Häst har torra mungipor

Salsahej

Trådstartare
Hej! Jag har haft min hyrhäst i 4 dagar och inte förens nu har jag märkt att han har torra mungipor. Vad kan man använda för salva så att det läker :)?

Vi använder Helosan före och efter ridning, samt rider bettlöst (hackamore eller repgrimma) om det blir sprickor i det torra (haft stora problem med det denna torra sommar). Vaselin funkar för att "smörja" och ge mindre friktion mellan bett och mungipa, men har inga hudvårdande egenskaper.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat... 2
Svar
34
· Visningar
2 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka