Sv: Har stallägaren rätt att göra så här?
Hörde jag mitt namn?
Som jag uppfattar lagen gäller följande:
Hyran för bostadslägenheter skall vara bestämd i hyresavtalet (muntligt avtal eller skriftligt spelar ingen roll, bestämt skall det vara i alla fall) eller om det är en lägehet som omfattas av hyresförhandlingslagen, i förhandlingsöverenskommelsen.
Kostnader för lägenhetens uppvärmning, förseende med varmvatten eller elektrisk ström eller avgifter för vatten och avlopp behöver inte bestämmas i hyresavtalet:
1.om hyresavtalet innehåller förhandlingsklausul och beräkningsgrunden finns i en förhandlingsöverenskommelse
2. om lägenheten är belägen i ett en- eller tvåfamiljshus, eller
3. om kostnaden för nyttigheten påförs hyresgästen efter individuell mätning.
Ovanstående gäller alltså bostadslägenheter, men även för lokaler gäller samma sak.
Har avtal träffats i strid med detta, skall hyran utgå med ett belopp som är skäligt med hänsyn främst till parternas avsikter och övriga förhållanden när avtalet träffades.
Dvs något belopp behöver i fallet lokalhyra inte anges. Däremot finns det begränsningar (pkt 1-3) när det gäller bostadslägenheter som måste övervinnas för att man ska kunna "strunta" i att ange kostnaden. Ersättningen måste dock i vart fall vara skälig.