hårlösa fläckar

L

lundborg

våran ena häst har fått hårlösa fläckar på bägge sidorna av länden.

det började på en sida, och fläcken blev större samt en ny på andra sidan nästa dag. :(
idag, tre dagar senare har det blivit utspritt med fler fläckar i samma område.

ingen ohyra eller skorpor. Utan bara mjälligt och pälsen lossnar väldigt lätt. (fäller mest där) det är helt kalt :crazy:

någon som vet vad det kan vara?

jag har tvättat med grönsåpa och smörjt med helosan....
och fortsätter detta efter 2 dagar ska jag ringa veterinären :confused:
 
Sv: hårlösa fläckar

jag tycker inte det låter som ringorm.

Däremot kanske hästarna biter varandra för att få bort vinterpälsen och ibland blir det lite tjuvnyp också?
 
Sv: hårlösa fläckar

*KL*

Precis så blev det på ett shettissto jag hade för länge sedan. Nu skriver du iof. att där inte finns någon ohyra men jag hade tittat riktigt noga en gång till för på min var det pälsätare. Jag var så glad att hon äntligen verkade fälla riktigt ordentligt då hon hade haft lite svårt att tappa vinterpälsen förut... ack vad jag bedrog mig. Men precis som på din häst började det i flankerna samt att det såg ut som om sommarpälsen var på gång under men aldrig kom fram.
 
Sv: hårlösa fläckar

Precis så fick min häst i fjol vid den här tiden, stora hårlösa och mjälliga fläckar på sidan av ländryggen. Borstade jag så blev det kvar en kal fläck. Höll på 1½-2 veckor (kommer inte ihåg riktigt), sen började det komma lite hår. Jag gjorde inget åt det utom att kolla om jag kunde hitta nån ohyra vilket jag inte gjorde. I år fick hon likadant på båda frambenen. Det började precis nedanför knät och spred sej neråt och runt om. Försökte behandla med diverse eftersom hon måste ha skydd fram när hon är broddad men inget hjälpte förrän jag provade Celeston Valerat comp, då gav det sej.
 
Sv: hårlösa fläckar

hur ser pälsätare ut ?

kan det bli såna här problem om en häst ej trivs?
han har flyttat ner till ett litet stall på samma gård pga platsbrist, och där har han ej ätit lika mycket som han brukar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hårlösa fläckar

Celeston Valerat comp finns endast på recept va ??
 
Sv: hårlösa fläckar

Pälsätare syns ganske tydligt om man tittar noga, kan inte ge dig en bättre beskrivning. Tror det finns bild i Apotekets Hälsoråd för häst.
 
Sv: hårlösa fläckar

Pälsätare syns ganske tydligt om man tittar noga, kan inte ge dig en bättre beskrivning. Tror det finns bild i Apotekets Hälsoråd för häst.

nu har jag kollatordentligt ute i solen, och jag hittade inga kryp :confused:
 
Sv: hårlösa fläckar

ikväll hade han kliat av sig ännu mer:confused:
nä, dag att ringa veterinär tror jag:(
 
Sv: hårlösa fläckar

ja, verkligen.

det verkar som det kliar och kliar, för idag studerade jag honom. och det är han själv som verkar klia av sig pälsen med tänderna
 
Sv: hårlösa fläckar

Min häst fick kala fläckar på bakbenen, man kunde dra av tussar och göra fläckarna större. Var hos vetr. klinik pga andra saker, ment tog även upp det, köpte på kliniken ett rekomenderat schampo som gjorde susen, testa! vill du veta vad det heter kan jag kolla upp tills på onsdag!
 
Sv: hårlösa fläckar

veterinären har varit ute nu, och hon tror det är ohyra, så vi ska köpa medel till honom mot det imorrn
 
Sv: hårlösa fläckar

Säger vet att det är ohyra borde det ju stämma, annars tänkte jag tipsa om regnskållor. Två av mina hästar drabbades i vintras och trots att vet var inkopplad nästan direkt tog det ganska lång tid (inkl. onödig totalsanering, behandling och vaccination) innan vi insåg att dessa fläckar inte var ringorm utan regnskållor (efter tips här på Buke..). Kändes lite surt, även om jag fortfarande är tacksam över att det trots allt inte var ringorm jag fick in i stallet..
 
Sv: hårlösa fläckar

det är rätt många som har löss på sina hästar nu verkar det som...

kom ihåg att tvätta borstar/täcken/utrustning när du "tvättar" hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är kontaktad men i väntan på hans svar så är jag nyfiken på om någon annan har råkat ut för något liknande? ponnyn är 25år...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Myzan87
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 415
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 447
Senast: Tonto
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 624
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp