Häst med skav från täcke. Tips!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 638
A

afsana

Jag har ett fleecetäcke som innetäcke till min häst. Tyvärr har han fått skav fram på båda sidorna på bogen. Han har fleecetäcket plus ett ofodrat regntäcke ute.
Har ni något tips om bra täcke eller liknande vid skav?
Finns ju bogskydd i baddräktsliknande material. Hur är de? Kan man ha de på dygnet runt under täcke?
Finns det inget fleecetäcke med tex nylonfoder?
Hjälp mig. Det blir bara mer och mer skav!

Sv: Häst med skav från täcke. Tips!

;)
Jag har ett fleecetäcke som innetäcke till min häst. Tyvärr har han fått skav fram på båda sidorna på bogen. Han har fleecetäcket plus ett ofodrat regntäcke ute.
Har ni något tips om bra täcke eller liknande vid skav?
Finns ju bogskydd i baddräktsliknande material. Hur är de? Kan man ha de på dygnet runt under täcke?
Finns det inget fleecetäcke med tex nylonfoder?
Hjälp mig. Det blir bara mer och mer skav!

Det finns en massa saker man kan använda, bogskydden är super och dom kan ha dom dygnet runt.

Finns även täcken som är gjorde så att hästarna inte får skav.

PM om du vill ha namnet på en återförsäljare;)

Om hästen har ett vanligt fleecetäcke dygnet runt ger det garanterat skav.

Satsa på ett tunnt fodrat täcke med glansig insida, bogveck o bra passform.

Om hästen har ett vanligt fleecetäcke dygnet runt ger det garanterat skav.

Satsa på ett tunnt fodrat täcke med glansig insida, bogveck o bra passform.
Tips på var det finns sådant täcke?:crazy:

Är 100 grams för tjockt? Tror jag inte?
Isåfall finns det överallt.

KL

AM*GO har ett undertäcke som är 100 gram som är super... Ger inte skav och ligger perfekt på hästen.

Tips på var det finns sådant täcke?:crazy:

Event basic har ett sånt täcke, om du vill ha lite tjockare så väljer du Event plus. Båda dessa finns på t ex hippson. Jag har ett sånt och är jättenöjd, inget skav och lätt att tvätta (glöm bara inte att sätta ihop karborren).

Hur sitter täcket på hästen?
De flesta fleecetäcken har inte tillräckligt bra passform för att fungera som stalltäcke, de töjer sig, glider bakåt och stretar över bogen.

Satsa hellre på ett termotäcke, som andra skriver.:)

Använd "glansspray", täcke med nylon fodrad bog, bogveck på alla täcke och bogskydd: viktigast av allt är att passformen är bra och du använder rätt storlek till hästen, en del täcken är stora i bogen och del är små det kan skilja ganska mycket mellan märkena i samma storlek. Om det skulle vara så illa att det skaver hål på hästen= att det börjar blöda, då får du helt enkelt klippa bort tyget runt bogen så dom blir "fria" från friktion, fult men nödvändigt! Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 446
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka