Häst för tornerspel

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 408
M

Midi

Jag har alltid undrat vad ni har för kriterier på hästar som ska ingå i tornerspel? Hur tränar man en häst för spelen? Om hästen aldrig gjort ngt sådant innan menar jag...Vad kan ni göra hemma på gården? (om man inte har tillgång till utrustning o så)

Alltid haft en dröm att testa, ngngång kanske man ska prova.

Sv: Häst för tornerspel

Det finns redan massor med trådar om detta här på Andra Grenar, sök efter dem!

En tornerhäst ska vara lugn inombords i alla lägen, den ska lita på sin ryttare, tycka om uppståndelse och att showa. Den ska kunna rusa iväg i full galopp och sedan ställa sig lugnt i en ände av banan och bara ta det lugnt tills det är dags igen.

Den ska inte vara rädd för buller och oljud, den ska klara pressen, den ska inte vara rädd för publiken, den ska klara av att åka runt till nya ställen och kunna prestera samma dag, och den ska orka med vikten som en ryttare i full rustning kommer upp i. (Cirka +25 till +35 kilo om ringbrynjan är korrekt byggd med stålringar.)

Du kan börja genom att dressyrrida din häst så att den lyssnar på dig och är lyhörd för hjälper - träna att rida med tyglarna i en hand också. Och start och stopp, det är viktigt att det funkar.

Träna skrämmande objekt, häng upp fladdrande grejer och liknande. Det är ganska lätt att tillverka provisoriska spjut av ett vanligt kvastskaft tillexempel, så får du lite känsla av hur det är att rida med vapen. Vi har tränat svärd bara genom att hålla ett ridspö och försöka träffa ett hinderstöd i full galopp t ex.

Sådana övningar kan man göra utan mycket extra besvär, om man bara vill pröva på.

Om hur hästen bör vara så instämmer jag med Gisburne. Rasen spelar ingen roll, bara hästen är en häst (fast ponny kan man ju träna med på skoj också, förstås). Själv föredrar jag nog en lite lugnare häst som tänder till under showen än ett nervknippe som är showig under ett vanligt träningspass och mer eller mindre ifrån sig med publik på plats.

Ska du tävla SM i tornerspel måste hästen vara över 148 cm hög, om jag inte missminner mig.

Nu vet jag ju inte var du bor, men gå in på www.riddare.nu och leta efter ett lag nära din hemort. Kontakta dem och fråga när de har träningar m.m.

Och kolla som sagt i alla gamla trådar, det finns typ en miljon om samma ämne som detta!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 354
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?