Har Komvux gjort fel?

Midlingur

Trådstartare
Läste till några omvårdnadskurser under 2013 till 2014. Jag sökte ursprungligen andra kurser, men blev informerad om att de bytt namn samt kurskod, så jag blev instruerad att skicka in en ansökan med de nya kurskoderna. Sagt och gjort och studierna flöt på väl.
Idag upptäckte jag dock att en av kurskoderna de gett mig, motsvarar en kurs jag redan läst :cry: Jag har tidigare läst geriatrik som efter kurskodsbytet blev Vård och omsorg vid demenssjukdom - vilket jag såklart också läste :cry:
Hade även läst kursen Vård och omsorgsarbete sedan tidigare, och blev instruerad att söka Vård och omsorgsarbete 1, men är rädd att eventuella arbetsgivare kommer anse att detta är samma kurs. Jag hittar inte att Vård och omsorgsarbete 1 ska ha haft en gammal kurskod, så kursen är förmodligen helt ny, men om man läser både 1 & 2 så ska de tillsammans motsvara datorkunskap, arbetsmiljö och säkerhet, vård- och omsorgsarbete, omvårdnad samt social omsorg (varav de kursiva har jag läst redan :()
Så nu sitter jag här och är livrädd för att jag slösat bort min tid, mitt CSN och sökt jobb jag inte är behörig till (undersköterska) :cry:

Är det någon här som varit med om samma sak? Hur löste det sig för er?
Ska givetvis kontakta Komvux imorgon.

Att du läst nån kurs dubbelt spelar ju ingen roll, kolla om du läst alla som ingår i undersköterskeutbildningen.

Japp. Eftersom många kurser är borttagna har jag blivit av med hälften av mina poäng. Här finns en pdf med omvandling, dock står de nya kurserna i bokstavsordning så man får leta efter de gamla.
http://www.skolverket.se/regelverk/skolfs/skolfs?_xurl_=http://www5.skolverket.se/wtpub/ws/skolfs/wpubext/fs/Record?k=2388
Fast försvinner verkligen poängen? Har man väl läst kursen så räknas det väl ändå? Har svårt att tänka mig att folk som blev undersköterskor för tio år sedan, skulle helt plötsligt ha en ogiltig utbildning...?

Fast försvinner verkligen poängen? Har man väl läst kursen så räknas det väl ändå? Har svårt att tänka mig att folk som blev undersköterskor för tio år sedan, skulle helt plötsligt ha en ogiltig utbildning...?

Nej, alltså man behöver vara klar innan 1/1 - 17. Men om man ska räkna in både nya och gamla kurser i en examen försvinner många poäng för att de gamla inte kan omvandlas till nya.

Men har du missat någon kurs som ingår i din utbildning?
Jag läste bara 1050 poäng ursprungligen, så läste till 450 poäng mellan 2013-2014. Har inte haft någon chef som reagerat över poängen efter att jag läst till dessa kurser. jag har fått jobb som kräver undersköterskekompetens, men letar jobb igen så blev lite nervös nu.

Nej, alltså man behöver vara klar innan 1/1 - 17. Men om man ska räkna in både nya och gamla kurser i en examen försvinner många poäng för att de gamla inte kan omvandlas till nya.
Mig veterligen har man inte infört undersköterskeexamen, så då kanske det är andra regler?

Försöker googla men blir inte klok på det

Jag gissar att det är förändrat vilka kurser som ingår nu med Gy11, så om du läst tidigare behöver du nog kolla på vad som ingick då. Om du saknar en kurs som ingår nu bör inte spela någon roll om du läst vad som ingick tidigare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 506
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka