LinnK
Trådstartare
Jag har i flera år nu undvikit att duscha/tvätta mitt ena islandssto då hon blir vansinnig o livrädd av vattenslang, hink med vatten och sprayflaskor o dyl.
Nu är hon verkligen i behov av en grundlig tvätt!
Detta gör ju givetvis även att det är svårt och i princip omöjligt att få på henne flugmedel, sårspray och pälsglans utan att krångla med att hälla på svampar och dra på henne. Hittils har jag fått krångla.
Har ni några tips på hur jag ska träna/vänja henne, och hur jag får henne att inse att världen inte går under för att man blir tvättad eller sprayad på.
Jag har provat mängder med saker och har nu slut på ideér,
har bla sprut'tränat' rakt ut i stallgången och runt henne på några meters håll så hon inte ska tycka det är så märkvärdigt (mina andra två är lätt att spruta på), hostat/pratat/sjungit när jag sprutat så hon inte ska höra det,
gömt flaskan, visat flaskan osv
Hon blir så rädd att hon kastar sig iväg/ifrån mig/flaskan och skakar alternativt blir spänd som en fiolsträng, nyper hårt med svansen osv.
Hon har varit så här så länge jag ägt henne, och det är så frustrerande,
jag vill ju att hon inte ska behöva bli såhär stressad när vi sätter på henne
medel mot flugorna osv
Snälla kom med tips och råd, både ang sprayflaskor och duschning/badning
Tack på förhand
Nu är hon verkligen i behov av en grundlig tvätt!
Detta gör ju givetvis även att det är svårt och i princip omöjligt att få på henne flugmedel, sårspray och pälsglans utan att krångla med att hälla på svampar och dra på henne. Hittils har jag fått krångla.
Har ni några tips på hur jag ska träna/vänja henne, och hur jag får henne att inse att världen inte går under för att man blir tvättad eller sprayad på.
Jag har provat mängder med saker och har nu slut på ideér,
har bla sprut'tränat' rakt ut i stallgången och runt henne på några meters håll så hon inte ska tycka det är så märkvärdigt (mina andra två är lätt att spruta på), hostat/pratat/sjungit när jag sprutat så hon inte ska höra det,
gömt flaskan, visat flaskan osv
Hon blir så rädd att hon kastar sig iväg/ifrån mig/flaskan och skakar alternativt blir spänd som en fiolsträng, nyper hårt med svansen osv.
Hon har varit så här så länge jag ägt henne, och det är så frustrerande,
jag vill ju att hon inte ska behöva bli såhär stressad när vi sätter på henne
medel mot flugorna osv
Snälla kom med tips och råd, både ang sprayflaskor och duschning/badning
Tack på förhand