Harry Dabbs

"Förändringsbara bommar?"

Går att värma om efter hästen.
Hur mycket är olika beroende på bommaterial.
Ändringsbara Glasfiberbommar skall generellt klara tre omställningar på inom spannet Normal-Vid.

HD och Rööslis träbommar med livstidsgaranti skall du enligt marknadsföringen kunna ställa om hur många gånger som helst inom spannet smal-xvid.

"Jag har sålt min HD för att den inte passade =)
Och Röösli passade inte heller"

Säger du så så är det säkert så.

"Jag har sålt min HD för att den inte passade =)
Och Röösli passade inte heller"

Säger du så så är det säkert så.

Detta låter i mina öron mycket motsägelsefullt gentemot den entusiasm över dessa sadlar i tråden...men men... :smirk:

"Detta låter i mina öron mycket motsägelsefullt gentemot den entusiasm över dessa sadlar i tråden...men men..."

Det finns alltid flera sadelmärken som passar en häst. Men det är inte många sadlar som passar de flesta hästar.

Det som ofta får mig att höja på ögonbrynen är när folk säger att tex Röösli och HD´s sadlar inte passar för det är inte vanligt - de är otroligt anpassningsbara och så genomtänkta in i det yttersta.

Det tycker jag å andra sidan man skall kräva för den kostnaden.

Sv: Harry Dabbs

Puttar och lånar tråden lite...

Funderar på att prova en Harry Dabbs (true Brit?) till min häst, han har sluttande bogblad med sadelgjordsläget ganska långt fram och en riktigt kort rygg. Hyffsat normal manke, men rund över revbenen. Dvs riktigt svår att hitta sadel till. De flesta sadlarna puttar han fram och blir då låst i bogen. Fick ett tips att titta på Harry dabbs juniorsadel 16-16,5 tum. Hur lång är anläggningsytan på en sådan? Hur bra bogfrihet ger den sadeln?

Tacksam för svar.

Jag har en Harry Dabbs Cobra till min häst med ENORMA bogblad som rör sig riktigt långt bak, extremt kort rygg och jättebred bröstkorg. Han har sadelläget mycket längre bak än sadelgjordsläget.
Han har känts låst i bogarna och störd i gången med andra sadlar och tappat steget helt. I denna var det som att rida på moln!! Min ger en otrolig bogfrihet åt honom och är en riktigt riktigt bra kvalitétssadel!! Har använt den varje dag i ett halvår nu och den ser helt orörd ut!! Inte ett enda färgsläpp efter stigläder eller något sådant.
Min puttas inte fram ett dugg och den blev ännu bättre med svängd gjord. Men så är min häst byggd som en riktig kamel också!!! :crazy:

Om du har chansen - prova! De är kanonsadlar!

Har haft min i ca 10 år - den är underbar! Har haft den på en arab, med stora bogblad och kort rygg och nu på ett varmblod som har liknade byggnad. Kommer inte att sälja den om jag inte måste fast den har fel färg...

Lite roligt att hitta denna gamla tråd. Jag har FtF gamla Harry Dabbs True Brit...... Suverän sadel till mina araber....

Lånade hem en idag och jag måste säga wow!!!!!!!!!!!!
Vilken trevlig sadel att rida i!
Ska prova några dagar och se vad min onda rygg säger,men idag blev det godkänt:)
Även hästen med stora bogblad sa ja tack!

Kul!! Min är riktigt trevlig så jag förstår hur du känner :D Hoppas rycken blir nöjd med dem med. För de är kanonsadlar. :)

Kul!! Min är riktigt trevlig så jag förstår hur du känner :D Hoppas rycken blir nöjd med dem med. För de är kanonsadlar. :)

Väldigt skön att rida i tycker både jag och ryggen!
Men,ser en liten tendens på vänster sida att den är sliten i sömmen vid sitsen.
Vet ju att det är hutlöst dyrt att byta sitsskinn,så jag vet inte om jag vågar chansa:confused:
Någon som vet något om märkning på dem av bomvidd och år mm?
Har hittat något som jag skulle kunna uttyda till att den är gjord -03,17" och bomvidd 28.
Vad motsvarar det i bomvidd i andra märken?
Gissar själv på ganska vid.

Vet tyvärr inte vad min har för bomvidd då den är custom made i efterhand av sadelmakaren.

Om du vill ha den, ta kontakt med sadeldoktorn ang sömmen så kan han garanterat fixa sömmen om det är den som är sliten. Han kan fixa allt på en sadel. Är inte hutlöst dyr heller. Det borde ju finnas prutmån motsvarande kostnaden att fixa sömmen. :) Annars har Sadeldoktorn garanterat nån HD du kan köpa av honom då han är generalagent för märket. :)

Vet tyvärr inte vad min har för bomvidd då den är custom made i efterhand av sadelmakaren.

Om du vill ha den, ta kontakt med sadeldoktorn ang sömmen så kan han garanterat fixa sömmen om det är den som är sliten. Han kan fixa allt på en sadel. Är inte hutlöst dyr heller. Det borde ju finnas prutmån motsvarande kostnaden att fixa sömmen. :) Annars har Sadeldoktorn garanterat nån HD du kan köpa av honom då han är generalagent för märket. :)

Tack för svaret!
Sadeldoktorn har semester:devil:
Vet bara att man får byta hela sitsskinnet om sömmen går.Förmodligen lite knapp sömsmån på lädret.Kostade när jag frågade om en annan sadel 3000:-
Att det ska vara så svårt!
Ska provrida Passier GG:n jag hade med hem idag,så får vi se.
Men,jag och hästarna gillade HD!

Det är därför min nya Jagga inte kommer nån gång alltså :devil::D Jag väntar ju som ett barn på julafton på den ju:p

Tycker ändå du ska fråga han om sömmen. Tror inte det är en omöjlighet att laga ändå. Han är som rätt villig att mötas på halva vägen. :)

Det är därför min nya Jagga inte kommer nån gång alltså :devil::D Jag väntar ju som ett barn på julafton på den ju:p

Tycker ändå du ska fråga han om sömmen. Tror inte det är en omöjlighet att laga ändå. Han är som rätt villig att mötas på halva vägen. :)

Ska nog fråga om sömmen när han börjar jobba igen,men blir nog Passieren så länge i alla fall.
Kan ju fortsätta leta efter en HD i bättre skick!
Har aldrig provat Jaguar,men hade varit spännande!

Ja det finns ju fler begagnade. Och sen har han säker rätt många på lager som är begagnade. Han har rätt bra med sadlar hemma. :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 456
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka