Har någon tagit valpar på min tik??

S

scs

Hej. Jag har en rätt knäpp fundering :crazy:

Så här är det. Jag har haft min tik på foder i ca 7 månader och kunde nyligen hämta hem henne. Men till saken hör att jag av någon anledning fått för mig att dom tagit valpar på henne?! Ursäkta mitt uttryck nu men hon har blivit tjock och fått jätte "långa" "stora" spenar..

Hon löpte när dom tog henne för 7 månader sedan så visst kan dom ha hunnit på den tiden? Jag vet att detta måste låta jätte knäppt men jag kan inte släppa det. Kan man kolla upp det på något vis? Eller kan man se de själv? Det spelar roll eftersom att hon ska tillbaka dit igen sen.

Jag gillar verkligen tjejen som hon varit hos men samtidigt så är det som att hon undviker att jag ska komma dit och jag har aldrig varit hemma hos dem. Dom bor rätt ¨långt härifrån så jag har inte kunnat hälsa på heller.

Vore underbart med några tips på hur jag kan ta reda på det här..

VH

Sv: Har någon tagit valpar på min tik??

Om det är en rasren hund som är registrerad i SKK med stamtavla så kan du gå in på SKK hunddata och slå på hennes namn eller registreringsnummer och se ifall det finns valpar reggade efter henne. Men har man inte reggat valparna så är nog chansen obefintlig att du kan få fram något.

Det finns ju en minimal chans att du skulle kunna hitta en annons om du googlar på telenummer, mailadress, namn + ras..

Annars kan väl en veterinärundersökning ge dig ett svar.

Hur menar du? Om du har en hund utlämnad på foder bor den ju hos fodervärden och du har rätt till max 2 valpkullar. Fodervärden får inte ta kullar innan du tagit dina, förutsatt att ni inte kommer överens om det. Man kan inte lämna ut en hund på foder i bara 7 månader, du har inte rätt att hämta hem den hur som helst utan enbart vid parning, valpning och meritering.

Valparna (om hon haft några) ska ju vara reg hos jordbruksverket. Kolla med dom.

Hur menar du? Om du har en hund utlämnad på foder bor den ju hos fodervärden och du har rätt till max 2 valpkullar. Fodervärden får inte ta kullar innan du tagit dina, förutsatt att ni inte kommer överens om det. Man kan inte lämna ut en hund på foder i bara 7 månader, du har inte rätt att hämta hem den hur som helst utan enbart vid parning, valpning och meritering.

Valparna (om hon haft några) ska ju vara reg hos jordbruksverket. Kolla med dom.

Jag misstänker att hunden varit "hos fodervärd" mer som man har häst...
Men det är ju min tolkning?

det låter i mina öron på din beskrivning som om att hon har haft valpar.
jag har aldrig stött på en tik som inte haft valpar som ser ut som en som har haft valpar.(fysiskt)

du lämnade bort henne på foder för 7 månader sen? fattade jag rätt?
en dräktighet varar ca 63 dagar och isf skulle inte valparna kunna vara äldre än 5 månader..
och jag tror att en veterinär borde kunna se eftersom det inte är så länge sedan det isf skulle ha inträffat..
jag menar det tar ju ett tag efteråt för en kropp att återställa sig..
inte alls säker men det är vad jag tror,
man jag ju se tecken på en människa som indikerar på att denne varit gravid/fött barn..

det finns regelrätt fodervärd och så finns det "fodervärd" jag tror ts menar det sistnämnda..

Jag känner en tjej vars tik såg ut att ha haft valpar efter sitt löp. Hon blev skendräktig och fick mjölk = tuttarna blev jättestora.

Men åk in till veterinären och kolla om de kan säga nåt!

Jag känner en tjej vars tik såg ut att ha haft valpar efter sitt löp. Hon blev skendräktig och fick mjölk = tuttarna blev jättestora.

Men åk in till veterinären och kolla om de kan säga nåt!

Samma sak hände en kompis hund, så det är inte alls säkert att den skulle ha fått valpar bara för att den fått stora tuttar,

Är tiken dessutom ung så förändras tuttarna efter löpen

Nej alltså jag har henne inte på foder för avel.. Jag har en blandras tik och har nyligen fått mitt första barn och eftersom att jag är ensamstående så kände jag att jag behövde hjälp med tiken i ett år. Så vi har kontrakt att allt som rör henne måste gå genom mig först. Men nu är det det är att hon har fått sånna långa spener och är annorlunda i kroppen, tjock och slapp..

Nej alltså jag har henne inte på foder för avel.. Jag har en blandras tik och har nyligen fått mitt första barn och eftersom att jag är ensamstående så kände jag att jag behövde hjälp med tiken i ett år. Så vi har kontrakt att allt som rör henne måste gå genom mig först. Men nu är det det är att hon har fått sånna långa spener och är annorlunda i kroppen, tjock och slapp..
Då är hon inte på foder utan är utlånad, ev gratis hundvakt?

Ja men man brukar kalla det även för fodervärd. Nej jag har henne inte där gratis utan jag betalar för mig.

Ja men man brukar kalla det även för fodervärd. Nej jag har henne inte där gratis utan jag betalar för mig.

Inte inom hund, men när det handlar om häst.

Har du frågat personen rakt ut? Att lämna bort en hund i sju månader och inte få hälsa på en enda gång skulle göra mig redigt misstänksam.

Om hon löpte när du lämnade bort henne för sju månader sedan, bör hon också ha hunnit med ett löp till strax innan du fick hem henne?

Ni som har märkt att spenarna förändrats efter löp, hur nära inpå löpet har det då skett? Och hur snart drar sig tuttarna tillbaka (krymper) efter att en tik slutat ge di?

Jag har visserligen bara haft två tikar (dock länge) Men de har aldrig fått långa spenar vid löp! Inte heller blivit tjocka eller slappa i kroppen.
Tanja fick en kull valpar när hon var 5 år ("tjuvparning") och under di-perioden och nån månad efter det hade hon långa spenar och hängmage men det försvann ju..
Ett år senare skulle man inte kunnat titta på henne och säga -hon har fått valpar nån gång!
Så jag skulle vara lika misstänksam som dig.
Vad säger "fodervärden" när du frågar?

Min RR såg ut att ha varit dräktig efter första löpet. Vulvan gick inte tillbaks till sin "pytteform" och spenarna blev märkbart större. Jag kan ju helt klart säga att hon såg betydligt mer "valpad" ut än min kompis terrier som de facto haft en kull.
Det var faktiskt ganska många som frågade om hon haft valpar nyligen och så såg hon ut resten av livet:crazy:.

Är pälsen annorlunda? Alla tikar jag haft har fått så himla ful päls efter en kull. De såg ut som råttor.. :D Syntes mycket tydligt på dem.

Jag har visserligen bara haft två tikar (dock länge) Men de har aldrig fått långa spenar vid löp! Inte heller blivit tjocka eller slappa i kroppen.
Tanja fick en kull valpar när hon var 5 år ("tjuvparning") och under di-perioden och nån månad efter det hade hon långa spenar och hängmage men det försvann ju..
Ett år senare skulle man inte kunnat titta på henne och säga -hon har fått valpar nån gång!
Så jag skulle vara lika misstänksam som dig.
Vad säger "fodervärden" när du frågar?

Tack för alla svar!

Jag har inte frågat eftersom jag tycker så himla bra om tjejen som har henne och vill inte förstöra något. Men skulle det vara så att min tik fått valpar, kanske genom en tjuvparning? så hade hon ett ansvar att meddela mig om det och det är ju en rätt stor grej.

Men jag ska lägga fram det på ett bra sätt och se vad hon säger :)

Tack igen!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en två år tik och en 6 månader hane båda staffe. Har senaste tiden känt att jag inte orkar med två hundar och som att min...
Svar
10
· Visningar
2 557
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 127
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 794
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 729
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka