Bukefalos 28 år!

Hasledsgalla ?

Emmahpemma

Trådstartare
idag, efter en lugn och fin ridtur, så upptäckte jag en ENORM hasledsgalla på hästen. den k a n ha funnits där före ridturen, men den var inte så stor då...Lajen fick stå med snöbandage på hasen i 30-40minuter och då var gallan betydligt mindre men ändå för stor enligt mig..
Vad kan detta vara? lite oroande är det ju att gallan blev större av motion..
Hästen är född 1986, och är ingen ungdom, så lite gallor överser jag med, men inte sånahär..
Någon som har en idé om vad det kan vara?
 
Donken, min och min syrras 19åringa halvblod har nog alltid haft sin hasledsgalla. Men jag har då aldrig varit med om att den blivit större eller att andra hästar fått en storre galla efter ridning. Hmmm
 
En hasledsgalla kan vara helt harmlös och ofarlig men den kan också vara ett av tecknen på hasledsinflammation.

Eftersom den ökar vid arbete skulle jag hålla NÅGA koll på den närmsta veckan. Försvinner den inte skulle jag för sinnesrons skull kolla upp hästen.

Valacken fick genomgående hasledsgallor, LINDRIGA sådana, i bägge haserna som ökade vid ansträngning. Något mer på vb än på hb. Eftersom han alltid varit torr och fin i benen förr så tog jag det som alarmerande.

Och vid klinik visade han sig ju ha hasledsinflammation på vänster bak. Höger bak var väl kompensation.

Men det finns hästar med STORA hasledsgallor som inte har problem, men en som ÖKAR vid arbete bör man hålla ögonen på och om det inte var en enstaka tillfällighet pga underlag elelr tillfällig överträning så anser jag att man bör kolla upp hästen hos veterinär för att vara på den säkra sidan.

Men ge det någon vecka och se vad som händer.

Lycka till.
 
ja, han brukar vara lite gallig i haserna, och nu har det ju vräkt ner minst 1/2 meter snö på kort tid. så det kan ju ha med det att göra.. men jag tror på dej alexandra.. har ju läst om vision både på mule och här, så du har nog koll på läget. :)

Lajen har ju all rätt att vara lite gallig, 18 år och jobbat hårt mer eller mindre hela livet..
 
Då är det nog snön du kan anklaga för problemet ;) Djup snö är ju jobbigt för haserna iom att hästen måste lyfta mer.

Men håll koll på var det tar vägen, och om han är/blir varm i hasen/erna.

Och ja, man får tolerera lite mer hos de som varit med ett tag =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hästvård hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon...
Svar
13
· Visningar
964
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
36 939
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp