Häst eller stallplats först?

Sv: Häst eller stallplats först?

Stallplats först och sen hästen för man brukar inte betala ngt föns hästen står i boxen^^

Vad du med det? Att du kan ha stallplats men inte betala något förrän du har hästen på plats?

Vi brukar vara schyssta på den punkten. Kan hålla en box, men inte hur länge som helst om det är efterfrågan på den. Men vi annonserar ju inte ut om vi känner någon som vill tinga medan den letar häst. Givetvis betalar de inte förrän hästen kommer!

Just nu har min medryttare tingat en box, den är ledig redan nu men hon ska inte ens börja leta förrän till hösten. Håller mer än gärna den, så kan hon ha sin och sin medryttarhäst i samma stall :)

Vi är ett litet stall med 9 boxar (företag) men det gör oss inget att göra på det här sättet. Vi vill inte ha in-ut-fullfart utan gäster som stannar länge.

Jag hörde med stallen runt ikring men kollade på häst innan jag hittat ngn. Det är ju bra att ha koll på om det finns platser lediga i området men hästletande kan ta (som för min del) ett år eller mer. Så det är ingen ide att ta en plats innan man kollat på häst.

När man hittat en häst man trivs emd har man kanske ett hum om vilka stall som har/nyss hade lediga platser. Man ringer runt och inte förrän man hittat en plats bokar man tid för besiktning/köp. Iaf gör jag så.

För min del hade jag 10 dgr på mig för köparen, att komma med besked om jag skulle ha hästen eller ej - jag kunde ju inte tacka ja förrän jag hade nånstans att ha den. Kan säga att jag var hemma från skolan en hel vecka nästan, och bara ringde, grät, ringde, grät. Det fanns inga platser då mitt utbud var ganska liten efter som jag bara var 14 år och varken kunde köra moppe eller bil. Sista dagen gick mina föräldrar med på att ställa honom i ett stall ca 2 mil bort och skjutsa mig dit första månaden och sen fyllde jag 15 och kunde köra moppe. Till hösten garanterades jag plats som skulle bli ledig i ett stall närmre hem dit jag kunde cykla/gå på vintern sen.

Ibland blir det tajt men oftast löser det sig med tillfälliga lösningar och annat.

Känner igen det där. När jag bodde på annan ort och inte kunde ha hästen hos föräldrarna blev jag helt chockad över hur svårt det var att hitta stallplats. Åkte runt och ringde till vartenda jäkla stall och det var akutakut. Det var många uppgivna dagar, men tillslut så löste det sig genom kontakters kontakter, ungefär. Man får inte va blyg! :cool:

men tillslut så löste det sig genom kontakters kontakter, ungefär. QUOTE]

Saken är väl den att jag helst inte vill ha en nödlösning, då detta kommer att bli min första häst, och jag vill kunna lära känna den på det som kommer att bli "hemma" från början. Vill inte hålla på och flytta runt och ta något tillfälligt, särskilt som jag som sagt måste ha ganska mycket service inbakat i stallplatsen för att det ska fungera.

Nä, det är väldigt jobbigt att flytta runt med en ny häst. Verkligen inget att föredra. Hoppas du hittar något som fungerar för dig och lite schyssta, flexibla stallägare!

Vi ringde ca. 1 månad innan vi hämtade hästen och bokade en stallplats, gubben sa att det var okej att flytta in i början på oktobet, hästen kom i mitten på september. Hade honom hemma i hagen de första veckorna. Visade sig senar att vi inte alls trivdes i det stallet utan bygde upp vårat gamla stall här hemma istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 995
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 212
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur