häst på foder?

Z

zemra

Hej!

Om man äger en häst och lånar ut denna på foder, kan man göra så då att fodervärden står för alla kostnader? alltså, stallplats o foder o sånt, men också försäkring och veterinär kostnader?

Lika så om hästen skadas, vem står för det?

Tacksam för svar!

Frid, Malinja

Sv: häst på foder?

Du och fodervärden kan ju avtala vad ni vill mellan er.

Normalt står ägaren på försäkringen med sitt namn, i alla fall om man har liv och inte bara veterinärdelen. Sen brukar fodervärden betala självrisken, alltså det som försäkringen inte tar. Vem som betalar föräkringskostnaden får man avtala sinsemellan.

Det som brukar vara avgörande är ju att fodervärden inte har lust att betala ett helt års försäkring för en häst som man kanske inte har så lång tid och för hästägaren är det skönt att veta att hästen faktiskt är försäkrad om något skulle hända. Risken finns annars att man snabbt som ögat får hem hästen om den skadar sig, utan försäkring, inget skoj alltså.

Tänk flera gånger innan du väljer att fodervärda ut en häst utan försäkring.
Lycka till

Själv lånar jag en häst och ägaren står för försäkringen. Jag skulle aldrig låna en häst och betala försäkringen.
När min häst har blivit skadad så är det lite olika vem som har betalat självrisken..För det mesta jag, tror jag..(hon har varit rätt mycket skadad nämligen, oturshäst) Tycker oxå att det är fodervärden som ska betala självrisken eftersom det är hon som använder hästen...
Foder och stallplats står jag oxå för.

Så jag står helt enkelt för allt utan försäkringen dårå:)
Och det är så det ska vara tycker jag..men det är ju upp till var och en.. /C*

Försäkringen borde du stå för, annars kan det bli tvister om vem som ska få pengar om något händer hästen. Men fodervärden kan gott betala självrisken och eventuell veterinärvård som inte täcks av försäkringen vid olycka.

En helfodervärd ska väll betala allt utom försäkringsdelen. Inackordering, mat etc. eftersom du inte brukar hästen utan hon/han gör det. Kom ihåg att skriva i kontraktet vem som hämtar/lämnar hästen, uppsägningstid osv. det är viktigt- annars kan det bli krångel. Skriv också en "ifall ägaren inte lämnar/hämtar hästen själv"- hur mycket hon/han ska betala för att du ska hämta trillbaka hästen osv.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 558
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 522
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Vi som letar häst II