som jag fått lära mej säger inte att de e rätt lr fel? DÄRFÖR FRÅGAR JAG.

Jadå, jag menade inget illa när jag skrev mitt svar.

vi lärde oss alltså detta år 2002 av våran lärare som va utbildad på strömsholm.

Hmm - att inte dessa lärare på utbildningarna lär ut korrekta, moderna metoder att räkna ut foderstater... :confused: DÅLIGT!
Läs boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina PLanck och Margareta Rundgren så får du lära dig hur det VERKLIGEN går till.

själv har jag jobbat med både travhästar, islänninga, dressyr å hopp hästar men alltså 4 kg kraftfoder å 7 kg hö tycker inte jag låter sunt.

Det har du rätt i! Låter ej sunt.
Att överhuvudtaget ge kraftfoder "bara för att" tycker jag är osunt - det ska man ge om det BEHÖVS pga grovfodret har för dåliga värden eller inte räcker till trots fri tillgång.

har ingen analys på mitt hö, har aldrig lärt mej räkna så heller.

Då tycker jag att det är dags att du lär dig det! :idea:
Jag skulle faktiskt tro att du tycker är ganska KUL när du väl lärt dig och det underlättar en hel del. Börja med att läs boken som jag tipsade om och ställ sen gärna frågor här så ska vi som kan detta försöka svara dig.
Det är inte så svårt som det verkar - inte alls. Och det krävs inte dataprogram till det utan bara "huvudet" och en miniräknare! ;) Dessutom är inte det viktigaste att räkna till punkt och pricka - utan att man analyserar sitt grovfoder så att man får ett hum om vad och hur mycket som ev. behöver tillsättas.

räkna å räkna jag ger mycket hö ofta, sen följer jag foder rådgivningarna på påsen de fullfodret jag ger ska man 400G per 100kg häst eftersom detta inte funkat på min ena så har jag tillsatt mineraler för ja hin är lättfödd å dessotum het som en skollad jaa..

Bra är ju att alltid utgå ifrån att de ska ha mycket grovfoder! Det är bra. Men att följa vad som står på påsen kan bli helt fel... Det kanske inte alls är just DET fodret som behövs för ditt grovfoder och vilken mängd man ska ge beror ju på vad grovfodret innehåller. Du kommer förstå det där när du lärt dig lite om foderstatsberäkning.

men tycker ni inte 4kg kraft på en d ponny är för mycket?

Jo, som sagt, i mina ögon är det mycket även till en STOR häst :crazy: .
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

Jag har fått lära mig att underhållsbehovet ska täckas av grovfoder och att resten alltså arbetstilägget ska täckas av kraftfoder. Får alltid bra foderstater och fina hästar av den modellen.
 
Sv: Har jag fel? lr rätt?

Vad jag upplever det så är det så olika från individ till individ. I grund och botten har jag den tron att man i största möjliga mån ska täcka upp grundbehovet, dv.s. underhållsbehovet med grovfoder av bra kvalitet. Tilläggsbehovet för arbete, dräktighet el. dyl. bör även detta täckas upp av grovfoder i den mån det går, men ofta behöver man använda krafftfoder för att få rätt balans.

Själv är jag helt styrd av vilka värden vi får på grovfodret vi tar in. De var riktigt bra i år och skulle enligt alla beräkningar täcka gott och väl. Men ändå har jag fått lägga till ca 3 kg krafftfoder för att pållan ska hålla hullet, och då är hon ändå på gränsen till för smal ändå:smirk:

Jag förespråkar ju att man alltid analyserar sitt grovfoder, speciellt om man har problem med muskelsättning eller hull. Annars kan man proppa i hur mycket/lite som helst utan att det ger resultat...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 156
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 813
Senast: Happimess
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
1 902
Senast: tara
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 432
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp