Har Mandelas död berört dig?

Sv: Har Mandelas död berört dig?

Nej, så är det väl.

Men de borde ha vett att skämmas och det tyder inget på att de har.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Och förresten - det är aldrig försent att komma på bättre tankar;). 2013 finns det knappast som kan ta ifrån Mandela hans gärning.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Nej, inte ta ifrån Mandela hans gärning.

Men inget tyder på att Ask har kommit på särskilt mycket bättre tankar, även om hon har justerat sina fördomar lite så att de passar någorlunda med tidsandan(s bakre del).

Statsministern är väl lite för ung för att ha blivit citerad när/om han kläckte ur sig grodor när det begav sig i Sydafrika.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag fick kolla nu, han är född - 65:D. Ja, då var han nog för ung.

Men även om det vore Ask så hade det känts skitkonstigt om hon stannade hemma med motiveringen att hon kritiserade honom på 80-talet.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Ja, jag fattar att Sverige måste vara representerat på begravningen.

-65 är väl ungt i sammanhanget, få citeras i storpolitiska sammanhang i 20-årsåldern. (Jag som är lika ung - !! - lärde mig om apartheids fasor av de äldre, jag tänkte inte själv ut något.)

Jag såg en liten textsnutt nånstans på nätet idag, där man hävdade att Mandela själv skrev i sitt testamente att Adelsohn inte var välkommen på hans begravning. Om det stämmer, var det väl efter fadäsen med n-ordet.

Om det hade varit Ask, hade hon ju - rent teoretiskt, om hon inte hade varit den hon är - kunnat skicka någon mer framsynt person i sitt ställe med motiveringen att hon själv helt enkelt inte är moraliskt kompetent. :)
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag såg Reinfeldt i någon nyhetssoffa och blev lite illa berörd. Han gick på om vilken stor man Mandela varit och om hur viktigt Sveriges stöd varit i kampen mot apartheid och lyckades med att få det att låta som om det var moderaterna som lett den svenska "kampen". Lite osmakligt.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

:rofl: Skulle vilja höra henne säga det:D

Ja, jag läste om Adelsohn-historien. Möjligen är det förmildrande att den är gammal, n-ordet var kanske inte lika daterat då.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Har inte sett det - men det låter inte så troligt att han försökte få det att låta så..?
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Ja, jag läste om Adelsohn-historien. Möjligen är det förmildrande att den är gammal, n-ordet var kanske inte lika daterat då.

Tidigt 80-tal, väl? Samtidigt som bakverket började saluföras som chokladboll i fiket på min skola.

Koltrast, precis! Skönt att inte vara ensam gammal och bitter! :love:
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Vi får väl anta att Jimmie är i färd med att leta efter passet för att åka och visa sin respekt, eller?
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Absolut, bodde i Mocambique i början av 80-talet och vi brukade åka till Sydafrika för att handla matvaror. Glömmer aldrig då jag såg skyltarna första gången på separata ingångar för vita och ickevita :(
Dock försvann de relativt snart, utan att man upplevde att det direkt pratades om det - de var bara borta!
Efter några år flyttade mina föräldrar till Sydafrika och bodde där i flera år ( jag var bara där drygt 6 månader).

Mandela var ju en stark personlighet och jag har stor beundran för hans skicklighet att leda Sydafrika på det sätt han gjorde! Problematiken var/är ju att det inte bara handlar om svart mot vit !

Annars kan jag hålla med er andra i att han var en gammal man som dog efter ett långt liv,omgiven av sin familj. Sörjer gör jag över Sydafrika och vad jag befarar kan komma att hända nu!
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Han död har inte berört mig men hans livsgärning och den hamnar ju i fokus i och med dödsfallet. Det var en stor man.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag sörjer inte, det var nog skönt för honom att få slippa vid det här laget.

Däremot ser jag absolut upp till honom, han var en otrolig man.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Mycket kan man anklaga honom för men inte att vara dum och okunnig, tror jag.

Nej, det är han inte. Det är inte alls mitt intryck. Han tiger hellre än säger fel och gör bort sig. Klokt nog.

Ja, Jimmie på begravningen vore ju toppen! Gärna i folkdräkt! Han gillar ju att folk hör till sitt rätta land, så ANC är ju verkligen något för honom.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Ser att sossarna får en särskild inbjudan av ANC. Det är ju en bra markering om att de inte glömt vilka som stöttade dem.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag tror inte att Reinfeldt gick in för att fara med osanning, men hans sätt att tala om hur "vi" stöttat Mandela och ANC kändes fel. Hade varit snyggare att på något vis nämna moderaternas position på den tiden och ta avstånd från den.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Ah, ok. Ja, det finns ju de som tycker att han bör passa på att be om ursäkt nu, och göra avbön. Fast jag tror inte riktigt det går till så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp