Har Mandelas död berört dig?

tanten

Trådstartare
Vill inte ansluta till den andra Mandelatråden eftersom den verkar handla om konflikter?

Jag jobbade ganska aktivt i min ungdom för i solidaritetsarbete med SWAPO och ANC. Det var jag inte ensam om. Sverige hade gott renommé bland frihetskämparna för konkret bistånd i kampen och för opinionsarbetet. Svenska ungdomar åkte ner och träffade aktivister på plats.

Jag var aktiv i CUF och vi solidaritetsansvariga i distrikten jobbade nära våra kontakter där nere. Jag fick regelbundet information direkt från SWAPO och ANC. Trots att jag inte träffade mer än någon enstaka av dem så bär jag med mig mycket från de åren och det häftiga i att ha direktkontakt med de personer som kämpade för att bli sedda och värderade som människor.

Nu har Mandela gått bort. Jag nynnade på Free, free Nelson Mandela ( http://www.youtube.com/watch?v=2_G7vzJwcYM ) i bilen på väg till jobbet imorse.

Hade jag haft tid i morgonbrådskan hade jag rusat ner i källaren, hämtat flaggan o hissat den på halv stång. Nu fick det stanna vid en tanke.

Jag sörjer, precis som en hel värld.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Nelson Mandela är en av de viktigaste människorna för mänskligheten som funnits under min livstid.
jag sörjer också
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Egentligen känner jag inte så mycket nu. Mandela har ju varit sjuk en längre tid och han blev gammal. Jag har nog sörjt bit för bit då han blivit svagare och svagare.

Men idag tänker jag på ANC-galan. På den tid då en massa människor solidariserade sig på helt andra sätt än idag. En annan sorts gemenskap. Då vi identifierade oss med andra på ett helt annat sätt, med helt andra innebörder, än vi gör idag.

Jag minns bojkotten av Sydafrika, och för all del motståndet mot den. Hur min mamma en gång råkade köpa sydafrikanska druvor av misstag och hur hon förfasade sig när hon upptäckte det.

Nelson Mandela är också en av de relativt få individer som jag tror har haft verkligt (dessutom positivt) politiskt och historiskt inflytande.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag känner väl lite så jag med. Sörja är fel ord. Mandela blev gammal och har levt sitt liv klart så jag sörjer inte honom direkt. Jag minns honom och ser upp till honom. Hans gärning lever trots att han själv har dött.

Jag tycker vi skall minnas Mandela med glädje!
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Du var på ANC-galan? Det var jag också:D. En stark och mäktig manifestation, det är så häftigt att stå bland tusentals människor som samlats för samma syfte.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Mandela har länge varit en av mina förebilder, hade ett porträtt av honom på väggen under många år (tillsammans med andra porträtt av förebilder), jag blev berörd och tårögd idag när jag läst artiklar och sett program där han berörts men det var en gammal människa och det har varit på gång under längre tid så det är inte någon särskild sorg eller chock. Fast samma sak som när nära går bort efter längre tids sjukdom, på dödsdagen och dagarna efter blir det fler tankar och processen accelererar.

Det jag minns och beundrar honom för mest är förmågan att kunna lägga ilskan åt sidan och istället fokusera på det som är viktigt och positivt. Önskar att fler hade kunnat anamma ett uns av det, istället är det polariseringen och den passivaggressiva retoriken som så ofta får komma främst, inte minst i de ämnen som ofta berörs på bukefalos. Förståeligt men kontraproduktivt så det förslår.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag kan inte säga att jag sörjer, när en 95-årig man får sluta sina dagar i sitt hem, omgiven av sin familj. Däremot känner jag en enorm glädje över att ha fått leva i samma tid som denne unika man och få följa hans livsgärning rapporterad i realtid genom världens fria medier. Nelson Mandela var något enastående, en påminnelse om vad vi människor är kapabla till, vilken enorm kraft och förmåga vi har. Genom honom frigjordes andra människor kraft och förmåga och resultatet kan vi se i världen. När vår tidsepok en gång summeras av framtidens historier kommer Nelson Mandela tillsammans med Gandhi vara ett av de mest betydelsefulla namnen.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag är berörd av Mandelas död. Jag är ännu mer berörd av hans liv och hans gärning.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

En stor man, en stor förebild, en enastående människa med mycket gott i sitt bagage, som ska få uppmärksamhet. Men sörja, nej ,det gör jag inte.

Som flera redan påpekat, han var 95 år och sjuk, omgiven och älskad av sina anhöriga vid sin död. Jag sörjer inte, jag ser en otrolig man som har levt sin tid på jorden och i våra minnen ska vi bevara vad han har gjort för världen. Det räcker för mig :).
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

En stor man, en stor förebild, en enastående människa med mycket gott i sitt bagage, som ska få uppmärksamhet. Men sörja, nej ,det gör jag inte.

Som flera redan påpekat, han var 95 år och sjuk, omgiven och älskad av sina anhöriga vid sin död. Jag sörjer inte, jag ser en otrolig man som har levt sin tid på jorden och i våra minnen ska vi bevara vad han har gjort för världen. Det räcker för mig :).

Inser att jag måste formulera om mig. Jag sörjer inte en gammal man som slutar sina dagar efter sjukdom och ett långt liv. Hans tid var utmätt.

jag sörjer den person som förändrat världen. Hans gärning, det han stod för, betydde mycket för mig och för miljoner människor. Det är en stor person som gått ur tiden och det finns få som han. Det sörjer jag. Att han har dött har berört mig.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Inser att jag måste formulera om mig. Jag sörjer inte en gammal man som slutar sina dagar efter sjukdom och ett långt liv. Hans tid var utmätt.

jag sörjer den person som förändrat världen. Hans gärning, det han stod för, betydde mycket för mig och för miljoner människor. Det är en stor person som gått ur tiden och det finns få som han. Det sörjer jag. Att han har dött har berört mig.

Jo, jag förstår vad du menar. För mig är dock det "riktiga" sörjandet för hans anhöriga ( jag antar att alla lägger olika vikt på vad som innebär sorg för oss).

Han var en otrolig man och han har gjort så mycket gott i sitt liv, men helt krasst ( det låter hårt, men är inte menat så), så ska vi alla dö, och han var ju som du skrev, hans tid var utmätt. Jag kan inte sörja en man som inte helt oväntat avlider av ålderdom och sjukdom, hur god han än var. Jag kommer minnas denna man, hans goda gärningar och hur han förändrade världen. Jag kommer minnas honom med tacksamhet och glädje över det. Men nej, rent krasst sörjer jag inte på det sättet som jag vill kalla sorg.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Nej, det berör mig inte. Han var imponerande, men jag sörjer inte och är inte berörd.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Nej egentligen inte.
Mandela som person och som förebild är ju två olika saker. Som förebild lär han bara bli större ju större svårigheterna inne i Sydafrika blir.

Han var stor när han insåg och agerade utifrån det faktum att man var tvungen att leva tillsammans både vita och svarta i landet.
Att han inte ville begå samma misstag som andra hade gjort i samma situation. Den att fördriva eller manövrera ut den vita över o medelklassen ( Rhodesia exempelvis)

Det tråkiga är väl att han var unik inom ANC och nu rörelsens sanna ansikte börjar visa sig.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Han liv berörde mig.
Och jag hoppas verkligen att ingen från M kommer representera Sverige vid hans begravning. Så mycket respekt må de väl ha?
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Han liv berörde mig.
Och jag hoppas verkligen att ingen från M kommer representera Sverige vid hans begravning. Så mycket respekt må de väl ha?

Det kommer man naturligtvis inte att göra, dvs skicka någon att representera moderata samlingspartiet. Däremot kommer Kungariket Sverige väl att skicka folkvald statsminister eller hans utrikesminister, allt annat vore väl respektlöst

De kan ju knappast skicka någon som var med och krängde på dem de 28 JAS-planen.
2 ska vist göra en överflygning vid statsbegravningen, De andra är väl placerade i malpåse för Sydafrika inte har råd att flyga med dem..
 
Senast ändrad:
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag känner mest så att han var en väldigt väldigt gammal man som levt ett långt och rikt liv. Han har fått uppleva både stora sorger och stor glädje. Han har haft det både eländigt och bra.

Dessutom har han gjort så mycket för så många människor bara genom att vara sig själv och genom att arbeta för det som han trodde på.

Jag kan inte vara ledsen över att han nu är död för det finns ju en gräns för hur länge en människa kan leva. Och han har som sagt LEVT och gjort det LÄNGE.

Liksom ett kraftfullt och vackert men uråldrigt träd som till sist dukar under -inte för stormen men för tiden.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Liksom ett kraftfullt och vackert men uråldrigt träd som till sist dukar under -inte för stormen men för tiden.

Vacker jämförelse. Jag tycker att det på ett vis är fantastiskt med en människa som inte behövde dö ung, eller på ett dramatiskt vis, för att bli en ikon.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Självklart ska Sveriges statsminister göra det. Åsa Linderborg är ute och cyklar, tycker jag. En av vår samtidshistorias största ledare har gått ur tiden, då är ingen tid för konfrontation och gammalt groll. Sverige ska hedra honom och stadsministern råkar vara moderat. Klart han ska vara med.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag ser nog din poäng, men ändå. Jag tycker att det skaver i alla fall.

Jag är helt enkelt trött på de här moderaterna som kommer i efterhand och låtsas att de har fattat allting från början. Trots att alla läskunniga människor mycket väl vet, att det gjorde de inte.

Om nu Beatrice Ask hade råkat vara partiledare, tex?
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Det är bara ingen mening med meritlistor, vem som gjort vad, vem som sagt vad, vi skulle göra bort oss för evigt. Sitta här uppe i vårt lilla hörn och konstra, liksom - när en ledare, en ikon, gått bort.

Debattera det kan vi göra härhemma - men det ska inte märkas vid minnesceremonin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp