Hårt underlag

grodan21

Trådstartare
Jag kommer få hem en häst som idag bara går i ridhus. Hur gör jag för att vänja in den att gå på hårt underlag, utan att bli överansträngd? Min fundering är att första veckan kanske promenera 10 min på hårt underlag, kanske 3-4 gånger och sedan öka med kanske 5 minuter i veckan.
 
Tror inte att det är någon fara att skritta på hårt underlag. Den går väl i hage och borde därmed vara van vid annat än ridhusunderlag? Känns märkligt om man skulle behöva vänja in en häst vid att skritta på hårt.
Den går idag i hagen max 6 timmar per dag. Tänker på att senor och ligament inte är vana.
 
Jag kommer få hem en häst som idag bara går i ridhus. Hur gör jag för att vänja in den att gå på hårt underlag, utan att bli överansträngd? Min fundering är att första veckan kanske promenera 10 min på hårt underlag, kanske 3-4 gånger och sedan öka med kanske 5 minuter i veckan.
Jag hade tagit det ännu lugnare med tillvänjning. Istället längre promenad två gånger i veckan och sedan ridhus (om du har det) resten som hästen är van vid.
 
Skritta mycket och kortare trav sträckor, försök att trava och galoppera i t ex vägkanten.

Det är superbra att skritta på hårt underlag och kräver nog mer försiktighet och invänjning när man börjar rida mycket i mjuk terräng.
 
Jag hade tagit det ännu lugnare med tillvänjning. Istället längre promenad två gånger i veckan och sedan ridhus (om du har det) resten som hästen är van vid.


Jag tycker det blir väldigt överdrivet och konstigt med det rådet,
Hur menar du att en frisk häst även om den mest ridits i ridhus/på ridbana skulle behöva vänjas 10 min och successivt osv på hårdare underlag ? 😳
 
Jag kommer få hem en häst som idag bara går i ridhus. Hur gör jag för att vänja in den att gå på hårt underlag, utan att bli överansträngd? Min fundering är att första veckan kanske promenera 10 min på hårt underlag, kanske 3-4 gånger och sedan öka med kanske 5 minuter i veckan.


Det blir konstigt att tro att hästen som ridits i ridhus mycket tar skada /behöver vänjas vid hårdare underlag med x minuter skritt , som om hästen vore en konvalescent av något slag trots att den är frisk 😳
 
Jag tycker det blir väldigt överdrivet och konstigt med det rådet,
Hur menar du att en frisk häst även om den mest ridits i ridhus/på ridbana skulle behöva vänjas 10 min och successivt osv på hårdare underlag ? 😳
Det beror ju helt på hur den har haft det innan. På ts beskrivning lät det som att den endast gått på mjukt underlag i ridhus samt kortare vistelse i hagen varje dag. Jag har ingen aning om hagen består av liten egen ruta eller stor hage att springa i.
Att flytta innebär ofta väldigt många förändringar för en häst så går det att medvetet göra dessa lite mer successiva så har man mycket att vinna. Kanske överdrivet tycker en del men så tänker jag.
 
Det beror ju helt på hur den har haft det innan. På ts beskrivning lät det som att den endast gått på mjukt underlag i ridhus samt kortare vistelse i hagen varje dag. Jag har ingen aning om hagen består av liten egen ruta eller stor hage att springa i.
Att flytta innebär ofta väldigt många förändringar för en häst så går det att medvetet göra dessa lite mer successiva så har man mycket att vinna. Kanske överdrivet tycker en del men så tänker jag.
Fast att skritta på olika underlag, i synnerhet då hårt, klarar vilken frisk häst som helst. Vi pratar alltså skritt här. :)
 
Det beror ju helt på hur den har haft det innan. På ts beskrivning lät det som att den endast gått på mjukt underlag i ridhus samt kortare vistelse i hagen varje dag. Jag har ingen aning om hagen består av liten egen ruta eller stor hage att springa i.
Att flytta innebär ofta väldigt många förändringar för en häst så går det att medvetet göra dessa lite mer successiva så har man mycket att vinna. Kanske överdrivet tycker en del men så tänker jag.
Den har stått i både liten ruta och i stor hage med ca tio andra hästar.
 
Fast att skritta på olika underlag, i synnerhet då hårt, klarar vilken frisk häst som helst. Vi pratar alltså skritt här. :)
Tänker bara på mina egna ben, har lätt att få ont i benhinnorna om jag går för mycket på hårt underlag trots bra skor.
 
Börja med att skritta mycket ute. Är det bara grusväg eller kommer du rida i skogen också? Min äldsta häst flyttade jag från ridhus och rider i princip bara ut på nu. Det är ganska varierat underlag. Skrittade väldigt mycket i början o travade och galopperade kortare sträckor. Tänk så frisk hon blev av det.😄
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 577
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp