Häst drogad fm, kan man rida på kvällen?

LillaGeisha

Trådstartare
Farbror tandläkaren har varit hos min häst på fm. Denne tandläkare drogade alla hästarna innan behandling. Hur lång tid tar det innan detta går ur kroppen och när kan man rida? Bör man vänta tills dagen efter eller kan man rida samma kväll?

Vet tyvärr inte vilken drog han använde då jag inte kunde vara med utan en kompis tog hand om det.

Sv: Häst drogad fm, kan man rida på kvällen?

Om hästen blivit sederad och dessutom behandlad tycker jag nog att man får avstå ridning i alla fall den dagen.

Har hästen dessutom fått en del korrigerat kan det ju vara motiverat att vänta ett par dagar innan ridning, för att låta ömhet efter munstege och själva behandlingen klinga av.

Nja, tandläkaren använde inte munspegel och hon hade bara ett par vassa kanter som han tog bort så för den sakens skull är det nog inga problem. Det är mest drogningen jag är bekymmrad om.

Hästen har haft en muskelbristning och behöver hållas igång just nu.

Tack för svaret!

Inte SPEGEL - STEGE.

Om den är behandlad för skarpbett brukar i alla fall jag få rekomendationen att rida bettlöst i alla fall en vecka - 10 dagar efter behandling.

Slarvigt av veterinären att inte ge några direktiv om efterbehandling.

Ja ja, spegel, stege, börjar ju i alla fall på samma bokstav :).

Jag kommer rida på bettlöst, det är fortfarande inte det det gäller, utan frågan om sedering.

Har nu kollat upp detta och man ska låta hästen vila i en dag. Vid sedering kan man (i sällsynta fall) få ett bakslag. Så även om det är sällsynt så bör man låta bli.

Var det inte det jag skrev i mitt första inlägg? Att man ska låta hästen vara i alla fall den dagen?

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 985
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka