Har ni eran häst försäkrad ?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lillfisen04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 8 132
L

Lillfisen04

Allvarligt talat så funderar jag skarp på att säga upp försäkringen på min häst. Jag betalar idag ca 500kr i månaden.
Mycket pengar för mig nu.
Har haft hästen i 5 år..Jag har alltså betalat 30.000 i premier och inte utnyttjat det en enda gång.
Jag har en fond som jag sätter in 300kr i månaden på, har ca 10.000 där idag. Funderar skarpt på att säga upp försäkingen och betala in till fonden istället och ha den som hästfond.
Min häst är försäkrad för 50.000, händer det något så jag måste ta bort honom och vill köpa en ny så får jag väl ta det då...
Får väl låna eller spara..
Man ska ju betala försäkring på både bil o släp också och sen alla respengar till träningar o tävling.

Hur gör ni, har ni försäkrat ?

Sv: Har ni eran häst försäkrad ?

Jag har min försäkrad, men inte så högt i liv (sätter undan pengar i stället på min "hästkonto") vetrinärvård har jag rätt högt för jag vill inte att pengar ska begränsa mig om jag ska rädda livet på min vän. Men med lägre liv så blir premien billigare.

Jag har tur, mina föräldrar betalar försäkringen till mina hästar. Men sen så är jag ju bara 15 år..:smirk:

Nä, jag har inte mina hästar försäkrade. För jag har hört med olika försäkringsbolag och vad jag vet så kan jag inte få ut några pengar på veterinärkostnader om mina hästar blir sjuka, bara om dem dör, bara för att det är ridtravare (vet inte vilken ras din är men berättar om mitt läge). Så jag lägger undan pengarna istället till eventuella skador senare. Så gör jag men du får själv bestämma hur du vill göra. Kram

Vi har våran försäkrad. Men så har hon oxå kostat runt 10,000 bara i självrisk 2006! Så jag antar att det hade blivit det dubbla om vi inte hade henne försäkrad.
Men smart att öppna ett konto o sätta in pengar där i stället.. Kanske man skulle ta & göra och sluta med försäkringen när man kommit upp i en bra summa på kontot..

Hola,
Jag har bara A2 men "allt" vad gäller vetrinärvård.

Ser det så att då finns det pengar att rädda livet på min häst. Skulle nått hända och hon bara duger till promenad eller skrota i hagen får jag inte ut nått men jag har henne gärna i livet hur hon än är.

Vi har en mycket speciell relation. Hon har bra avelsvärde och lämnar fina föl. Pengarna känns inte så viktiga.

mvh Eva

Nä, jag har inte mina hästar försäkrade. För jag har hört med olika försäkringsbolag och vad jag vet så kan jag inte få ut några pengar på veterinärkostnader om mina hästar blir sjuka, bara om dem dör, bara för att det är ridtravare (vet inte vilken ras din är men berättar om mitt läge). Så jag lägger undan pengarna istället till eventuella skador senare. Så gör jag men du får själv bestämma hur du vill göra. Kram

Det var det konstigaste jag hört, skulle man inte få veterinärvårdsförsäkra dom för att dom är gamla travare, du får förlåta men det tror jag inte ett dugg på:cool:

Jag har själv en ridtravare och han är veterinärvårdsförsäkrad upp till 120 000 och jag har inte haft några problem när jag har besökt klinik dom har snällt betalat allt utöver självrisken!

Jag har också en "ridtravare" och hon harallt man kan ha i sin försäkring. Den täcker alla kostnader som har med skador och annat att göra. det va verkligen det dummaste ja har hört att man inte ska kunna få skador betalda av försäkringsbolaget...förutom självrisken då :smirk:

Nähä, vilka försäkringsbolag har ni då? Jag hörde med ett par stycken bara och de sa så till mig iallafall. Jag vågade inte ringa till andra sedan jag pratade med dem...

Jag har min försäkrad, både liv och vetrinärvård. Genom åren har jag fått betydligt mer vetrinärvård och livbelopp utbetalat för mina hästar än jag skulle ha haft om jag satt in premien på ett konto och då betalar jag ändå över 900 kr per månad i försäkringspremie. Så för mig finns inget alternativ, försäkring skitdyrt men med min vanliga ´tur´så har det ändå lönat sig hittills, trist men sant.

Nähä, vilka försäkringsbolag har ni då? Jag hörde med ett par stycken bara och de sa så till mig iallafall. Jag vågade inte ringa till andra sedan jag pratade med dem...

Agria har jag. Har 120,000kr i veterinärvård.
Hur snälla som helst där. ring på direkten! tycker man ska ha sina hästar försäkrade man vet aldrig vad som kan hända :crazy:

Ok, det verkade ju bra! Ja, jag ska nog höra med dem då. Jag tror inte att jag ringde dem när jag kollade upp innan. Men ska göra nu och höra med dem. Kram

Många verkar ha så dyra försäkringar, är det livbeloppet eller vet. vården ni sätter så högt? (inte till dig, utan frågar alla i allmänhet)
Jag har själv två försäkrade, i Agria, och de kostar drygt 1000:-/år vilket jag tycker är alldeles lagom =)
Kan också tillägga att de är kbl travare till rasen, men försäkrade som rid resp. avelshäst.

Jag har mina hästar försäkrade på A1 i 50 resp. 85 tusen. Samt obegränsad vet. vård på båda. Detta kostar mig ca 550:-/900:- i månaden (Folksam)
Skulle aldrig våga skära ner på varken liven eller vet. vården. Jag har som någon skrev tidigare fått ut mycket mer än jag har betalat in i premier.

Har man tur kan man klara sig utan försäkring. Men jag skulle aldrig någonsin ha en häst oförsäkrad.

Du kan ha din häst oförsäkrad i fem år utan skada, sen får den kolik en dag och måste opereras, kanske blir det komplikationer. Räkningen kan landa på 50 000 kr. Vad gör du då? Har du så mycket i buffert?

Jag har alla mina försäkrade med utökad veterinärvård. För ett par år sedan hade jag en häst som överskred gränsen (ett par hältundersökningar med röntgen samt en operation ac en hov). Därefter ser jag hellre att jag har dem extra försäkrade.

En kompis hade sitt sto försäkrat. Rätt duktig hopphäst, tävlad, 1,30 med bra resultat. Fick en skada i ett ben och skulle användas i aveln i ett år. Hästen skrevs över på hennes föräldrar och de sade upp försäkringen. Veckan efter bröt hon benet i en av våra hagar när hon på kvällen lugnt galopperade mot grinden när de skulle in.

Mitt tips är att ha hästen försäkrad. Man vet aldrig vad som händer. De stora djuren med sina spindelben har en tendens att kunna skada sig...

vissa raser är dyra att försäkra både på veterinär delen och på liv delen. jag har 2 av mina 3 försäkrade. den gamla shettisen är numer oförsäkrad (hon är 36 år) betalar runt 1000 kr/året på den yngre shettisen, då är livdelen 10.000 och 50.000 vet. halvblodet har jag bara "råd" att ha i 30.000 liv men har 100.000 vet. betalar närmare 5000 kr/år.

jag har haft väldigt mkt. nytta av halvblodets försäkring. en operation av tromboflebit för några år sedan gick på över 50.000. skulle han behöva bukoperation så brukar det kosta runt 100.000.

Jag har flera av mina hästar oförsäkrade av den enkla anledningen att jag spenderar mycket mer än vad jag någonsin har fått ut. Visst är det dyrt att behandla en häst, speciellt om den måste opereras, men än så länge har det aldrig behövts. Jag opererade ett föl i benet en gång, det gick på ca 10.000:-. Den summan hade jag spenderat på ett par månader i försäkring.

Mina hundar är dock båda försäkrade, eftersom deras försäkring är mycket billigare och jag har bättrevillkor på dem.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ha min häst oförsäkrad, visst jag betalar ca 1800 kr/månad, men det är det värt.

För ett tag sedan bev min häst sparkad i hagen vilket ledde till griffelbensfraktur och en artär blödning. Som tur va så kunde vi stoppa blödningen, men hon förlorade ca 10 liter blod. Röntgenplåtar, vet bhandlingar, o ett par dagar på stömsholm landade på ca 60 000:-...... men hon kunde lika gärna ha förblött i hagen o dött.

Tack o lov hade jag en bra försäkring hos Agria med utökad vet vård o så vidare. Skulle aldrig kunna ha min häst oförsäkrad då det kan hända så mkt oväntade saker.

Som många som har flera hästar så har vi hästarna veterinärförsäkrade men inte livförsäkrade. Satsar en dela av de pengar som skulle gått till liv på tilläggsförsäkring som täcker mediciner och veterinärens resor.

kan det inte vara så att de missförstått dig och trott att de används i travet och att de då ska ha en racing försäkring? de trav och galopphästar som är i träning har en speciell försäkring som inte alls är lika generös som den som ridhästarna har. en del tränare/ägare struntar därför i denna eftersom de inte tycker att det lönar sig.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 306
Ekonomi & Juridik Hej! Har tagit bort min häst och i samband med det så avslutades försäkringen och idag fick jag reda på att kliniken vi har varit på och...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka