Hård svullnad + sår

Jennnnka

Trådstartare
Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske slagit på sig i hagen. Hittade ett litet sår som jag tvättade. Men dagen efter var han hårt svullen på insidan vid skenbenet, kändes som ben?! Han hade även ett litet sår vid sidan av karleden och ett på utsidan kotan. Trodde först mugg då de var lite skorviga men sedan hade han ett större i höjd med hasen, skorvigt och varigt. Han var varm i benet och utöver den hårda svullnad även 'spänd' svullnad.

Jag tvättade och lindade några dagar utan att det blev varken sämre eller bättre. Promenerade honom. Han är och har hela tiden varit pigg och som vanligt i övrigt. Ovalt. Inte lös i magen. Äter och har aptit. Ej feber. Jag rådfrågade och pratade med en vän som trodde det kunde vara något han ätit i hagen. Pratade med vet som höll med och tyckte byt hage och avvakta. Bytte hage samma dag som han var lite hårt svullen äve. insida skenben på ett framben. (Återigen hårt som ben)

Dagen efter hagbyte (tisdags denna vecka) kändes han bättre i bakbenet och har känts bättre sedan dess och hårdnaden på bakbenet började försvinna. Frambenet oförändrat men börjat bli ett sår även där nu, från början med lite skorv.

Sen idag var han svullen och varm i bakbenet igen och det börjar komma flera sår med skorv just där den hårda svullnaden varit.

Jag förstår ingenting.. Vad sjutton kan detta vara?!

Började med lusernpellets för 3-4 veckor sedan. Han har ätit hackad förut utan problem. Men tog bort lusernen igår...

Tacksam för all hjälp/erfarenheter!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
641
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp