Hasbandage

Okej. Då skulle jag köpa nytt. Löser förhoppningsvis problemet.
Har gjort det nu och lindat ett par varv i åttor över hasen. Cellona ovanpå, bomullskorvar på sidorna ovanför hasen, hela bandaget är längre än tidigare, vretvrap som jag dragit åt mer än tidigare, och ett hasskydd ovanpå.
Såret läker i alla fall fint och vätskar sig inte, trots alla glidande sittande bandage.
 
Jag brukar använda Snöggbandage på hasar. Snögg Polsterplast med klister mot hud/päls nedanför och ovanför hasen, därefter kompress mot såret, med ev. något varv polsterbinda för att få den sitta under bandageringen. Sedan Snögg Animal Vet som bara klistrar i sig själv och Polsterplasten över alltihop, från nedan hasen till ovan hasen. Denna måste inte dras åt så mycket utan man trycker till den så den formas efter benet efter man fått dit den. Man måste klämma och trycka ihop den liksom. Därefter Vetrap ovanpå detta. Om det är en besvärlig häst som kliar av bandaget, eller rör sig mycket sätter jag Tensoplast som förstärkning på baksidan över hasspetsen och uppe och nere. Speciellt bra på unghästar som blivit opererade. Dyrt bandage, men sitter bra och brukar inte skava eller åka ner.
 
Bandaget som la för tre dagar sen sitter fortfarande! Tack för tips🙂
C7404CA9-41A3-422F-9640-A815624821B1.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp