Häst i vargrevir blev skrämd – fick avlivas

Tragiskt men att döma efter "det sunda bondförnuftet" och skylla på att man på det sätter vet att det är varg är ju bara att idiotförklara sig själv.

Om en häst ligger och andas i diket med blod i näsborrarna betyder det inge att lungorna är sprängda. Hade dom varit sprängda hade hästen knappast legat och andats i diket.

Tragiskt men okunskapen lyser rakt igenom. Låter mer som nån som vill använda en tragisk händelse till att tjäna penga.

"Som erfaren jägare och byslaktare bedömde han att hästens liv inte gick att rädda."
Jaha, och sen när är det detsamma som veterinär?
Det händer ju "ofta" att hästar springer sig till näsblod. Kanske behövde stackaren vila och vård, inte en kula. Många hästar överlever att trilla ner i diken.

Och varg, det kunde lika gärna vart en plastpåse eller en promenerande människa som skrämde dem.

Jag vet hästar som stått öga mot öga med varg utan att så mycket som vifta på örat. Dessutom, om alla hästar "blev panikslagna av rovdjurslukt" så skulle det ju gälla även för hundar. En häst känner knappast skillnad på en varg och en större hund.

I mina öron låter det även MYCKET oseriöst att vägra betala för bortforsling av kadavret. Alla (seriösa) hästägare vet ju att en olycka som leder till avlivning kan ske i princip när som helst och bör därför ha en buffert för avlivningskostnad. Att inte har det är imho inte ett bra hästägarskap. Om man sedan absolut vill begrava sin häst på gården är väl en sak, men i artikeln sägs att hästägaren "vägrade betala för bortforsling" och det tolkar jag som att det var kostnaden som var problemet.

Ack ja...oerhört tråkig historia! Men, att det absolut är varg utan att ha sett det är väl att ta i. Har sett hästar få panik bara av älg...för att inte tala om gris...jag har de tre rovdjuren härikring och visst är mina hästar lite mer på tårna då. Framförallt om björnen är i närheten men inte blir det panik...

Är det någon som kan svara på om hästar verkligen blir så rädda av varglukt? Jag har sett en ensam varg när jag varit ute och kan inte påstå att hästen brydde sig nämnvärt. Visserligen kanske inte vinden låg åt "rätt håll" men såg den gjorde hästen absolut och eftersom hon är van vid alla möjliga hundar så kan jag inte tänka mig att hon såg skillnad. Det enda lukt från djur jag märkt att hästarna brukar reagera på är grislukt.

Min gamling, när han levde, var ute med sin medryttare och en annan häst och på stigen så mötte de en varg. Min sa inte ett smack, vet inte om han trodde det var en hund. Den andra tjejen hoppade av sin häst för ville hellre möta vargen än sitta på en skenade häst. Men vargen travade lugnt åt ena hållet och de fortsatte sin ritt. Detta var ute på Mälaröarna och långt innan varg var så pass vanlig som den är nu.

Är det någon som kan svara på om hästar verkligen blir så rädda av varglukt? Jag har sett en ensam varg när jag varit ute och kan inte påstå att hästen brydde sig nämnvärt. Visserligen kanske inte vinden låg åt "rätt håll" men såg den gjorde hästen absolut och eftersom hon är van vid alla möjliga hundar så kan jag inte tänka mig att hon såg skillnad. Det enda lukt från djur jag märkt att hästarna brukar reagera på är grislukt.
Precis vildsvin brukar våra reagera på.

Jag vet hästar som stått öga mot öga med varg utan att så mycket som vifta på örat. Dessutom, om alla hästar "blev panikslagna av rovdjurslukt" så skulle det ju gälla även för hundar. En häst känner knappast skillnad på en varg och en större hund.

Tänkte samma. Vi hade varg i byn för drygt 10 år sen. Dräpte får hos grannen flera ggr. Jag hade sto med föl bla. Mina hästar var aldrig uppjagade ens när vargen varit 25 m från hagen.

Har aldrig haft häst som flippat av lo eller liknande heller. Däremot älgfrossa har flera haft ;)

Mina hästar har reagerat mycket kraftigare på vildsvin än på lodjur iaf. Varg har vi bara haft någon i trakten som passerat och det har inte märkts på hästarna. Tror dock att nwt satsar stenhårt på vargfrågan för tillfället då de publicerat 3 artiklar med samma budskap de senaste dagarna. De verkar söka upp "vargproblem" att skriva om.

Mina hästar har reagerat mycket kraftigare på vildsvin än på lodjur iaf. Varg har vi bara haft någon i trakten som passerat och det har inte märkts på hästarna. Tror dock att nwt satsar stenhårt på vargfrågan för tillfället då de publicerat 3 artiklar med samma budskap de senaste dagarna. De verkar söka upp "vargproblem" att skriva om.

Vildsvin reagerar mina på om det är mörkt. Blev skrämda och vägrade sen gå upp i hagen förrän jag gått först. Tack hästarna - offra matte som grismat.

Att vildsvinen bor precis bredvid hagen verkar de inte bry sig i, inte heller när jag rider genom där vildsvinen bor. JAG är sjukt rädd dock ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar i en hage blev uppskrämda och skadade sig när en granne avfyrade fyrverkerier på nyårsafton. Nu misstänks grannen för...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen betalar inte per automatik ut ersättning om en skrämd häst blir så skadad att den måste avlivas. Dokumentation som visar...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hunden befann sig på "sin" tomt och sprang fram till staketet och skällde när ett ekipage med en travhäst passerade utanför. Hästen blev... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 151
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25