min tjej är ungefär som din men jag har fått bukt på det ganska enkelt. behöver ingen spegel eller så för att veta när hon "går över gränsen".
hon ska kunna stå i öppen box medan jag t.ex. sopar (står i litet stall så om hon skulle få fnatt så kommer hon bara ut på stallgången, inga andra människor/hästar som kommer ivägen) Jag har satt gränsen vid alla hovar innanför boxdörren (där boxdörren skulle vara om den var stängd) har spån hela vägen till dörren. hästen är skodd och golvet av betong, en hov på betongen så hörs det att hon är på väg. då räcker det med att jag harklar mig eller säger -men lilla fröken. hon fattar genast att jag "ser" trots att jag är på andra sidan väggen. vi har inte haft den diskussionen på väldigt länge nu. hon vet exact vart gränsen går.
samma sak om hon står lös på gången. När jag hämtar sadeln så "försvinner" jag ju. en hov som flyttas bryr jag mig inte om, men hör jag flera fötter som rör sig på golvet så visslar jag till eller säger bara hennes namn. så står hon stilla igen. är ju precis samma sak som om jag är där. om jag tycker hon rör sig för mycket när jag borstar så säger jag hennes namn eller bara ett enkelt -hörru. en snäll påminnelse om att vi faktiskt gör ngt. (står stilla) inte bara fördriver tiden.
i det större stallet som vi stod i förut fungerade ju inte detta, då kunde det lika gärna vara en annan häst som flyttade sig, alltså var hon inte lös om vi inte var helt garanterat ensamma.
Eftersom din ponny verkar lyssna bra på dig så kan det mycket väl fungera för dig, MEN ställ inga orimliga krav. är det en hungrig individ, utmana inte ödet med hö i närheten. är den nyfiken, ha inte alltför spännande saker i stallgången. Och ett visst överseende får man ha. hänger det ett nytt täcke med rolig färg i stallgången så måste man få nosa på det, för får man inte det så blir det bara mer spännande. och således en alldeles onödig diskussion om vad man får och inte får göra.
Och kom ihåg. titta på din ponny ibland och le, dom är ändå alldeles underbara med sina påhitt. (även om man blir trött ibland)
Lycka till.[/QUOTE
ÄNTLIGEN någon som förstår vad jag menar, Är just det jag försöker få bort att hon liksom inte ska vara så snabb med saker , vill att hon ska mer be om tilllåtelse att få komma ut, för ibland så låter jag ju henne få undersöka stallet genom att säga varsegod. så hon får ju undersöka stallet ofta ändå. Hungrig har hon aldrig varit då de brukar ha precis fått mat i boxen när jag har boxen uppe och typ sysslar med saker som de du sa. Så det är nog mer att hon har till sig själv att bara få gå hur hon vill. och hon vet ju så väl att hon gör fel , men ändå MÅSTE alltid göra nått bus som att gå och välta nån hink för att se om det kan finnas mat. och ibland är det de olyckligtvis
Detta är bara mitt egna stall och 3 hästar är mina egna , de kan också stå med boxdörrana öppna. men de stannar hela tiden. Det är just d.ponnyn som ska vara ute och hitta på nått.
det med att ha box dörrar öppna är en trivselgrej tycker ja. Som att ha alla dörrar öppna i ett hus. får bra kontakt med hästarna och de tycker de är kul att äta och kolla vad som händer på stallgången med hunden som går runt och hälsar. Så den tiden på kvälllen när de går in på kvällen är den mysigaste stunden . Då är hela familjen samlad !
Ja man ler verkligen ,. och man får lust att bara krama ponnyn när den lyssnar och typ skäms är ju som barn, fast som sagt kan man ju inte tilllåta den för mycket heller även fast det är jätte gulligt :P