har jag gjort något fel (klippning)??

Mitt gamla sto (f-95) som sparkades både fram och bak som unghäst bara av att man borstade på henne tillät inte att bli klippt på de bakre regionerna. Så henne klippte jag så som på TS bild de första åren innan hon lugnade ner sig och tillslut gick att helklippa. De övriga i stallet döpte klippningen efter stoet då dom inte hade sett någon sådan klippning innan 😅
 
Det är säkert olika! Beror ju på hur varmt ridhus man har, vad hästen ska göra, osv. På dressyrtävlingar t ex verkar det inte vara en så vanlig klippning?
Snarare beror det på att folk tycker det är snyggare med helklippt än på hur mycket hästen jobbar eller uppvärmning av ridhus.
Pratar vi hästar som åker runt och tävlar i olika länder så ser jag behovet av att helklippa då det ena helgen är 10 plus och andra 10 minus, lättare att ändra tjockleken på täcken än för hästen att anpassa pälsen.

För en frisk häst som håller sig inom landet och grannländer behöver inte helklippas.
 
Snarare beror det på att folk tycker det är snyggare med helklippt än på hur mycket hästen jobbar eller uppvärmning av ridhus.
Pratar vi hästar som åker runt och tävlar i olika länder så ser jag behovet av att helklippa då det ena helgen är 10 plus och andra 10 minus, lättare att ändra tjockleken på täcken än för hästen att anpassa pälsen.

För en frisk häst som håller sig inom landet och grannländer behöver inte helklippas.
Fast på vintern i Skåne är det inte ovanligt med stora temperaturväxlingar.
 
Handlar nog inte om ovana utan att de flesta tycker det är rätt onödigt att klippa benen mitt i vintern.
Funktionellt före snygghet liksom.
Absolut så svettas dom inte speciellt mycket på benen, men jag tycker halva benen är rätt vanligt, dvs ovanför knä/has. Då slipper man dom väldigt fluffiga benen. :laugh:
 
Pälsen växer ut igen. Det jag fått lära mig är man helst inte bör klippa hästarna när sommarpälsen är på G, det som händer är att pälsen blir sträv (dvs inte så len som den brukar) om jag förstått det hela rätt, men det är såklart upp till var och en. :)
Ett hårstrå som aldrig blivit klippt har en avsmalnande topp, klipper man när sommarpälsen börjar växa ut klipper man bort topparna och hårstråna blir tvära i ändarna och sommarpälsen kan då säkert upplevas som strävare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 114
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: FUNNY
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 622
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp