Har ni eran häst försäkrad ?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lillfisen04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 8 133
Sv: Har ni eran häst försäkrad ?

Jag har min häst försäkrad. 30' liv och 100' vet. Vi har ägt honom i typ 6 månader och hade säkert lagt ut lika mycket som livvärdet på honom under den tiden om han varit oförsäkrad så jag kan ju verkligen säga att vi tjänat på det.

Jag har alla försäkrade, avelsstona i enbart veterinärvård, och 1-åringen även livförsäkrad men det ska jag ta bort och även ha henne bara vet.försäkrad. Hade 2 1-åringar till och en ungponny som var "fullt försäkrade" men det var enbart för att de skulle säljas, jag tror det är lättare att sälja dem om köparna ser en fullständig A1.förs i försäljningsbeloppet.

Skulle jag försäkra alla i sitt "rätta" värde skulle premierna bli skyhöga, och att ha dem underförsäkrade i liv (ex. 20000kr på en häst som är värd det dubbla) hjälaper inte mig ändå om det händer något.

Jag skulle aldrig våga ta bort vet.delen i försäkringarna, men livdelen vågar jag chansa på, när man har ett antal hästar blir det så dyrt att man måste välja bort vissa kostnader helt enkelt.

Dessutom har jag (nu) bara ston så jag resonerar som så att om dom blir skadade kan jag alltid ha dem i avel iaf.

Har funderat på att ta bort livvärdet på mina hästar och istället stoppa in den premien på ett konto varje månad. Idag så betalar jag strax över 1000 lappen i måande på mina hästar. Har dessutom inte råd att ha de försäkrade för fullt värde:(

Jag har mina oförsäkrade.
Har haft flertalet hästar under mina 30 år och EN av demhar jag nyttjat veterinärvårds försäkringen på.

För mig är det om man är kall, billigare att köpa ny häst än betala premier..

*knapplån*

Något man ska hålla i minnet är att de flesta bolag har en liten finstilt klausul i sina villkor som ger dem rätt att istället för att betala veterinärvård lösa ut livdelen på hästen.

Det kan alltså betyda att om du har hästen i 10 000 kr liv och 50 000 kr veterinärvård, kan bolaget säga NIX till att betala en dyr operation och istället dömma ut hästen och ge dig som ägare/försäkringstagare 10 000 kr. Värt att hålla i minnet. Bara för att man betalar för veterinärvård upp till 100 000 kr är det inte säkert att bolaget går med på att betala ut hela summan...

Jag är för feg för att vara utan försäkring, både liv och veterinärvård. Min försäkring kostar ca. 16 000 kr/år :crazy: . Det är ofta användbarhetsförsäkringen som kostar pengar, tycker personligen inte att sjukförsäkringen är så dyr.

Jag skulle aldrig våga att ha en häst utan i alla fall vet.vård i försäkringen då summorna lätt skenar i väg i fall en olycka inträffar.

Har alla mina hästar försäkrade trots att jag själv är veterinär. Skulle definitivt inte vilja ha dem oförsäkrade eftersom om olyckan är framme så kostar det skjortan. Tex en buköppning går ofta loss på 50000-100000 kr. Vem har det att så där bara punga ut med? Däremot har jag valt det högre självriskbeloppet=lägre premie, eftersom jag kan fixa vissa saker själv.
Jag har dem även livförsäkrade, men två av dem rätt lågt då de bara är avelsston. De andra två lite högre, men 4-åringen inte till vad hon egentligen är värd.

Har absolut mina försäkrade. skulle de hända nå allvarligt så skulle de kunna bli ännu dyrare.
Men jag tror inte de kostar så mycket som 500 i månaden?
Men de beror väl kanske på va man har för bolag.

jag har min arab försäkrad. jag tog lån när jag köpte honom.
jag köpte honom för 37000kr, och han är försäkrad för 25000kr

vbl köpte jag för 12000 och han är försäkrad för 7000kr

Mitt hbl kostade mycket i försäkring, men hon krävde jättemycket vet.vård innan hon blev utdömd, så jag är mkt tacksam för att jag hade en försäkring. Fördelen när jag köpte en ny häst är att den rasen är så mycket billigare. Jag betalar drygt 1500 kr per år i jämförelse med hbl dryga 6000 kr. MEN villkoren har verkligen försämrats! Förut (för ca 2 år sen) hade jag fast självrisk på 2000 kr, och nu har jag en självrisk på 2300 kr och 10 % rörlig! Och bara 50 000 kr i vetvård...Jag har Folksam.
Så, jag vet inte, vi som bor i övre norrland har ändå ingen möjlighet knappt till buköppningar då vi inte har någon rikstäckande vetvård i det här landet. Men nu när min försäkring är så billig så behåller jag den. Men går den upp då vete katten. Men det är väl iofs livvärdet som kostar mest och inte vetvården, men de pengarna kan man ju spara själv.

Jag har min häst försäkrad till fullt värde.. anledning; otursförföljd.

Första hästen, hade i 1 år 10 mån, bröt frambenen.:cry:

Häst 2, hade i 1 år precis, var misshandlad innan och visade sig växa fel i ryggen (tack och lov att försäkringen tog det):(

Nuvarande häst: Blev utdömd för ryggskada, men har frisknat till tack vare envis matte. :crazy:

Så jag håller honom försäkrad, så som jag avverkar hästar... :crazy:

Innebär det alltså att det är helt onödigt att ha hästen vet. försäkrad i mer än livvärdet? Vet du vilka bolag det gäller?

Jag har haft alla mina hästar försäkrade i fullt livvärde (dyraste i 85`)
Men då hade jag fast jobb och bra lön och bodde hemma.

Nu när jag bott själv och mest haft vik och varit lite arbetslös har jag inte haft råd att ha den nyaste hästen försäkrad till fulla livvärdet så hon står i 10` i livvärde och har den utökade vet.vården. Betalar strax under 2000kr om året. Ska dock höja upp den lite nu när jag har ett bra betalt jobb igen :P

Men nu har jag tänkt att (ja så fort jag ordnat upp min ekonomi som är lite svajigt just nu) lägga undan pengar varje månad till ett särskilt hästkonto som så småning om kan ersätta liv-försäkringen och då bara ha vet.vård. Men det är en plan vi får se, kanske lägger undan pengar till hästkontot och behåller livförsäkringen så kan man ju köpa typ massa täcken eller annat kul :D

nej verkligen inte.

de KAN göra så men det krävs rätt mycket och sker bara i väldigt speciella fall.

90% av alla försäkrade hästar har högre vetvård än livförsäkring.

Ok vad ska krävas för att det ska ske då? vad är det för typ av speciella fall?

Samtliga av de bolag jag har kollat har haft detta skyddsnät.

Självklart tycker jag inte man ska hoppa över veterinärförsäkringen, däremot ska man ju vara medveten om att man inte har RÄTT att kräva veterinärvård för de summorna som man tecknat för.

Vet bara ett fall där bolag gått in och vägrat behandling, gällde buköppning med dåliga förutsättningar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 306
Ekonomi & Juridik Hej! Har tagit bort min häst och i samband med det så avslutades försäkringen och idag fick jag reda på att kliniken vi har varit på och...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka