Har stallägaren rätt att göra så här?

Sv: Har stallägaren rätt att göra så här?

Jag kan ju ge ett exempel på mitt stall innan jag hade lösdrift.
Jag hade per månad:

8 glödlampor a 60W tända ca 3h/dag varje dag: 1,4 kWh
Elaggregat a 12V och 0,3A 24h/dygn varje dag: 5 kWh (räknat med verkningsgrad x2)

Totalt 6,4 kWh/månad * högt elpris på 70 öre + överföring,elcertifikat, skatt och moms ca 1,25kr per kWh = 8 kronor. Abonnemangsavgift ca 200kr i månaden.

Så min kostnad för stallet var ca 210 kronor per månad, och då har jag räknat med HELA gårdens abonnemangsavgift.

Den här månaden har jag tänkt skriva upp hur mycket jag har igång fläkten m.m så att vi kan räkna ut hur mycket ström det går, jag har otroligt svårt att tänka mig att det går så mycket.
Har dessutom inte el till hagen, det är järnhage. Och underhåll av ridbanan betalas separat, det är inte stallägaren som äger den.

Det är ett litet, väl isolerat, stall. Med absolut inga bekvämligheter, inte ens varmvatten.

Ja skulle flytta på stört, aldrig jag skulle stå i ett stall där någon försöker sko sig på en på det viset.

Låter som en total orimlig elkostnad. Vad använder ni el till? Bara lyse eller mera? Be att få se en räkning på elkostnaden. Gäller den hela hans egondom o han själv har räknat ut vad ni ska betala låter det ju inte riktigt???

Utan att ha hittat någon skrivelse om detta i Jordabalken (säger inte att det inte finns!), måste jag säga att jag tvivlar på att din hyresvärd på detta sätt har rätt att kräva ett högre hyresbelopp med hänvisning till dyrare el.

Ni har kommit överens om ett belopp inkl el gällande tills dess han installerat elmätare. Ansvaret måste vara hans att göra detta och därefter särdebitera elen.
Tror inte det framgår, men skall hyran vara 2000:- + el efter att mätaren installerats?
Ska du stå för hela el-kostnaden eller bara för din 1/4-del?

Skillnad kunde ha varit om ni kommit överens om ett löpande avtal. Där kan man tänka sig det rimliga i att kompensera för ev stigande elkostnader, räntor mm. Men även där borde det framgå efter vilka omständigheter och förutsättningar dessa hyresändringar skall göras. Datum, regelbundenhet, framförhållning etc.
Det ligger också i sakens natur att kostnaderna för el, värme, sophämtning etc som ofta finns inkluderat i hyresavtal varierar över tid. Alltså något man räknar med vid en hyressättning.

Elkostnaden har inte stigit sedan september, tvärtom. Utan att kunna redovisa exakta siffror, så ligger vårt löpande pris idag på dryga 35 öre/kWh medan det i höstas låg betydligt högre.

Att komma och begära högre hyra i efterskott utan att den möjligheten är överenskommen, verkar också fel.

Ett el-tillägg på dryga 1000:-/månad för det du beskriver är ocker, hur man än räknar.

Hyresvärden har kanske gjort en dålig affär, men det är väl i så fall något han får ta?
Skriva papper ja. Alltid!!

LIA, som är lite ute på hal is här. :o

jaha...

tack för dte dåliga samvetet

thina-som först nu förstår hur kt stallägaren får -betala-för att ha mig ståendes i stallet

Tycker det stämmer väl med vårat. Vi har separat elmätare till stallen + fristående sadelkammare.
Vi har kallstall då jag föredrar det, men lite värme på i sadelkammaren. Gott om belysning såväl inne som ute. Däremot slösar vi inte med den.
Vi brukar använda drygt 1000 kwh per år.
Elaggregaten går inte under denna elmätare så det kommer utanpå. 2 st nätdrivna + 2 st batteri som då laddas titt som tätt.

Gira :banana:

Att komma och begära högre hyra i efterskott utan att den möjligheten är överenskommen, verkar också fel.

Jo det kan ju verka fel ur moralisk synpunkt.
Men det har stöd i lagen att göra så.
Jag brukar skramla med de §§ när jag tycker att hyresgästerna slösar med elen.

Inte_Ung, hyresvärd.

Visst är jag gullig.
Kallt, krispigt och iskallt beräknande.

Jag kommer nog att RÄKNA ihjäl mina fiender.

Han har sansat sig lite nu. Kom ut i morse och då hade han säkert funderat att det inte riktigt var rimligt. Så de månader jag redan stått där kör vi som han sa från början, och nu i januari ska jag skriva upp hur mycket fläkten används.
Skönt.
Tror att han hade tänkt sig att han skulle tjäna sig en extra slant, tror att driften av hela gården kanske blev dyrare än de hade trott (dom har inte bott där så länge) men kanske kom på hur orimligt det var att elen till stallet skulle kosta 1300. Köra en rövare går ju alltid, jag hade ju kunnat gå med på det. Kanske jag hade gjort om jag inte redan var rätt så fattig.
Hade varit jättetråkigt att behöva byta stall då jag annars trivs jättebra där.

Om det är en stor byggfläkt på 10kW, så kostar den över 10:-/h att köra.
Om du kör den 2h/dag så blir det 600:-/månad bara för fläkten.

Om det är en stor byggfläkt på 10kW, så kostar den över 10:-/h att köra.
Om du kör den 2h/dag så blir det 600:-/månad bara för fläkten.

Ja visst blir det de.
Men samtidigt så står ju gårdsägarens hästar där med och det är ju inte bara hennes häst som får det varmt med hjälp av ev. fläckt...

Alla elkostnader borde delas per häst.

Alla elkostnader borde delas per häst.

Det håller inte jag med om.

Om man har en belyst ridbana så bör den elkostnaden betalas av de som rider på den med lyset påslaget.
Den som har en häst som inte rids skall ju inte behöva dela på det.
Om några fryslortar i stallet vill köra en värmefläkt, så skall ju inte den som nöjer sig med ett kallt stall utan fläkt behöva betala för den elen.

Man får nog dela upp elkosnaderna i allmänna, typ stallbelysning och elstaket.
Samt särskilda, värme för de som vill ha och ridbanebelysning för de som inte rider när det är ljust.

Men det har stöd i lagen att göra så.
Jag brukar skramla med de §§ när jag tycker att hyresgästerna slösar med elen.
Var i lagen? Tacksam för länk eller spec paragraf.

LIA

Ååh, vad bra... då ska jag framföra till min stallägare att jag vill ha avdrag på hyran eftersom min hästs hage inte har någon el men de andras har....

Bubbla, är glad att hon dels betalar en kallhyra inkl. el för sin box och dels hyr ut hus exkl. el....

Den uppgiften finns vanligen på en skylt någonstans på fläkten.
Finns det termostat på fläkten?
Det är ju praktiskt om man kan ställa in så värmen inte blir högre än nödvändigt.

Elkostnader i övrigt. Lampor drar vanligen relativt lite ström. I ett litet stall (som det här verkar vara) räcker 1kWh långt, vilket = 1:-/timme. Ex 5 t/d x 30=150:-/månad. Då ska man komma ihåg att allt lyse inomhus blir till värme där!

För att hålla en grundvärme på plusgrader torde en värmefläkt om 500-1000 W räcka till. Det gjorde det för oss i ett inte så litet stall på den tiden vi hade hästarna inne nattetid.
Men ska man hålla 20+ blir det värre.

Elstängselaggregat drar runt femti-öringen/dygn om det inte stängs av under natten.

LIA

Senast ändrad:

Var i lagen? Tacksam för länk eller spec paragraf.

LIA

Länk:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700994.HTM

Det är i en bisats, så det är litet svårt att hitta.
12 kap. Hyra 19§ Första stycket, andra meningen.
Den andra meningen är i princip ett frikort till att höja det som räknas upp där efter de ökade marknadskostnader som kan bli.

Och det står litet längre ner att det även gäller lokaler.

Ja du kan säker få en hyresnedsättning med hela 30:-/månad.
Det räcker ju till en hel hamburgare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 658
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 500
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny... 2
Svar
22
· Visningar
5 928
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka