Har ni någon idé om dessa ben?

Krystalline

Trådstartare
Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima.

Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där bilden visar på alla fyra. Hon verkar även öm i huden från under knä till kronrand på vänster bak. Hovarna normala. Hagkompisen mår bra. Båda verkas. Springer med henne för hovslagaren som inte ser någon hälta. Bestämmer mig för att avvakta till dagen efter och hoppas på att det lagt sig.

Dag 3, 09:00: Tittar till henne, tar in båda och går över dem ordentligt. Nu är båda hästarna varma och svullna, hagkompisens vänstra bakben är dock inte påverkat. Jag ringer ut distriktaren som kommer efter nån timme. (kliniken svarade inte och jag ville ha hjälp NU)
Veterinären tittar knappt på min häst, drar handen över ett ben en snabbis och konstaterar det jag redan vet, att hon är just varm och svullen. Hen har inga vettiga idéer på vad det kan bero på, mer än att "du kanske inte tittar så noga på henne särskilt ofta, hon har nog sett ut så ett tag" vilket givetvis inte stämmer. Hon må vara pensionär, men hon är min ögonsten och jag har full koll på hennes hälsa. Skriver till slut ut Metacam som jag ska ge till båda hästarna i en vecka samt ger min smärtstillande intravenöst direkt. Hon är fortfarande inte halt.

Dag 4, 12:00: Läget är oförändrat förutom att hagkompisen nu är svullen på alla fyra. Till skillnad från min häst njuter han av att jag är där och pillar och letar eventuell mugg (som jag inte hittar), medan min känner tydligt obehag. Jag gick igenom dem löjligt noga, kände och klämde hur länge som helst, men jag kan för mitt liv inte hitta några småsår eller mugg. Bilden är tagen dag 4.

De har gått i samma hage länge, och ätit samma mat (som även två andra hästar äter av och de är symptomfria). Inget har förändrats i deras liv på senare tid.
Jag fortsätter med Metacam över helgen, och får väl ta en sväng till kliniken på måndag om inget blir bättre, men tänkte höra om nån av er har någon idé? Det var inte värt att diskutera med den veterinären, då hen inte trodde på mina svar eller hade några bra själv.


Vänster bak, värmen sitter alltså i den röda ringen, och svullnaden... ja den ser ni ju:

22894555_10154917409982483_1670777364_n.jpg
 
Skulle kunna vara något bakterie/svampangrepp i huden som inte har spruckit ut ännu. Min häst hade det fö många år sedan, svullet sedan ömt och efter några dagar sprack det krustor/sår över hela benet. Skulle enl vet. tvätta med klorhexidinschampo och låta sitta i 10 minuter innan avsköljning. Sedan försvann det. Så prova att tvätta med Klorhexidinschampo eller lägg spritbandage och se om det hjälper. Ta från hasen och hela vägen ner
 
Har du kollat om de har feber? Virusinfektioner kan ge svullnad. Annars tycker jag @Lindsen gav ett bra tips. Jag hade nog ringt till en annan vet om det inte gett med sig om ett par dagar.

Jag hade svullna bakben på en av mina en gång men vet ännu inte vad det berodde på. Vet gissade på infektion i kroppen, dvs inte lokalt, och det gick över efter några veckor. Det blev bättre efter arbete (jag promenerade avsuttet).
 
@akleja Nej, feber har de inte. Ja. är det ingen förändring ikväll så går jag vidare med annan veterinärkontakt i morgon.

@Lindsen Tack för tips! Det ska jag absolut testa :)
 
@LaMirage Hur har det gått?
Det är ju inte betessäsong, enda jag sett som varit sådär är när någon pillat i sig nåt olämpligt på betet eller liknande. Uppstod mitt i sommaren ett par år i rad på samma häst...
 
@Cattis_E Ja, de åt Metacam i en vecka, sista dosen i tisdags. Nu är de inte varma längre, och svullnaden har gått ner med typ 80%. Vad det berodde på vet jag fortfarande inte, men nu känns det som att det blir bra i alla fall, så det är alltid något!
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 846
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 292
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 130
Senast: Blyger
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 629
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp